اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2/ آیت‌الله آملی لاریجانی در کنگره شهر آشوب:

المناقب شهر آشوب بابی برای مستندسازی روایات/ مدرنیته مقابل تفکر مرجعیت قرار دارد

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: ابن‌شهرآشوب در مقدمه کتاب المناقب به روش‌ها و استادان خود اشاره کرده که می‌تواند باب بسیار خوبی برای مستندسازی روایات باشد.

المناقب شهر آشوب بابی برای مستندسازی روایات/ مدرنیته مقابل تفکر مرجعیت قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آیت‌الله صادق‌آملی لاریجانی صبح امروز در نخستین کنگره بین‌المللی علامه ابن‌شهرآشوب ساروی اظهار داشت: ابن شهرآشوب شخصیتی علمی، فقیه و مفسر بوده که درک حضور استادان بسیاری را داشته است.

وی ادامه داد: ابن‌شهرآشوب در مقدمه کتاب المناقب به روش‌ها و استادان خود اشاره کرده که می‌تواند باب بسیار خوبی برای مستندسازی روایات باشد.

لاریجانی افزود: وقتی به شخصیت عالمی پردازیم، معرفی و احیای آثار او کار بزرگی است و در واقع نقطه‌ای را در تاریخ و اندیشه این مرز و بوم روشن می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: مطلبی که به نظرم مغفول افتاده و بزرگان مطرح نکردند این است که مرح ابن شهرآشوب به عنوان یک حلقه از حلقه‌های عالمان چه نقشی در هویت ما دارد.

وی با بیان اینکه اندیشه‌های ثانوی ثابت می‌کند هویت ما مرهون کاری است که در طول تاریخ برای ما صورت گرفته، افزود: شخصیت ما ساخته شده از آثار در طول تاریخ است.

آیت‌الله لاریجانی با بیان اینکه بحث دخالت سنت‌ها در هویت ما و نقش عالمان در ایجاد و انتقال سنت‌ها را می‌توان بررسی کرد، افزود: عالمان دینی در حفظ این مسیر نقش بسیار بی‌بدیل داشته‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفکر غرب و مدرنیته مبنی بر کنار گذاشتن سنت‌ها ادامه داد: آن‌ها تصور می‌کنند سنت مربوط به گذشته است و به همین دلیل بحث مرجعیت منبعی که مورد رجوع ما باشد را کنار گذاشتند.

رئیس قوه قضاییه افزود: تفکر مدرنیته در مقابل تفکر مرجعیت است.

آیت‌الله لاریجانی با اشاره به اینکه برخی متفکران مغرب‌زمین که منتقد تفکر مدرنیته هستند بیان می‌کنند که ما در سنت‌ها زندگی می‌کنیم، یادآور شد: آنها به این مسئله اذعان دارند که مدرنیته اشتباه کرده است.

وی با بیان اینکه ذهن ما وام‌دار سنتی است که به دست ما رسیده، تصریح کرد: در فضای سنت‌ها تنفس و تدبر می‌کنیم و این بحث بسیار مهمی است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه فرهنگ مهاجم، زمانی می‌تواند بر کشوری تسلط یابد که آن کشور را بی‌پناه ببیند اظهار داشت: وقتی ملتی اندیشه داشته باشد، تفکر مهاجم نمی‌تواند بر آن سیطره یابد.

وی با بیان اینکه انقطاع به بحران هویت شخص می‌یابد، تصریح کرد: مشکل مدرنیته در مغرب‌زمین که بحران مدرنیته معروف است این است که هویت شخص را رفع کرده و مثل انسان رها شده در آسمان است.

لاریجانی با اشاره به اینکه نباید این انقطاع برای فرزندان به وجود بیاید، ادامه داد: ماهواره، اینترنت و سی‌دی‌های مبتذل در جهت قطع رابطه نسل امروز و گذشته است و این همان شبیخون فرهنگی است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ممکن است کشورهای غربی ظاهر زیبا داشته باشند و دم از حقوق بشر بزنند، گفت: اما شبیخون کشورهای غربی ضد بشری است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما با قراردادهای پولی و مالی ماهواره‌هایی را ایجاد کرده است، متذکر شد: اما وقتی نوبت استفاده ما می‌رسد همه را مجبور می‌کنند که این ماهواره را قطع کنند اما اگر ماهواره‌ای بخواهد سیطره‌ای ایجاد کند همه با او همکاری می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نقش معرفی عالمان و آثار آنها و الگوهای اخلاقی تاریخی نقش بی‌بدیلی است، تصریح کرد: یکی از کسانی که در این مرز و بوم بر مسئله شناخت و هویت تاکید می‌کرد حضرت امام(ره) بودند و این شعار بسیار درستی است.

لاریجانی با بیان اینکه علمای ما نشان دادند در مقام فهم و شناخت مرز قائل نیستند، خاطرنشان کرد: شعار ما این است که می‌خواهیم خودمان باشیم و این منافاتی با مطالعه آثار دیگران ندارد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه شناخت عالمان بسیار مهم است، خودآگاهی و خودشناسی را نتیجه عملی توجه به سنت و تمدن اسلامی و نیز الگوهای موجود در آن اعلام کرد.

وی افزود: غربی‌ها که به باور و اعتقاد برخی اندیشمندان خود، در جریان مدرنیته، توجه به الگوها و به ویژه جنبه‌های قهرمانی را از دست دادند، مفاهیمی همچون شهادت را که الگوی ماندگاری همچون حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارد درک نمی‌کنند و نمی‌دانند که قهرمانی توام با عبودیت در یک نظام اسلامی چیست.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تعلیم و تربیت بر اساس سنت‌ها انجام می‌شود،تصریح کرد: پرداختن، آشنا شدن و معرفی عالمان دینی در جوامع امروزی از ضروریات است.

وی با اعلام اینکه کشور ما هویت 1400 ساله دارد، افزود: این هویت به‌ زودی قابل از بین رفتن نیست و فرهنگ مهاجم این را می‌خواهد که این هویت را از بین ببرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: آنچه از مغرب زمین می‌آید تهاجم فرهنگی است و این تهاجم تلاش دارد بین نسل موجود و پیشین انقطاع ایجاد کند.

این مسئول ادامه داد: مشکل مدرنیته این است که هویت شخص را قطع کرده است و با ایجاد ابزارهای مختلف سعی دارند هویت اصلی ما را به فراموشی بسپارند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه باید هویت دینی خودمان را احیا کنیم، تصریح کرد: بزرگداشت علمای اسلامی و شیعی و استمرار این بزرگداشت‌ها در واقع بزرگداشت و احیای تمدن اسلامی و آشکار کردن زوایای مختلف و چه بسا پنهان این تمدن است.

وی علمای بزرگ اسلام را الگوها و مصداق‌هایی از سنت حسنه اسلامی توصیف و تاکید کرد: آشکار کردن سنت‌های تمدن اسلامی فراتر و عمیق‌تر از اشخاص است و در این زمینه باید از مردم و مسئولان استان مازندران تشکر کرد که نسبت به این مسئله اهتمام دارند و در سایر استان‌ها نیز با کمک ویژه حوزه‌های علمیه شاهد شناساندن الگوها و مصادیق برجسته دینی و علمی به مردم و به و‌یژه جوان‌ها باشیم.

رئیس قوه قضاییه احیای نام بزرگان دین و علمای اسلام را سبب تبیین تاریخ تمدن عظیم اسلامی دانست و گفت: بزرگداشت علما و بزرگان حوزه‌های علمیه و احیای نام و شخصیت علمی، دینی و اخلاقی آنان فراتر از نام‌ها، موجب روشن شدن ابعاد و عظمت تمدن عظیم اسلامی است.

آیت الله آملی لاریجانی یکی از ویژگی برجسته الگوهای دین را معنا بخشیدن به زندگی در چارچوب سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی و تبدیل شدن آنها به نمادهایی از این ارزش‌ها عنوان کرد.

این مسئول با بیان اینکه تاریخ هویت خودمان را به نسل جوان معرفی کنیم، بیان داشت: نقش معرفی عالمان، آثار عالمان و الگوهای اخلاقی و تاریخی بسیار نقش بی‌بدیلی است و نباید در این زمینه غفلت کنیم.

وی ادامه داد: بحث سنت‌ها بسیار مهم است و جا دارد اهمیت این مهم را تاکید کنیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی(ره) توجه ویژه‌ای به شناخت خود و شناخت هویت داشته‌اند گفت: امام خمینی(ره) مکررا مطالبی را عنوان می‌کردند که ما خودمان باشیم.

انتهای پیام/806007/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول