اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیام آیت‌الله سبحانی به کنگره ابن‌شهر آشوب

ابن شهر آشوب در اصول و معارف نابغه‌ای سرشناس بوده است

آیت‌الله سبحانی گفت: ابن شهر آشوب در فقه امامیه فقیهی بزرگ و در اصول و معارف نابغه‌ای سرشناس بوده است.

ابن شهر آشوب در اصول و معارف نابغه‌ای سرشناس بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، پیام آیت‌الله جعفر سبحانی در نخستین کنگره بین‌المللی علامه ابن شهر آشوب ساروی قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: این شخصیت‌های علمی و پیشروان فرهنگ اسلامی بسان شمع سوخته بوده و راه را برای آیندگان روشن ساخته‌اند بنابراین بر گردن نسل‌های بعدی حق عظیمی دارند که باید ادا شود.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه یکی از روش‌های ادای این حق بزرگداشت این افراد در کنگره‌هایی که خدمات آن‌ها به طور کامل بیان شود افزود: تجلیل از بزرگان گذشته سبب می‌شود که نسل معاصر پیرو راه آن‌ها باشد.

وی با بیان اینکه استان ولایتمدار مازندران عالمان بزرگ و محققان عالیقدری را در دامان خود پرورش داده است تصریح کرد: به گونه‌ای که هم‌اکنون آثار قلمی آن‌ها نورافشانی می‌کند.

آیت‌الله سبحانی درباره ابن شهر آشوب یادآور شد: این شخصیت نزدیک به 100 سال عمر با برکت خود را به گونه‌ای صرف کرده که موافق و مخالف همه او را ستوده‌اند و تاکنون کسی را سراغ نداریم که از او خورده‌گیری کند.

این عالم عالیقدر ادامه داد: ابن شهر آشوب خطیب منابر بغداد بوده به گونه‌ای که خلیفه از شیرینی بیان او در شگفت مانده و او را با اهدای خلعتی تجلیل کرده و ستوده است.

وی با اشاره به اینکه همگان اتفاق دارند که ابن شهر آشوب در علوم قرآن و واژه‌های مشکل آن و قواعد نحو سرآمد روزگار بوده است متذکر شد: او نه تنها در علوم یاد شده سرآمد بوده بلکه در فقه امامیه فقیهی بزرگ و در اصول و معارف نابغه‌ای سرشناس بوده است به گونه‌ای که از اطراف و اکناف جهان به سوی او می‌آمدند تا از چشمه‌ جوشان او سیراب شوند.

وی با بیان اینکه شخصیت عظیم ابن شهر آشوب به گونه‌ای که نظر عالمان ترجمه‌نگار را بیشتر به خود جلب کرده است ادامه داد: از میان آثار او کتاب مناقب آل ابیطالب است که بسیار مورد استفاده محدثان و سیره نویسان امام معصوم قرار گرفته ولی این کتاب نیاز به تحقیق بیشتر و بیان مصادر دارد که تاکنون انجام نگرفته است.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: لازم است در پایان تکلیفی بر دوش برگزار کنندگان این کنگره بگذارم و آن این است که با بررسی دقیق کتابخانه‌های اسلامی و غربی که می‌توان از وجود نسخه‌های دیگر مؤلفات این شخصیت بزرگ آگاه شد و آنها را به زیور چاپ آراست.

وی تصریح کرد: ابن شهر آشوب چراغ فروزان ولایت است.

انتهای پیام/86007/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول