اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ویژه برنامه کتابخانه‌های مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 تشریح شد

تسهیلات ویژه مدیریت فرهنگی شهرری در هفته کتاب و کتابخوانی

کتاب و کتابخوانی همواره یکی از شاخصه‌های مهم اعتلای فرهنگی جوامع به شمار می‌آید و همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی تسهیلات ویژه مدیریت فرهنگی شهرری تشریح شد.

تسهیلات ویژه مدیریت فرهنگی شهرری در هفته کتاب و کتابخوانی

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، کتاب و کتابخوانی همواره یکی از شاخصه‌های مهم اعتلای فرهنگی جوامع به شمار می‌آید و به‌عنوان یکی از مهمترین و پویاترین وسایط انتقال آگاهی و تفهیم و اندیشمندی از جایگاه ویژه‌ای در توسعه فرهنگ و تمدن هر ملتی برخوردار است. در باب اهمیت و جایگاه کتاب در دین مبین اسلام همین بس که خداوند متعال به قلم و حرمت آن سوگند یاد کرده است و «امر به خواندن» آغازگر وحی الهی و رسالت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است.

سیدرضا موسوی مدیر فرهنگی، هنری منطقه 20 ظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به ضرورت توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مردم اظهار داشت: این مدیریت با برخورداری از 3 کتابخانه در محدوده شهرری دارای جایگاه ممتازی در این زمینه در مجموعه سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران است.

وی افزود: کتابخانه 13 آبان، کتابخانه شیخ کلینی (ره) و کتابخانه شیخ صدوق (ره)، 3 کتابخانه این مجموعه هستند که از این میان کتابخانه 13 آبان به عنوان بزرگ‌ترین و غنی‌ترین کتابخانه جنوب پایتخت شناخته شده است.

وی در ارتباط با امکانات و ویژگی‌های کتابخانه 13 آبان افزود: این کتابخانه در سال 87 با زیربنای 2 هزار و 500 مترمربع در شهرک 13 آبان خیابان مولایی جنوبی کوچه عطری تأسیس شد. مجموعه 40  هزار جلدی کتابخانه 13 آبان دارای کتاب‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون دین، فلسفه، روانشناسی، علوم اجتماعی، زبان، علوم محض، هنر، تاریخ، جغرافیا، علوم کاربردی است. این کتابخانه که 6 هزار و 500 نفر عضو ثابت و 2 هزار و 700 نفر اعضای فعال دارد، دارای بخش‌های مخزن، دو سالن مطالعه بانوان و آقایان به صورت مجزا هر کدام به ظرفیت 150 نفر، بخش مرجع، بخش کودکان، سایت رایانه‌ای، مرکز آموزش، تالار اجتماعات 120 نفره و تمام منابع به‌روز است و اعضا برای دستیابی به کتاب‌های مورد نیاز به سیستم جستجوی اینترنتی دسترسی دارند.

موسوی عنوان کرد: بخش کمک آموزشی این مرکز نیز شامل 3 هزار جلد کتاب، مشاوره های انفرادی و گروهی درسی و برگزاری دوره‌های تقویتی و کنکور است.

وی با اشاره به برنامه‌های کتابخانه 13 آبان در هفته کتاب و کتابخوانی ذکر کرد: کتابخانه 13 آبان در نظر دارد همزمان با این هفته جلسات کتابخوانی را ویژه بانوان برگزار کند.

معرفی کتابخانه شیخ کلینی(ره)

موسوی در ارتباط با کتابخانه شیخ کلینی(ره) گفت: این کتابخانه نیز با زیربنایی به مساحت یک‌هزار و 100 مترمربع در خیابان فدائیان اسلام، خیابان 45 متری شهرری (بلوار شهید کریمی) در سال 1375 تاسیس گردید که با حدود 10 هزار نفر عضو، یکی از کتابخانه‌های فعال می‌باشد و هر روز به جز ایام تعطیل از ساعت 8 تا 21 آماده خدمات‌رسانی به شهروندان گرامی است. واحدهای مختلف این کتابخانه عبارتند از دو سالن مطالعه مجزا (وی‍‍ژه خواهران و برادران) هرکدام به ابعاد 115 مترمربع و با ظرفیت 200 نفر، بخش امانت، بخش مرجع، بخش نشریات، بخش کودکان و نوجوانان، بخش نابینایان، واحد سمعی و بصری، بخش تازه‌های کتاب، واحد مشاوره و واحد آموزش.

مدیر فرهنگسرای ولاء با توجه به برنامه‌های ویژه ی کتابخانه شیخ کلینی(ره) تصریح کرد: این کتابخانه در نظر دارد همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی مسابقه کتابخوانی را با عنوان رمز رستگاری(محاسبه نفس) برگزار کند.

کتابخانه نابینایان بصیرت در مجتمع کتابخانه شیخ کلینی(ره)

موسوی با توجه به بخش نابینایان کتابخانه شیخ کلینی(ره) ذکر کرد: این بخش در اواخر بهمن ماه سال 1382 به‌منظور ارائه خدمات به نابینایان شروع به فعالیت نموده است، در میان کتابخانه‌های سازمان فرهنگی، هنری شهرداری رتبه اول را دارد و عضویت در این بخش بصورت رایگان می‌باشد. این بخش حدود یک‌هزار نسخه کتاب به خط بریل در زمینه‌های ادبی، علوم، اجتماعی، روانشناسی، تاریخ، حقوق، فلسفه و ... در بر دارد و همچنین دارای حدود یک‌هزار و 700 نسخه کتاب گویا (در قالب فایل‌های صوتی و نوار کاست) و امکاناتی نظیر ماشین پرکینز، ضبط صوت و دستگاه‌های بهدید پرتابل (جهت افراد کم‌بینا) است که آماده ارائه خدمات به نابینایان و کم‌بینایان عزیز است.

مدیر فرهنگسرای ولاء با توجه به کتابخانه شیخ صدوق(ره) ذکر کرد: این کتابخانه در زمینی به مساحت 2 هزار و 100 مترمربع و با زیربنای 3 هزار و 200 مترمربع در سال 1375 در محدوده دولت‌آباد تاسیس شد که شامل مخزن، کتابخانه کودکان و نوجوانان، دو سالن مطالعه مجزا ویژه خواهران و برادران با ظرفیت 275 نفر، کلاس‌های آموزشی و سالن اجتماعات است. این کتابخانه 4 هزار عضو فعال دارد و در ماه دارای 49 هزار نسخه کتاب می‌باشد که همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 8 تا 21 آماده سرویس‌دهی به شهروندان محترم است.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 با توجه به ویژه برنامه‌های این سه کتابخانه برای کودکان و نوجوانان بیان کرد: همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی دخترانه مکتب‌السلام و فضیلت به‌صورت کلاسی از کتابخانه 13 آبان بازدید خواهند کرد.

موسوی با توجه به کتابخانه شیخ کلینی(ره) تاکید کرد: این کتابخانه دوره‌های قصه‌گویی، خلاصه‌نویسی کتاب کودک و نوجوان، زنگ بازی‌های فکری، زنگ پژوهش و زنگ مرجع را ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند.

مدیر فرهنگسرای ولاء افزود: کارگاه کودکان قصه‌گو دوشنبه‌های هر هفته از ساعت 10 تا 12 در کتابخانه رنگین‌کمان کتابخانه شیخ کلینی(ره) برگزار می‌شود.

وی ذکر کرد: انتقال مفاهیم ساده و پیچیده به صورت قابل فهم، ایجاد خلاقیت با استفاده از روش‌های کاربردی، پرورش و تقویت اعتماد به نفس در کودک، تقویت تمرکز و انتقال مولفه‌های فرهنگی از طریق انتخاب قصه‌ها از اهداف مهم «نمایش عروسکی کودکان قصه‌گو» است.

موسوی با اشاره به طرح خلاصه‌نویسی کتاب کودک بیان کرد: کتابخانه رنگین کمان مجتمع کتابخانه شیخ کلینی(ره) در راستای فعالیت‌های ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، طرح خلاصه‌نویسی کتاب کودک را برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: در این طرح هر ماه 10 عنوان کتاب، پنج عنوان برای کودک و پنج عنوان برای نوجوان‌ها انتخاب می‌شود و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

مدیر فرهنگسرای ولاء در ادامه گفت: کودکان و نوجوانان در این طرح کتاب‌ها را دریافت می‌کنند و بعد از خواندن خلاصه آن را در کاغذهای مخصوص می‌نویسند و به کتابخانه اهدا می‌کنند.

موسوی در ارتباط با این طرح افزود: در پایان هر ماه به بهترین خلاصه‌نویسی کتاب‌های کودک و نوجوان جوایزی اهدا می‌شود.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 با توجه به زنگ بازی‌های فکری تصریح کرد: بازی‌های فکری از جمله بازی‌هایی است که از نام آن پیدا است بر اساس فکر و تمرکز انسان انجام می‌گیرد.

موسوی ادامه داد: این دوره‌ها در جهت استفاده از انواع بازی‌های فکری جهت پرورش قدرت ذهنی و بالا بردن مهارت‌های کودکان در کار گروهی برگزار می‌شود.

وی ذکر کرد: برای این دوره‌ها سه بازی تهیه شده از جمله حلقه هوش، هوش چین، پایه اشکال و ذهن برتر که این بازی‌ها برای تقویت هوش کودکان 3 تا 8 ساله برگزار می‌شود.

موسوی افزود: این کارگاه در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت 10 تا 11:30 و 14 تا 15 در این کتابخانه برگزار می‌شود.

مدیر فرهنگسرای ولاء با توجه به زنگ پژوهش و زنگ مرجع ذکر کرد: زنگ پژوهش و مرجع ویژه دانش‌آموزان پنجم و ششم ابتدایی است و 4 و 6 آذر ماه از ساعت 10 تا 12 در کتابخانه شیخ کلینی(ره) برگزار می‌شود.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 با توجه به برنامه‌های کودک و نوجوان کتابخانه شیخ صدوق(ره) بیان کرد: این کتابخانه کارگاه‌های کتابک را در چهار گروه برگزار می‌نماید.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این کارگاه‌ها ترویج کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان، به معنای تلاش برای علاقه‌مند کردن آن‌ها به مطالعه و ایجاد عادت به مطالعه به عنوان یک برنامه‌ی روزانه است.

موسوی ذکر کرد: توانمندی مروج، گزینش کتاب مناسب، ایجاد انگیزه برای خواندن و به کارگیری روش‌های نو در کتاب‌خوانی از گام‌های مهم ترویج کتابخوانی است.

مدیر فرهنگسرای ولاء افزود: این کارگاه‌ها در چهار گروه سنی پیش دبستان، پایه اول و دوم، سوم و چهارم، پنجم و ششم ابتدایی برگزار می‌شود.

موسوی در ادامه بیان کرد: کارگاه قصه‌گویی و ساخت کتاب برای گروه سنی پیش از دبستان در تاریخ 3 آذر ماه از ساعت 10 تا 12 در این کتابخانه برگزار می‌شود.

وی در خصوص کارگاه گروه سنی دوم بیان کرد: کارگاه بلندخوانی و درست‌خوانی ویژه پایه اول و دوم ابتدایی است که 3 آذر ماه از ساعت 10 تا 12 برگزار می‌شود.

مدیر فرهنگسرای ولاء در ادامه عنوان کرد: کارگاه‌های کتابخوانی یا قصه‌گویی ویژه پایه سوم و چهارم ابتدایی است که با رویکرد به مهارت‌های زندگی در پنجم آذر ماه از ساعت 10 تا 12 برگزار می‌شود.

موسوی با اشاره به آخرین کارگاه بیان کرد: کارگاه اصول و مبانی داستان‌نویسی ویژه دانش‌آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی است که 4 آذر ماه از ساعت 10 تا 12 در کتابخانه شیخ صدوق(ره) برگزار می‌شود.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 با توجه به تخفیفات ویژه در این هفته بیان کرد: تمام عضویت‌های ویژه و عادی از 5 تا 9 آذر ماه برای کودکان تا 18 سال رایگان است و بزرگسالان می‌توانند با 50 درصد تخفیف عضو کتابخانه‌ها شوند.

فعالیت‌های جنبی کتابخانه‌ها

رئیس فرهنگسرای ولاء در ارتباط با فعالیت‌های جنبی این کتابخانه‌ها گفت: هر سه مجموعه در راستای رسالت فرهنگی، آموزشی خود به اجرای برنامه‌های متنوعی از جمله فعالیت‌های تخصصی کودکان، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، برپایی سمینارها و کنفرانس‌ها، برپایی نمایشگاه‌ها، نمایش فیلم، رویدادهای ادبی، اجرای نمایش و برگزاری سخنرانی و جلسات بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

موسوی افزود: کارگاه‌های قصه‌گویی و داستان‌نویسی، جلسات ادبی نقد کتاب با حضور کارشناسان بنام و زبده، برگزاری کلاس‌هایی چون دوره‌های روخوانی و تفسیر قرآن کریم، کلاس‌های «اتاق بازی» و «کلبه شادی» برای کودکان، برپایی کلاس‌های مهارتی چون کامپیوتر، زبان انگلیسی، فوریت‌های پزشکی، دوره‌های هنرهای خانگی و کارگاه‌های مشاوره شماری از فعالیت‌های جنبی این سه مرکز فرهنگی، آموزشی است.

مدیر فرهنگسرای ولاء افزود: کتابخانه 13 آبان سری جلسات ویژه بانوان را با عنوان کانون بانوان 13 آبان از سری جلسات آموزش خانواده با موضوع تربیت کودک و کلاس‌های نجوم و کارگاه بانک‌پذیری ویژه نوجوانان برگزار می‌کند.

موسوی در ادامه با توجه به کتابخانه شیخ کلینی(ره) بیان کرد: این کتابخانه سفیر مهر (پیک کتاب) در جهت ارسال کتب به بیمارستان‌ها و بانک‌ها و درمانگاه‌ها و جهت امانت به بیماران و مراجعین و کارکنان، ارسال کتب گویا برای افراد نابینا عضو کتابخانه بصیرت نابینایان، بهداشت خانواده با حضور دکتر نیک‌پور، باشگاه زبان‌آموزان ویژه عموم مردم و مشاوره گروهی خانواده پایدار را با حضور کارشناسان و مشاورین برجسته کشوری برگزار می‌کند.

انتهای پیام/2462/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول