اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از اسوه‌های درخشان حرکت‌های جهادی گزارش می‌دهد

طلاب گروه‌های تبلیغی-جهادی مروجین خدمت خالصانه

هر ساله جمع زیادی از طلاب حوزه‌های علمیه در ایام محرم برای تبلیغ به اقصی نقاط کشور اعزام می‌شوند ولی در این میان عده‌ای از طلاب تبلیغی متفاوت را برای خود برگزیده و عازم نقاط محروم کشور می‌شوند.

طلاب گروه‌های تبلیغی-جهادی مروجین خدمت خالصانه

خبرگزاری فارس – حسین طالب علی: همه ساله با فرا رسیدن ایام شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) شاهد اعزام خیل کثیری از مبلغین حوزه‌های علمیه به مناطق مختلف کشور به منظور تبلیغ و برگزاری مراسم عزاداری این امام همام هستیم. این مبلغین در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا به اقامه نماز، تفسیر قرآن، بیان مسائل اعتقادی، اجتماعی و سیاسی، پاسخ به شبهات دینی و ذکر فلسفه قیام و عزاداری در مصیبت امام حسین (ع) می‌پردازند.

در این بین اما گروهی از طلاب هستند که تبلیغی متفاوت را انتخاب کرده و با سختی و مشکلات فراوان کمر همت بسته و به دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور هجرت می‌کنند تا در آنجا به رسالت سنگینی که بر دوش دارند بپردازند. این طلاب در قالب گروه‌های جهادی به نقاط محروم کشور رفته و فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی مورد نیاز مردم محروم را با جان و دل انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام حمزه محمدی مسئول گروه جهادی تبلیغی فاطمیون است که امسال نیز مثل سال‌های گذشته اقدام به برگزاری این اردوی جهادی کرده است. از او می‌پرسم اردوهای امسال از چه زمانی آغاز شد و چه تعداد از طلاب در آن شرکت کردند که در پاسخ می‌گوید: بحمدالله خدا توفیق داد تا امسال هم در کنار طلبه‌ها به استان کرمانشاه اعزام شویم. از یک ماه قبل از ماه محرم هماهنگی‌های لازم با ارگان‌هایی همچون آموزش و پرورش کرمانشاه، امام جمعه کرمانشاه و سپاه نبی اکرم (ص) صورت گرفت و در این مدت یک گروه از طلاب در قم مشغول تهیه بسته‌های فرهنگی شده بودند.

اردوی ایام محرم امسال دو روز قبل از محرم آغاز شد و 130 طلبه از استان قم و 70 طلبه از طلاب بومی استان کرمانشاه برای این اردوها انتخاب شدند که از این تعداد 130 نفر خواهر (مبلغه) در گروه حضور دارند.

وی می‌افزاید: برنامه‌ها از این قرار بود که پس از اعزام به کرمانشاه و مورد استقبال قرار گرفتن از سوی امام جمعه این شهر گروه‌ها به مناطق مختلف اعزام شدند. نخستین منطقه چمچمال بود. این منطقه، منطقه‌ای محروم و روستایی بین سهله و بیستون است که طلاب بیشتر در آن مشغول به فعالیت هستند.

ما در آنجا مقری را احداث کرده‌ایم که تمام منطقه چمچمال را از آنجا پوشش می‌دهیم. یک گروه در بیستون و یک گروه در کرمانشاه مستقر شدند و 15 نفر هم به روستاهای اطراف اعزام شدند که هدف آن‌ها علاوه بر مساجد و تکایا، مدارس و مناطق مختلف منطقه بود. یک گروه 30 نفره به استاآباد یا اسلام‌آباد اعزام شدند، گروه‌های بعدی نیز به مناطق گیلان‌غرب، سرپل‌ذهاب و مناطق مرزی که واقعاً مناطق محروم و فقیر هستند اعزام شدند.

وی اضافه می‌کند: تعدادی از طلاب نیز به منطقه سرفیروزآباد رفتند که بعضی از مقرهای ما در آنجا برای تهیه آب به رودخانه می‌رفتند. مبلغین گروه تبلیغی جهادی فاطمیون تقریباً تمام مناطق استان کرمانشاه را چه به صورت انفرادی و چه به صورت گروهی زیرپوشش خود قرار دادند و برنامه‌های مختلفی را به اجرا درآوردند. 

مسئول گروه جهادی تبلیغی فاطمیون در ادامه برنامه‌های این گروه را تشریح کرد و گفت: یکی از برنامه‌های ما شناسایی دانش‌آموزان محروم و با استعداد در این نقاط محروم و کم‌برخوردار بود تا بتوانیم برنامه‌های حضوری و غیرحضوری برایشان داشته باشیم، برگزاری دوره‌های آموزشی، مجالس سخنرانی و عزاداری، برپایی اردوهایی یک روزه و مسابقات تفریحی و علمی از جمله فعالیت‌هایی است که در این حرکت تبلیغی و جهادی انجام می‌شود و امام جمعه کرمانشاه نیز در این مسیر پشتیبان و حامی مبلغین جهادگر بوده‌اند.

از سوی این گروه‌ها در کنار فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی کارهای عمرانی نیز توسط طلاب صورت گرفت، به عنوان مثال می‌توان از احداث مسجد سنقرآباد با کمک و تشویق مردم منطقه نام برد. همچنین مساجد روستای ناظر آباد، روستای علی آباد کاسنجان، روستای قشلاق، خانه عالم روستای تازه آباد که بیشتر در مناطق چمچمال واقع هستند از جمله این پروژه‌ها است که آماده بهره‌برداری و استفاده هستند.

وی همچنین در خصوص مشکلاتی که بر سر راه اردوهای تبلیغی جهادی است، می‌گوید: مشکلات زیادی را پیش راه داریم که به عنوان مثال می‌توان از موضوع ایاب و ذهاب به مناطق محروم و مناطق مرزی کشور اشاره کرد. همچنین در بحث مالی نیز با مشکلات زیادی مواجه هستیم ولی جا دارد از همکاری سازمان بسیج سازندگی استان قم و همچنین سپاه نبی اکرم (ص) کرمانشاه تشکر کنم که در این مسیر در حد توان یاور ما بودند، امیدواریم مشکلاتی که سر راه گروه‌های جهادی طلاب وجود دارد با برنامه‌ریزی بهتری برطرف شود تا بتوانیم با کمک نهادهای مرتبط از جمله بسیج سازندگی استان قم و کرمانشاه با کیفیت بهتری این خدمت را انجام دهیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده مرحوم «حاج عبد الله والی» که یکی از اسوه‌های درخشان حرکت‌های جهادی در کشور بود، با اشاره به آثار اخلاص و برکات استقامت در کار خاطرنشان کردند: کارهای خالصانه و بی‌هیاهو در کل بنای جمهوری اسلامی اثر می‌گذارد و آن را مستحکم می‌کند.

آری این طلاب به ندای رهبر خود لبیک گفته و فارغ از هرگونه جنجال و خودنمایی در گمنامی و بدون هیاهوی تبلیغاتی با تحمل مشکلات فراوان خود را به نقاط محروم کشور می‌رسانند تا از نزدیک محرومیت را لمس کرده و با خدمت و تلاش مخلصانه به محروم‌ترین نقاط کشور آبادانی نسبی را به این نقاط هدیه بخشند و خود نمادی باشند از حرکتی عظیم در راه خدمت به محرومین و مستضعفین جامعه، باشد که مسئولین نیز به خود بیایند و هم و غم خود را از رنگ و لعاب بیشتر بخشیدن به کلانشهرها جدا کرده و قسمتی از نیرو و سرمایه خود را در راه امکانات بخشی و رفع محرومیت از نقاط محروم کشور صرف کنند.

انتهای پیام/78009/ج30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول