اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هفته کتاب و باز دغدغه‌ای همیشگی

نیم درصدی که به کتابخانه‌ها نمی‌رسد

دغدغه اختصاص نیم درصد بودجه شهرداری به کتابخانه‌ها همچنان گریبان این نهاد فرهنگی را گرفته است.

نیم درصدی که به کتابخانه‌ها نمی‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، کتابخانه‌ها به عنوان یک نهاد فرهنگی و عمومی برای ارتقای سطح مطالعه و تأمین منابع و امکانات خود، باید درآمدی داشته باشند که بر این اساس شهرداری با اختصاص نیم درصد از منابع خود برای حمایت از این نهاد، باید این اداره را در خدمات‌رسانی مطلوب یاری کند.

طبق ماده 6 قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور و آیین‌نامه اجرایی آن، شهرداری‌ها مکلف به پرداخت نیم درصد از کل درآمد خود به کتابخانه‌های عمومی هستند.

این قانون در سال 83 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد و باید از سوی شهرداری‌ها مورد توجه واقع شود.

اما از زمان تصویب این قانون هنوز شاهد آنیم که این منبع از سوی شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها تعلق نگرفته و یا برای اختصاص آن تعلل می‌شود.

یکی از دیدگاه‌هایی که اکنون مطرح می‌شود این است که کتابخانه‌ها به علت نداشتن درآمد کافی برای اداره این نهاد فرهنگی، ناچار باید به لحاظ تأمین منابع مالی زیر نظر یک سازمان باشند تا بتوانند برای انجام رسالت و اهداف خود نتیجه بخش شوند.

هرچند شاید اختصاص نیم درصد از منابع شهرداری‌ها برای کتابخانه‌ها ناچیز باشد اما کتابخانه‌ها به همین میزان نیز رضایت داده و خواستار تأمین همین مقدار هستند، اما گویا شهرداری‌ها از این مبلغ نیز صرف نظر کرده و به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

امروزه شاهد آنیم در ایران چند سالی است کتابخانه‌ها به لحاظ منابع مالی به گونه‌ای به شهرداری‌ها واگذار شده‌اند اما هنوز شهرداری‌ها به عنوان یک فرزند ناتنی به آنها می‌نگرند.

همه می‌دانیم کتابخانه در هیچ جای دنیا درآمدزا نبوده و باید ردیف بودجه برای آن در نظر گرفته شود و حقوق پرسنل کتابخانه و منبع تأمین اعتبار برای خرید منابع و تجهیزات نیازمند بودجه است.

پس وظیفه نهادهایی مانند شهرداری است که برای کتابخانه‌ها حداقل زیرساخت‌ها، نیروی انسانی و منابع سالانه و همچنین نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد نیاز را با خط مشی مورد نظر خود تأمین کنند.

امروز با استقرار کتابخانه‌های عمومی در سطح شهر، ایجاد ایستگاه‌های مطالعه در ادارات و سازمان‌ها، ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی و... نهاد کتابخانه‌های عمومی عملکرد مطلوبی دارد اما ادامه مستمر این اقدامات و گسترش برنامه‌های کتابخوانی نیازمند اعتبار و بودجه است که نهاد کتابخانه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

چیزی که امروز شاید به طور ملموس مشاهده می‌شود، اینکه شهرداری‌ها زیر بار تعهد نیم‌درصدی‌شان نرفته و شاید قانون اختصاص نیم درصد بودجه شهرداری به کتابخانه‌ها الزام اجرایی ندارد که بخواهند نیمی از آن را صرف کتابخانه‌ها کنند.

در همدان نیز چندسالی است که قانون نیم درصد شهرداری چه در شهرستان‌ها و چه در شهرهای کوچک نادیده انگاشته می‌شود، که امیدواریم با تغییر شهردار این رویه نیز تغییر کند.

شهردار جدید همدان بارها در سخنان خود از رویکرد فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر سخن گفته که امیدواریم بتواند در مدت زمان مسئولیت خود به امر مهم جامه عمل بپوشاند.

امیدواریم روزی برسد که برای فرهنگ و نهادهای فرهنگی بودجه‌ای مستقل تزریق شود چرا که مقام معظم رهبری نیز بر توجه و ارتقاء مسائل فرهنگی به ویژه کتاب و کتابخوانی تأکید فراوانی دارند.

===============

سیده فریده حسینی فرزام

===============

انتهای پیام/89003/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول