اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس به بهانه هفته کتاب گزارش می‌دهد

نامهربانی با یار دیرینه و مهربان/ کمبود کتاب‌فروشی‌های معتبر در بیجار

هفته کتاب فرصت مغتنم و ارزشی در راستای یادآوری مطالعه و آشتی همگان با کتاب و کتابخوانی و دوری از نامهربانی با این یار دیرینه است.

نامهربانی با یار دیرینه و مهربان/ کمبود کتاب‌فروشی‌های معتبر در بیجار

به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، این هفته، هفته یار دیرینه کتاب است و بی‌زبان آن یار مهربان ادوار مختلف زندگی است و ترویج کتابخوانی و مطالعه در این هفته از وظایف انکارناپذیر مسئولان امر و همچنین مردم است.

کتاب و کتابخوانی همواره با زندگی مردم ایران‌زمین عجین بوده و از ادوار دور تاکنون اهالی مردم سرزمین‌مان ایران اسلامی به عنوان انسان‌های فرهنگی و بهره‌مند از تمدن و فرهنگ بالا در این راستا می‌شناسند و وجود ابوریحان بیرونی، ابوعلی سینا، رازی و حافظ و سعدی و ... که در تاریخ این مرز و بوم دخیل هستند گواه بر این مدعا است.

امروزه کتاب به عنوان نماد فرهنگ نقش و تأثیر خود را در گذر زمان همچنان حفظ کرده و چراغ راهی برای انسان‌ها برای روشنی و پیشرفت آنها را هدایت می‌کند.

کردستان هم به عنوان یکی از استان‌های ایران زمین از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از مردمان آن علاقه وافری به مطالعه و کتابخوانی دارند و مسئولان فرهنگی این استان معمولا درصدد کشاندن افراد بسیاری به این سمت هستند.

اما حکایت کتاب و کتابخوانی و موضوعات مرتبط با آن در استان کردستان به گونه‌ای دیگر است و ابعاد آن در بسیاری از زوایا قابل بررسی و تأمل است و شاید برخی مشکل و معضلات این استان نشأت گرفته از مشکلات بر گرفته از تنگناهای به وجود آمده ناشی از سرانه بسیار پایین مطالعه این استان است.

یکی از کارمندان بیجاری در گفتگو با فارس می‌گوید: امروز دنیای مجازی به قدری گسترش یافته است که به راحتی و سهولت می‌توان به آنچه مورد نیاز است دست یافت.

طاهره خضرپور افزود: زمانی که فرد با آگاهی از این مطلب که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حجم زیادی از منابع و اطلاعات دست یابد دیگر ضرورتی نمی‌بیند که برای صرف هزینه و زمان با هدف دستیابی به یک کتاب خود را به دردسر بیندازد.

این شهروند نکته دیگر در این رابطه را قیمت بالای کتاب‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: برای افرادی که توان مالی مناسبی ندارند دستیابی به کتاب‌ها آن هم با قیمت بسیار بالا و گران در این روزگار بسیار دشوار است.

خضرپور در ادامه گفت: با این وجود معتقدم لذتی که مطالعه کتاب و مرور یکایک صفحات آن دارد به هیچ عنوان با سایر مصادیق فرهنگی از جمله دیداری و شنیداری قابل قیاس نیست.

* کتاب منشأ آگاهی و معرفت است

یکی از دانشجویان رشته علوم اجتماعی که خود را از خوانندگان حرفه‌ای معرفی می‌کند کتاب را منشأ آگاهی عنوان می‌کند و می‌گوید: با وجود همه کمبودها و محدودیت‌هایی که با آن مواجه هستیم هنوز هم با کتاب به عنوان جزو جدایی‌ناپذیر زندگیم سر می‌کنم.

سارا محمدی در ادامه کتاب را سرچشمه خوبی‌ها عنوان و اضافه می‌کند: هر اندازه در راستای ترویج و تبلیغ فرهنگ کتاب‌خوانی اقدامات کاربردی انجام دهیم باز هم کم است، زیرا تنها با مطالعه کتاب و افزایش سرانه مطالعه است که اوقات فراغت جوانان به خوبی پر می‌شود و در خلال آن می‌توان بر یادگیری بیشتر در زمینه‌های گوناگون نیز دست یافت.

وی می‌گوید: افزایش سرانه مطالعه در استان کردستان فواید فراوانی به جامعه فرهنگی این استان خواهد رسید و در نهایت ارتقای فرهنگ جامعه این استان را به دنبال دارد.

این دانشجو با تأکید از مشکلاتی در زمینه فرهنگی در کردستان معتقد است که ریشه همه این مشکلات به دوری کتاب از افراد به عنوان راهنمای بشریت مرتبط است و به همین دلیل نیازمندیم گام‌های بلندی در این راستا برداریم.

محمدی با ابراز تأسف از وجود ناهنجاری‌ها در مراکز آموزشی استان مانند کم‌توجهی به حجاب و رعایت حریم‌ها گفت: برای من جای بسی سوال است که به چه علت در مکان‌هایی همچون دانشگاه‌ها که به طور طبیعی باید محل علم‌آموزی و تربیت باشد با چنین پدیده‌هایی مواجه هستیم.

از نظر این دانشجو علت این امر در نهادینه نشدن آموزه‌ها و کتاب‌های در امور روزمره و جاری شهروندان به ویژه قشر فرهنگی نهفته است و این مسئله تضاد ناخوشایندی را به وجود آورده است.

یکی از شهروندان دیگر بیجاری در ادامه از مشکل کمبود کتاب‌فروشی در بیجار سخن گفت و حل نشدن این موضوع بعد از گذر زمان بسیار را موجب نارضایتی شهروندان بیجاری عنوان کرد.

رضا عباسی اظهار کرد: باید قیمت کتاب‌ها به گونه‌ای باشد که تمامی اقشار مردم با هرگونه توان مالی بتوانند کتاب مورد علاقه خود را خریداری کنند.

وی ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی را در جامه امری ضروری و انکارناپذیر عنوان و تلاش در این راستا را امری به جا بیان کرد.

عباسی در پایان بیان کرد: قیمت بالای کتاب موجب تبدیل شدن آن به کلای لوکس و دست‌نیافتنی شده است.

انتهای پیام/79015/ک40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول