اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش مشروح فارس از نخستین روز برگزاری کنگره ابن‌شهرآشوب

ابن‌شهرآشوب ساروی فقیه بزرگ و رجالی مشهور

نخستین کنگره بزرگداشت علامه ابن شهرآشوب ساروی صاحب کتاب المناقب با پیام مقام معظم رهبری زینت داده شد.

ابن‌شهرآشوب ساروی فقیه بزرگ و رجالی مشهور

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، کنگره بین‌المللی بن‌شهرآشوب ساروی که یکی از شخصیت‌های برجسته علم و فقاهت بوده است با حضور شخصیت‌های برجسته کشوری و استانی به میزبانی مازندران در ساری آغاز شد.

سخنرانی آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، قرائت پیام مقام معظم رهبری، قرائت پیام آیت‌الله جوادی آملی، سخنرانی آیت‌الله طبرسی از دیگر بخش‌های این کنگره‌ بین‌المللی بوده است.

دبیرخانه کنگره بین‌المللی‌ ابن‌شهرآشوب ساروی حدود دو سال است با پیگیری‌های نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مازندران در این استان فعال شده بود.

*پخش زنده کنگره‌بین‌المللی ابن‌شهرآشوب از شبکه تبرستان

مراسم کنگره بین‌المللی ابن‌‌شهرآشوب ساروی همزمان به صورت زنده از شبکه تبرستان پخش شد.

قرائت پیام مقام معظم رهبری توسط آیت‌الله رسولی محلاتی، پخش پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی در سالن برگزاری همایش، قرائت پیام آیت‌الله سبحانی امام جمعه فریدونکنار، سخنرانی عباسعلی ابراهیمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به عنوان دبیر کنگره، سخنرانی آیت‌الله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران و سخنرانی آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه از برنامه‌های نخستین روز کنگره‌بین‌المللی ابن‌شهرآشوب ساروی بوده است.

*پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره بین‌المللی ابن‌شهرآشوب ساروی

پیام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به کنگره ابن‌شهرآشوب ساروی، توسط آیت‌الله رسولی محلاتی قرائت شد.

پیام مقام معظم رهبری به کنگره بین‌المللی ابن شهرآشوب ساروی که در دیدار دست‌اندرکاران این همایش در تاریخ 1/7/92 بیان شده است، توسط آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی قرائت شد.

متن این پیام به این شرح است.

بسم الله الرحمن الرحیم

یک جمله ما عرض بکنیم به مناسبت کار به‌جایی که آقایان علمای مازندران و جناب آقای طبرسی در مورد عالم بزرگ، ابن‌شهرآشوب، دارند انجام می‌دهند؛ و آن این است: تکریم چهره‌های برجسته علمی ما در تاریخ، ما را تشویق می‌کند به اینکه بیشتر به سمت قله‌های علم حرکت کنیم.

در آن وقتی که وسایل تعلیم و تربیت، وسایل مسافرت، بسیار محدود و تحصیل علم بسیار دشوار بوده، ما شخصیت‌هایی مثل ابن‌شهرآشوب داریم، حالا از قبیل ابن‌شهرآشوب صدها عالم بزرگ در تاریخ ما و در میراث علمی ما ثبت و ضبط شده‌اند.

این بزرگوار در آن شرایط از شخصیت‌های بزرگ،از اساتیدی مثل طبرسی صاحب مجمع‌البیان، طبرسی صاحب احتجاج، عبدالجلیل رازی قزوینی، سید فضل الله راوندی، قطب‌الدین راوندی، ابوالمکارم ابن‌زهره، زمخشری، استفاده کرده، یعنی رفته پیش این‌ها و علم آموخته.

ایشان کتاب ربیع الابرار معروف زمخشری را پیش خود زمخشری خوانده و اجازه روایت آن کتاب را گرفته.

یعنی در آن دوران بسیار دشوار، در این صد سال که عمر کرده ایشان، خب عمر طولانی و خوبی بوده، حقیقتاً استفاده کرده این مرد بزرگ از این عمر طولانی برای کسب علم، لذا ایشان فقیه بود، محدث بود، رجالی بود، شاعر بود، منشی بود، ادیب و خوش محاوره بود.

آنچه درباره او نوشته‌اند اینها است،یک شخصیت جامع الاطراف این جوری؛ این برای ما درس‌آموز است، برای جوانان ما درس‌آموز است.

هم افتخار می‌کنیم به آن گذشته، هم تشویق می‌شویم که بیاموزیم.

کارهایی که ذکر کردید ، که کتاب‌های ایشان تحقیق بشود و کار بشود بسیار کارهای خوبی است و مفید است، یک کار لازمی وجود دارد که در مورد ابن‌شهرآشوب علی‌الظاهر تا حالا انجام نگرفته و آن مستند کردن یا مسند کردن روایات او است.

ایشان مثلاً فرض کنید در مناقب این همه روایت نقل کرده، هیچ کدام این‌ها سند ندارد، در حالی که این شخص بزرگوار از شیخ طوسی گاهی به یک واسطه و گاهی به دو واسطه نقل می‌کند، یعنی گاهی نقل می‌کند از پدرش و او از استادش و او از شیخ طوسی، گاهی هم نقل می‌کند از جدش یعنی شهرآشوب و او از شیخ طوسی، یعنی این قدر سند او به شیخ طوسی نزدیک است.

خیلی خب، افرادی بنشینند، تنقیح کنند طرق ابن‌شهرآشوب را، یعنی اگر بتوانند بنشینند طرق ابن شهرآشوب را که خود او البته در معالم العلماء مبالغی از اینها را ذکر کرده به مشایخ روایتی مثل شیخ طوسی، که حالا طرق شیخ طوسی به ائمه کاملاً معلوم و روشن است، معلوم کنند و تصحیح کنند، همه این روایاتی که در کتاب مناقب هست یا بسیاری از این روایات، مستند خواهد شد، همه این روایاتی که الان مرسلات است، مسندات خواهد شد، این کار بسیار مهمی است. این را باید البته بپرسید به جمع فاضل حدیث دان و رجال‌شناس و رجال دان در قم، که بنشینند ان‌شاءالله این کار بزرگ را هم انجام بدهند.

امیدواریم خداوند ان‌شاءالله به شماها توفیق بدهد، بتوانید این گردهمایی را و کار تحقیقی را به بهترین وجهی، تمیز، مرتب، شسته رفته ان‌شاءالله از آب در بیاورید.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران برگزاری کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی.

*المناقب عصاره 3 هزار کتاب است

آیت‌الله رسولی بعد از قرائت پیام در سخنانی گفت: ابن شهرآشوب برای نوشتن کتاب المناقب از 3 هزار جلد کتاب استفاده کرده است.

 آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی اظهار داشت: در اوایل طلبگی‌ام قبل از سال 40 از کارهای که انجام دادیم چاپ چند نسخه از منابع ابن شهرآشوب بود.

وی ادامه داد: المناقب را هم در آن مقطع چاپ کردیم که شاید بهترین چاپ‌های المناقب در همان مقطع صورت گرفت که مرجع تصحیح بحارالانوار است.

وی با بیان اینکه که این کتاب‌ها را که به چاپ رساندیم قرار شد خمسی که از سود این کار به‌دست آوردیم و آن را به طلاب بدهیم، یادآور شد: در آن زمان به نزد امام رفتیم و برای این کار اجازه خواستیم.

رسولی محلاتی با اشاره به اینکه رهبری هم در آن مقطع در قم تحصیل می‌کردند و رفاقتی بین ما بود چندین جلد کتاب که یکی از این کتاب‌ها المناقب بود را به ایشان دادیم، افزود: بعدها که رهبری در جایگاه ولایت فقیه نظام جمهوری اسلامی قرار گرفتند یک روز به من یادآوری کردند که چقدر از دریافت کتاب المناقب لذت بردند.

وی با اعلام اینکه ایشان فرمودند که در آن مقطع به دلیل کم پولی نتوانستم این کتاب را تهیه کنم، ابراز داشت: کتاب المناقب از کتاب‌های کم نظیر در میان طلبه‌های آن زمان بود و عاشقان زیادی داشت.

رسولی محلاتی اظهار داشت: ابن شهرآشوب برای نوشتن کتاب المناقب از سه هزار جلد کتاب استفاده کرده است.

*جامع‌الفکری از ویژگی آثار ابن‌شهر آشوب است

علامه جوادی آملی گفت: مکتوبات ابن شهر آشوب جامع‌الفکری او را نشان می‌دهد.

پیام آیت‌الله جوادی آملی در نخستین کنگره بین‌المللی علامه ابن‌شهر‌آشوب ساروی مازندرانی به صورت زنده و تصویری پخش شد.

وی اظهار داشت: اگر ابن شهر آشوب در عصر ما زندگی می‌کرد دقیق‌تر و عمیق‌تر سخن می‌گفت.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه این شاگرد مرحوم طبرسی از مشایخ بسیاری اجازه گرفت تا مناقب حال ابی‌طالب را بنویسد ادامه داد: بزرگان زیادی به ابن شهر آشوب اجازه‌های کتبی و شفاهی دادند و به همین دلیل حرف‌ها و کتاب‌های او معتبر است، چرا که به اعتبار آن بزرگان سخن گفته است.

وی با بیان اینکه مکتوبات ابن‌شهر آشوب جامع‌الفکری او را نشان می‌دهد تصریح کرد: کنگره کسی را برگزار می‌کنیم که استوانه علمی و فخر همه ما است.

آیت‌الله جوادی آملی در این پیام با اشاره به اینکه امیدوارم حداکثر بهره علمی و عملی را از این کنگره ببریم ادامه داد: خداوند روح بزرگ آن حکیم و متفنن به فنون الهی را با انبیاء محشور کند.

*ابن شهر آشوب در اصول و معارف نابغه‌ای سرشناس بوده است

آیت‌الله سبحانی در پیامی به کنگره که توسط امام جمعه شهرستان فریدونکنار قرائت شد، گفت: ابن شهر آشوب در فقه امامیه فقیهی بزرگ و در اصول و معارف نابغه‌ای سرشناس بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، پیام آیت‌الله جعفر سبحانی در نخستین کنگره بین‌المللی علامه ابن شهر آشوب ساروی قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: این شخصیت‌های علمی و پیشروان فرهنگ اسلامی بسان شمع سوخته بوده و راه را برای آیندگان روشن ساخته‌اند بنابراین بر گردن نسل‌های بعدی حق عظیمی دارند که باید ادا شود.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه یکی از روش‌های ادای این حق بزرگداشت این افراد در کنگره‌هایی که خدمات آن‌ها به طور کامل بیان شود افزود: تجلیل از بزرگان گذشته سبب می‌شود که نسل معاصر پیرو راه آن‌ها باشد.

وی با بیان اینکه استان ولایتمدار مازندران عالمان بزرگ و محققان عالیقدری را در دامان خود پرورش داده است تصریح کرد: به گونه‌ای که هم‌اکنون آثار قلمی آن‌ها نورافشانی می‌کند.

آیت‌الله سبحانی درباره ابن شهر آشوب یادآور شد: این شخصیت نزدیک به 100 سال عمر با برکت خود را به گونه‌ای صرف کرده که موافق و مخالف همه او را ستوده‌اند و تاکنون کسی را سراغ نداریم که از او خورده‌گیری کند.

این عالم عالیقدر ادامه داد: ابن شهر آشوب خطیب منابر بغداد بوده به گونه‌ای که خلیفه از شیرینی بیان او در شگفت مانده و او را با اهدای خلعتی تجلیل کرده و ستوده است.

وی با اشاره به اینکه همگان اتفاق دارند که ابن شهر آشوب در علوم قرآن و واژه‌های مشکل آن و قواعد نحو سرآمد روزگار بوده است متذکر شد: او نه تنها در علوم یاد شده سرآمد بوده بلکه در فقه امامیه فقیهی بزرگ و در اصول و معارف نابغه‌ای سرشناس بوده است به گونه‌ای که از اطراف و اکناف جهان به سوی او می‌آمدند تا از چشمه‌ جوشان او سیراب شوند.

وی با بیان اینکه شخصیت عظیم ابن شهر آشوب به گونه‌ای که نظر عالمان ترجمه‌نگار را بیشتر به خود جلب کرده است ادامه داد: از میان آثار او کتاب مناقب آل ابیطالب است که بسیار مورد استفاده محدثان و سیره نویسان امام معصوم قرار گرفته ولی این کتاب نیاز به تحقیق بیشتر و بیان مصادر دارد که تاکنون انجام نگرفته است.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: لازم است در پایان تکلیفی بر دوش برگزار کنندگان این کنگره بگذارم و آن این است که با بررسی دقیق کتابخانه‌های اسلامی و غربی که می‌توان از وجود نسخه‌های دیگر مؤلفات این شخصیت بزرگ آگاه شد و آنها را به زیور چاپ آراست.

وی تصریح کرد: ابن شهر آشوب چراغ فروزان ولایت است.

*انتظار داشتیم کنگره ابن‌شهر آشوب در حوزه علمیه قم برگزار می‌شد

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: انتظار داشتیم کنگره ابن‌شهر آشوب در حوزه علمیه قم برگزار می‌شد.

 آیت‌الله نورالله طبرسی نیز در سخنانی در نخستین کنگره ابن‌شهرآشوب ساروی در مجتمع پردیس نیروی انتظامی با تشکر از اینکه این کنگره به صورت باشکوه با توجه به پیام‌های متعدد علما و بزرگان همراه بوده است، اظهار داشت: از تمامی کسانی که برای برگزاری این کنگره زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه این جمع شریف کمی و کیفی با حضور آیات فضلا و فرهیختگان، حوزویان برگزار شد، تصریح کرد: از 20 کشور خارجی در این همایش حضور دارند.

وی با بیان اینکه شناسایی رجال بزرگ همت می‌خواهد،خاطر نشان کرد: علم و دین  وطن،مکان و زمان نمی‌شناسد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اعلام اینکه عالمان حاکم بر زمان هستند،ادامه داد: ابن‌شهرآشوب و شخصیت حقوقی آن کسی است که  شخصیت‌ها ان حد و مرز ندارد.

طبرسی با اعلام اینکه انتظار داشتیم که حوزه علمیه قم این کنگره‌ بین‌المللی را برگزار می‌کرد،گفت: به دلیل پیشینه تشیع در مازندران، سعی شد که این کنگره در مازندران برگزار شود.

*المناقب ابن شهر آشوب پس از 800 سال ترجمه شد

دبیر کنگره ابن شهر آشوب ساروی نیز گفت: المناقب ابن شهر آشوب پس از 800 سال ترجمه شد.

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی اظهار داشت:‌ ابن شهر آشوب ساروی عمرش را برای تبلیغ اسلام صرف کرد.

وی تصریح کرد: برای برگزاری این کنگره بیش از دو سال است که در داخل و خارج کشور مشغول فعالیت هستیم.

مدیرکل ارشاد مازندران در ادامه از ترجمه المناقب ابن شهر آشوب ساروی بعد از 800 سال خبر داد و گفت: این کتاب امروز رونمایی می‌شود.

وی اضافه کرد: کتاب متشابه‌القرآن ابن شهر آشوب نیز در این کنگره رونمایی می‌شود.

ابراهیمی در ادامه به دریافت 117 مقاله در این همایش اشاره کرد و گفت: پس از بررسی مقالات 53 مقاله چاپ و در کنگره ارائه می‌شود.

وی دیگر اقدامات انجام شده برای برگزاری کنگره ابن شهر آشوب را جمع‌آوری سروده‌های این عالم بزرگ اعلام کرد.

دبیر کنگره ابن شهر آشوب ساروی ساخت میدان ابن شهر آشوب ساروی و احداث کتابخانه‌ای به نام این عالم بزرگ را از اقدامات دیگر برای معرفی ابن شهر آشوب عنوان کرد.

وی در پایان گفت: ابن شهر آشوب متعلق به ساری و مازندران نیست، بلکه تعلق به جهان اسلام دارد.

*شهرآشوب نقطه تحویل دهنده سنت در ساختن هویت اسلامی بود

رئیس قوه قضاییه که به عنوان سخنران اصلی این همایش حضور داشت، ابن شهرآشوب را یک نقطه تحویل دهنده سنت در ساختن هویت اسلامی برشمرد.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی اظهار داشت: از همه اساتید فضلا، نماینده ولی فقیه امام جمعه در استان، از نمایندگان محترم، مجلس خبرگان رهبری در استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر در جلسه، ائمه جمعه و همه مسئولان تشکر ویژه دارم.

وی با اشاره به اینکه ابن شهرآشوب، فقیه، محدث، مفسر و شخصیت بزرگی است، تصریح کرد: استادان بسیاری در محضر این شخصیت کم نظیر بهره‌مند شدند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بحثی که من در این کنگره بیان می‌کنم، شخصیت محروم ابن شهرآشوب در وضعیت کنونی ما و میزان وامداری ما به این عالمان و بزرگان است،ادامه داد: پرداختن به این شخصیت در واقع مشخص کردن مجهولی را معلوم کردن است.

آملی لاریجانی با اعلام اینکه هویت ما مرهون کاری است که در طول تاریخ برای ما صورت گرفته است،بیان داشت: نقش عالمان در ایجاد این سنت و انتقال سنت‌ها مسئله‌ای است که باید نسبت به آن تامل کنیم.

وی ادامه داد: باید تامل کنیم که کی هستیم، علم و عمل ما هویت ما را می‌سازند.

لاریجانی آملی گفت: علم انسان‌ساز است و یکباره و بریده از پیشینه تاریخی علم را کسب نکردیم.

رئیس قوه قضاییه ابن شهرآشوب را یک نقطه تحویل دهنده سنت در ساختن هویت اسلامی برشمرد.

*المناقب شهر آشوب بابی برای مستندسازی روایات/ مدرنیته مقابل تفکر مرجعیت قرار دارد

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: ابن‌شهرآشوب در مقدمه کتاب المناقب به روش‌ها و استادان خود اشاره کرده که می‌تواند باب بسیار خوبی برای مستندسازی روایات باشد.

 آیت‌الله صادق‌آملی لاریجانی اظهار داشت: ابن شهرآشوب شخصیتی علمی، فقیه و مفسر بوده که درک حضور استادان بسیاری را داشته است.

وی ادامه داد: ابن‌شهرآشوب در مقدمه کتاب المناقب به روش‌ها و استادان خود اشاره کرده که می‌تواند باب بسیار خوبی برای مستندسازی روایات باشد.

لاریجانی افزود: وقتی به شخصیت عالمی پردازیم، معرفی و احیای آثار او کار بزرگی است و در واقع نقطه‌ای را در تاریخ و اندیشه این مرز و بوم روشن می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: مطلبی که به نظرم مغفول افتاده و بزرگان مطرح نکردند این است که مرح ابن شهرآشوب به عنوان یک حلقه از حلقه‌های عالمان چه نقشی در هویت ما دارد.

وی با بیان اینکه اندیشه‌های ثانوی ثابت می‌کند هویت ما مرهون کاری است که در طول تاریخ برای ما صورت گرفته، افزود: شخصیت ما ساخته شده از آثار در طول تاریخ است.

آیت‌الله لاریجانی با بیان اینکه بحث دخالت سنت‌ها در هویت ما و نقش عالمان در ایجاد و انتقال سنت‌ها را می‌توان بررسی کرد، افزود: عالمان دینی در حفظ این مسیر نقش بسیار بی‌بدیل داشته‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفکر غرب و مدرنیته مبنی بر کنار گذاشتن سنت‌ها ادامه داد: آن‌ها تصور می‌کنند سنت مربوط به گذشته است و به همین دلیل بحث مرجعیت منبعی که مورد رجوع ما باشد را کنار گذاشتند.

رئیس قوه قضاییه افزود: تفکر مدرنیته در مقابل تفکر مرجعیت است.

آیت‌الله لاریجانی با اشاره به اینکه برخی متفکران مغرب‌زمین که منتقد تفکر مدرنیته هستند بیان می‌کنند که ما در سنت‌ها زندگی می‌کنیم، یادآور شد: آنها به این مسئله اذعان دارند که مدرنیته اشتباه کرده است.

وی با بیان اینکه ذهن ما وام‌دار سنتی است که به دست ما رسیده، تصریح کرد: در فضای سنت‌ها تنفس و تدبر می‌کنیم و این بحث بسیار مهمی است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه فرهنگ مهاجم، زمانی می‌تواند بر کشوری تسلط یابد که آن کشور را بی‌پناه ببیند اظهار داشت: وقتی ملتی اندیشه داشته باشد، تفکر مهاجم نمی‌تواند بر آن سیطره یابد.

وی با بیان اینکه انقطاع به بحران هویت شخص می‌یابد، تصریح کرد: مشکل مدرنیته در مغرب‌زمین که بحران مدرنیته معروف است این است که هویت شخص را رفع کرده و مثل انسان رها شده در آسمان است.

لاریجانی با اشاره به اینکه نباید این انقطاع برای فرزندان به وجود بیاید، ادامه داد: ماهواره، اینترنت و سی‌دی‌های مبتذل در جهت قطع رابطه نسل امروز و گذشته است و این همان شبیخون فرهنگی است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ممکن است کشورهای غربی ظاهر زیبا داشته باشند و دم از حقوق بشر بزنند، گفت: اما شبیخون کشورهای غربی ضد بشری است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما با قراردادهای پولی و مالی ماهواره‌هایی را ایجاد کرده است، متذکر شد: اما وقتی نوبت استفاده ما می‌رسد همه را مجبور می‌کنند که این ماهواره را قطع کنند اما اگر ماهواره‌ای بخواهد سیطره‌ای ایجاد کند همه با او همکاری می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نقش معرفی عالمان و آثار آنها و الگوهای اخلاقی تاریخی نقش بی‌بدیلی است، تصریح کرد: یکی از کسانی که در این مرز و بوم بر مسئله شناخت و هویت تاکید می‌کرد حضرت امام(ره) بودند و این شعار بسیار درستی است.

لاریجانی با بیان اینکه علمای ما نشان دادند در مقام فهم و شناخت مرز قائل نیستند، خاطرنشان کرد: شعار ما این است که می‌خواهیم خودمان باشیم و این منافاتی با مطالعه آثار دیگران ندارد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه شناخت عالمان بسیار مهم است، خودآگاهی و خودشناسی را نتیجه عملی توجه به سنت و تمدن اسلامی و نیز الگوهای موجود در آن اعلام کرد.

وی افزود: غربی‌ها که به باور و اعتقاد برخی اندیشمندان خود، در جریان مدرنیته، توجه به الگوها و به ویژه جنبه‌های قهرمانی را از دست دادند، مفاهیمی همچون شهادت را که الگوی ماندگاری همچون حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارد درک نمی‌کنند و نمی‌دانند که قهرمانی توام با عبودیت در یک نظام اسلامی چیست.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تعلیم و تربیت بر اساس سنت‌ها انجام می‌شود،تصریح کرد: پرداختن، آشنا شدن و معرفی عالمان دینی در جوامع امروزی از ضروریات است.

وی با اعلام اینکه کشور ما هویت 1400 ساله دارد، افزود: این هویت به‌ زودی قابل از بین رفتن نیست و فرهنگ مهاجم این را می‌خواهد که این هویت را از بین ببرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: آنچه از مغرب زمین می‌آید تهاجم فرهنگی است و این تهاجم تلاش دارد بین نسل موجود و پیشین انقطاع ایجاد کند.

این مسئول ادامه داد: مشکل مدرنیته این است که هویت شخص را قطع کرده است و با ایجاد ابزارهای مختلف سعی دارند هویت اصلی ما را به فراموشی بسپارند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه باید هویت دینی خودمان را احیا کنیم، تصریح کرد: بزرگداشت علمای اسلامی و شیعی و استمرار این بزرگداشت‌ها در واقع بزرگداشت و احیای تمدن اسلامی و آشکار کردن زوایای مختلف و چه بسا پنهان این تمدن است.

وی علمای بزرگ اسلام را الگوها و مصداق‌هایی از سنت حسنه اسلامی توصیف و تاکید کرد: آشکار کردن سنت‌های تمدن اسلامی فراتر و عمیق‌تر از اشخاص است و در این زمینه باید از مردم و مسئولان استان مازندران تشکر کرد که نسبت به این مسئله اهتمام دارند و در سایر استان‌ها نیز با کمک ویژه حوزه‌های علمیه شاهد شناساندن الگوها و مصادیق برجسته دینی و علمی به مردم و به و‌یژه جوان‌ها باشیم.

رئیس قوه قضاییه احیای نام بزرگان دین و علمای اسلام را سبب تبیین تاریخ تمدن عظیم اسلامی دانست و گفت: بزرگداشت علما و بزرگان حوزه‌های علمیه و احیای نام و شخصیت علمی، دینی و اخلاقی آنان فراتر از نام‌ها، موجب روشن شدن ابعاد و عظمت تمدن عظیم اسلامی است.

آیت الله آملی لاریجانی یکی از ویژگی برجسته الگوهای دین را معنا بخشیدن به زندگی در چارچوب سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی و تبدیل شدن آنها به نمادهایی از این ارزش‌ها عنوان کرد.

این مسئول با بیان اینکه تاریخ هویت خودمان را به نسل جوان معرفی کنیم، بیان داشت: نقش معرفی عالمان، آثار عالمان و الگوهای اخلاقی و تاریخی بسیار نقش بی‌بدیلی است و نباید در این زمینه غفلت کنیم.

وی ادامه داد: بحث سنت‌ها بسیار مهم است و جا دارد اهمیت این مهم را تاکید کنیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی(ره) توجه ویژه‌ای به شناخت خود و شناخت هویت داشته‌اند گفت: امام خمینی(ره) مکررا مطالبی را عنوان می‌کردند که ما خودمان باشیم.

*2 اثر ابن‌شهر آشوب رونمایی شد

دو اثر ابن‌شهر آشوب ساروی با حضور آیت‌الله صادق آملی لاریجانی و آیت‌الله سید هاشم رسولی محلاتی رونمایی شد.

کتاب ترجمه المناقب ابن شهرآشوب در شش جلد و مجموعه مقالاتی که به دبیرخانه ارسال شد با رونمایی شد.

در این مراسم تمبر یادبود آثار 9گانه ابن شهرآشوب رونمایی شد.

پژوهشگران از 20 کشور دنیا برای برگزاری این کنگره مقاله ارسال کردند که بعد از ظهر امروز مقالاتی که به این کنگره ارائه شد به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.

117 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که 53 مقاله به عنوان مقاله برتر انتخاب شده است.

به گزارش فارس، 74 کتاب درباره شخصیت علامه ابن‌شهر آشوب ساروی چاپ شده است.

انتهای پیام/2296/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول