اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

ژنو ۳ به روایت خبرنگاران فارس/۱۰

شهر صلح و گفت‌وگو، میزبان ایرانی‌ها؛ از دکتر حسابی تا تیم هسته‌ای

دوباره ژنو. اینجا، جهانی‌ترین شهر اروپاست؛ مرکز بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی. شعبه اصلی سازمان ملل متحد در قاره سبز.

شهر صلح و گفت‌وگو، میزبان ایرانی‌ها؛ از دکتر حسابی تا تیم هسته‌ای

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، ژنو تا حالا، میزبان 6 دور مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 بوده است. مذاکراتی که 2 دور آن در دولت یازدهم برگزار شده و حالا قرار است که دور سوم مذاکرات ژنو از روز چهارشنبه، کلید بخورد.

تیم مذاکره کننده کشورمان در مذاکرات هسته‌ای به سرپرستی دکتر ظریف در حالی قرار است برای سومین بار به دومین شهر بزرگ سوئیس بروند که بعد از ماجراهای دور قبلی مذاکرات در همین شهر، هنوز هم فضای بیم و امید در ژنو 3 نیز، حاکم است.

اما ژنو چگونه شهری است؟ ژنو دومین شهر پر جمعیت سوئیس است و در دهانه خروجی رود رن از دریاچه ژنو واقع شده است. این شهر که پس از لندن و زوریخ سومین قطب مالی اروپا محسوب میشود، یکی از مراکز اصلی سیاست بین الملل است و دفتر مرکزی صلیب سرخ در آن قرار دارد. تاریخچه ژنو به 1871 یعنی زمانیکه اولین اداره پست تاسیس شد برمیگردد. این شهر مملو از سایت های مذهبی ایست که با ژان کلوین، یکی از پیشوایان جنبش پروتستان در ارتباط بوده اند. ژنو با زمستان های ملایم و تابستان های خوشایند، آب و هوایی معتدل دارد.

قصر چیلون

این قصر زیبا که در ساحل دریاچه ژنو قرار دارد شامل 100 ساختمان مستقل است که به مرور به هم متصل شده و یک ساختمان واحد را تشکیل داده اند. تاریخچه بخش های قدیمی قصر به درستی مشخص نیست اما اولین نوشته های مربوط به این بنا به سال 1005 میلادی برمیگردد. از اواسط قرن دوازدهم این قصر محل سکونت کنت های ساووی بوده و توسط لرد بایرون مشهور ساخته شده است.

فواره جت دیو

یکی از سمبل های مشهور ژنو جت دیو، فواره ای که در هر ثانیه 500 لیتر آب را تا ارتفاع 140 متری به هوا پرتاب میکند است. این فواره که یکی از بزرگترین فواره های دنیا محسوب میشود در دریاچه ژنو قرار دارد و از سراسر شهر میتوان اوج این فواره را دید. اولین فواره در سال 1886 در این مکان نصب شد و ارتفاع آن تا 30 متر میرسید. فواره فعلی در سال 1951 در این مکان قرار گرفت و از سال 2003 در تمام طول روزهای سال، به جز روزهای بسیار سرد و بادخیز روشن بوده است.

کلیسای سنت پیر

کلیسای سنت پیر مخلوطی از سبک های مختلف گوتیک، رومانسک و نئوکلاسیک میباشد و داخل آن صندلی چوبی ای قرار دارد که ژان کلوین از آن استفاده میکرده. در حفاری های اخیر محوطه زیر این کلیسا تاریخچه ای غنی از زمان امپراطوری روم و رسیدن مسیحیت به ژنو در قرن یازدهم آشکار شد. از برج شمالی این کلیسا که با بالا رفتن از 157 پله به نوک آن میرسید نمای پانورامای زیبایی را میتوانید مشاهده کنید.

کاخ ملل

این کاخ که در سال 1929 تا 1936 ساخته شده، از سال 1946 بعنوان دفتر مرکزی سازمان ملل شناخته شده است. طراحی این بنا را پنج معمار مشهور از ایتالیا، سوئیس، فرانسه و مجارستان به عهده داشتند. بازدید از این مجموعه زیبا فقط از طریق تورهای داخلی با راهنما میسر است و از جمله جاذبه های آن میتوان به تالار گردهمایی 2000 نفره و تالار شورا که با تزئینات و دیوارنماهای طلایی که تقلای انسان برای صلح را به نمایش میگذارد اشاره کرد.

شهر قدیمی

شهر باستانی ژنو مارپیچی از خیابان های سنگ فرش شده و کوچه هاییست که مملو از کافه ها، بوتیک ها و نمادهای تاریخی بسیار است. قدیمی ترین میدان عمومی ژنو، بورگ د فور که در زمان امپراطوری رم مرکز داد و ستد شهر بوده توسط اغذیه فروشی ها، تراس ها و نقاط محبوب دیگر احاطه شده است. هتل د ویل که تاریخ آن به قرن پانزدهم برمیگردد هم اکنون محل استقرار دولت ژنو میباشد. آرسنال قدیمی و تفرجگاه تریل نیز از جمله جاذبه های این منطقه هستند.

موزه بین المللی نهضت

این موزه جدید که از سال 2005 کار خود را آغاز کرده المان هایی معنوی و فرهنگی از نهضت پروتستان را به نمایش میگذارد. اشیاء، دستنوشته ها، کتاب های کمیاب، کنده کاری ها و نقاشی های منحصر بفردی که نشاندهنده رابطه نزدیک ژنو و جنبش پروتستان میباشد در این موزه خودنمایی میکنند. بنای این موزه در نزدیکی کلیسای سنت پیر و در طبقه همکف میشون مالت واقع شده و دیدن آن خالی از لطف نیست.

موزه آریانا

موزه آریانا که به موزه سرامیک و شیشه سوئیس نیز مشهور است، حدود 20 هزار اثر از 1200 سال اخیر را در خود جای داده و توسعه تاریخی، جغرافیایی، هنری و فنی شیشه و سرامیک را در این دوره نشان میدهد. کلکسیون داخل موزه تنها مجموعه از این نوع در سوئیس میباشد. بنای این موزه که بین سال های 1877 و 1884 ساخته شده به سبک نئو کلاسیک و نئو باروک است.

بنای تاریخی برانزویک

بعد از کوا د مون بلان، بنای یادبود برانزویک، مقبره ای دوک کارل دوم برانزویک (73-1804) که موسیقیدان و سوارکار برجسته ای به شمار میرفت، قرار گرفته است. این دوک تمام اموال خود را به ژنو بخشید. مقبره او دقیقاً شبیه به مقبره خانوادگی اسکالیگری در ورونای ایتالیا که مربوط به قرن چهاردهم است ساخته شده.

دیوار جنبش پروتستان

ساخت دیوار ریفورمیشن یا دیوار نهضت در پارک باسشنز در سال 1909 و همزمان با چهارصدمین سال تولد ژان کلوین و سیصد و پنجاهمین سال تاسیس آکادمی ژنو آغاز شد. این بنا بر دیوار های دفاعی ای که تا اواسط قرن نوزدهم شهر را احاطه کرده بودند ساخته شده است. در مرکز دیوار، 4 مجسمه بزرگ از شخصیت های مهم جنبش پروتستان به ارتفاع 5 متر قرار گرفته اند. این دیوار که طول آن 100 متری است، 450 سال تاریخ مذهب پروتستان را به نمایش میگذارد.

و باز هم در مورد ژنو ...

شهر ژنو ،  194 هزار و  نفر 458 نفر {تا ماه اوت سال جاری میلادی}جمعیت دارد. شهر ژنو، در روماندی (بخش فرانسوی زبان سوئیس) قرار دارد و البته، مرکز کانتون ژنو سوئیس هم محسوب می شود. در سوئیس ، کانتون ها همان ایالت ها و استان ها هستند.

زبان رسمی ژنو، زبان فرانسوی است. البته در این شهر ایتالیایی ها، پرتغالی ها و اسپانیایی ها هم کم نیستند. مهاجرانی که در دهه 60 و 80 میلادی، چمدان های خود را بستند و راهی ژنو سوئیس شدند.با این حال، زبان انگلیسی نیز کاملا رایج است و این به معنای آن است که تعداد مهاجران انگلیسی زبان نیز، قابل توج است. انگلیسی زبان ها بیشتر در موسسات بین المللی و در بخش بانکی ، مشغول به کار هستند.

بسیاری از مردم ژنو، تعصب خاصی به زبان فرانسه دارند و به این زبان مکالمه می کنند؛ طبق آمار، چیزی حول و حوش  72.3 ٪ . زبان انگلیسی هم، جایگاه  دوم را دارد با 4.4٪ . اسپانیایی ها در رده سوم هستند با  4.2٪ . و ایتالیایی زبان ها نیز با   4.1٪ در رتبه چهارم قرار داند. آلمانی ها با  4 ٪ ، پنجمین زبان رایج در ژنو را به خود اختصاص داده اند.می شود.

طبق آمار ، 47.8 ٪ ساکنان ژنو را مردان و 52.2 ٪ را زنان تشکیل می دهند.  6.6 ٪ از کل جمعیت ژنو، متولد همان کانتون ژنو هستند در حالی که 15.4٪ در جایی دیگر از کشور سوئیس به دنیا آمده اند؛ 43.8 درصد ژنوی ها هم در اصل متولد خارج کشورهای دیگر هستند.

جالب اینجاست که در سال 2009 ، ژنو به عنوان چهارمین شهر گران جهان معرفی شد اما حالا چهار پله، سقوط کرده و در رده هستم، ایستاده است. بیشتر از 24000نفر در نهادهای بین‌المللی مستقر در ژنو، کار می‌کنند.

دین این شهر از نظر تاریخی مسیحی پروتستان بوده اما به دلیل مهاجرت‌هایی که از فرانسه و دیگر کشورها به ژنو انجام شده جمعیت کاتولیک‌ها دوبرابر شده به طوری که 37/4٪از مردم شهر کاتولیک و حدود 5٪ از مردم نیز مسلمان هستند اما با این حال اکثریت مردم را پروتستان‌ها تشکیل می‌دهند.

ژنو درست 121 سال قبل از میلاد حضرت مسیح به امپراتوری رم ملحق شد و درسال 1798 انقلابیون فرانسوی توانستند این شهر را تحت سلطه خود در آوردند؛ پس از پایان جنگ‌های ناپلئونی در سال 1815 ، ژنو به کنفدراسیون سوئیس ضمیمه شد.

ژنو در کنار یک دریاچه زیبا قرار گرفته که بیش از پیش به جاذبه های توریستی این شهر، اضافه کرده است. ژنو برای ما ایرانی ها، شهری آشناست. جدای از اینکه این شهر، تا به حال، چند بار میزبان مذاکرات ایران و 1+5  بوده، برای مدت قابل توجهی، محل زندگی پرفسور حسابی بوده است.

حمل و نقل ژنو از سیستم پیشرفته‌ای برخوردار است. سیستم ریلی این شهر توسط خود کشور سوئیس و فرانسه پشتیبانی می‌شود و از  قطار پیشرفته ای مثل TGV استفاده می شود. ژنو ، دارای خط مستقیم ریلی به  پاریس و مارسی فرانسه است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول