اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

خبرنگار فارس در لبنان گزارش می‌دهد

شبح مرگ بار دیگر بر سر لبنان سایه انداخت+عکس

هنوز اهالی ضاحیه جنوبی بیروت زخم‌های انفجار سه ماه پیش در «الرویس» را التیام نبخشیده بودند که بار دیگر شبح مرگ بر این منطقه سایه انداخت و سومین انفجار تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت به وقوع پیوست.

شبح مرگ بار دیگر بر سر لبنان سایه انداخت+عکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در لبنان، دو انفجار تروریستی روز گذشته در نزدیکی سفارت ایران در بیروت در حالی رخ داد که هنوز زخم‌های حاصل از انفجار سه ماه پیش در «الرویس» التیام پیدا نکرده است.

روز گذشته(سه شنبه) حدود ساعت ده صبح (به وقت محلی) صدای انفجار از نزدیکی سفارت ایران در منطقه «الجناح» به گوش رسید و لحظاتی بعد، صدای انفجاری دیگر این منطقه را به لرزه در آورد و به این ترتیب سومین انفجار تروریستی پس از انفجارهای اخیر در الرویس و «بئر العبد»، رقم خورد.

وزارت بهداشت لبنان تعداد قربانیان دو انفجار دیروز را 23 کشته و یکصد و 47 زخمی اعلام کرد که در بیمارستان‌های «رسول اعظم»، «بهمن»،«الساحل» و بیمارستان دولتی بیروت و نیز «الزهراء» بستری شدند و 3 نفز از زخمی‌ها نیز به شهادت رسیدند.

فرماندهی ارتش لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که قاضی «صقر صقر» نماینده دولت در دادگاه نظامی در محل انفجار حضور یافت و نیروهای پلیس نیز تحقیقات خود را آغاز کردند.

در این میان منابع نزدیک به محل وقوع حادثه، این دو انفجار را انتحاری اعلام کردند به ویژه اینکه برخی اطلاعات موجود حاکی از این بود که عامل انفجار نخست، یک انتحاری موتور سوار بود اما عامل انفجار دوم، سوار خودرویی بود که بیش از یکصد کیلوگرم مواد منفجره در آن جاسازی شده بود و دو دقیقه بعد از انفجار نخست، آن را منفجر کرد.

انفجار دوم با توجه به حجم مواد منفجره در خودرو خسارت زیادی را به بار آورد. این اخبار در بیانیه فرمانده پلیس لبنان نیز مورد تایید قرار گرفت و در آن اعلام شد که خودروی بمبگذاری شده یک دستگاه جیپ بود.

در این میان گردان‌های «عبدالله» وابسته به القاعده مسئولیت این دو انفجار را برعهده گرفته و تاکید کرد که هدف از آن، اعمال فشار بر «حزب الله» به منظور بیرون بردن نیروهای خود از خاک سوریه و آزاد کردن بازداشت شدگان است.

 موضع‌گیری مسئولان لبنانی

بسیاری از مسئولان و چهره‌های سیاسی لبنان و پیش از همه «میشل سلیمان» رئیس جمهور این کشور انفجارهای امروز را محکوم کردند.

سلیمان، ضمن محکوم کردن این حادثه، لبنانی‌ها را به هوشیاری و حفظ و تقویت وحدت ملی فراخواند.

«نبیه بری» رئیس مجلس لبنان نیز تاکید کرد که هدف از انفجارهای امروز ایجاد شکاف بین لبنانی‌ها است.

«سعد الحریری» رئیس جریان «المستقبل» تاکید کرد که این انفجار تروریستی باید به انگیزه‌ای برای دور کردن لبنان از ناآرامی‌های اطراف و حفظ امنیت مردم در برابر خطر دخالت نظامی در بحران سوریه تبدیل شود.

«میشل عون» رئیس فراکسیون «تغییر و اصلاح» در پارلمان لبنان نیز حوادث امروز را ناشی از جنون ناامیدی دانسته و این سوال را مطرح کرد که «اگر عوامل این رخدادها پیروز شوند چه چیزی در انتظار ما است؟»

اما «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان «المرده» انفجارهای امروز را پیامی روشن به مقاومت دانست.

«سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی نیز بر لزوم حفظ بی‌طرفی لبنان در قبال اوضاع اطراف این کشور تاکید کرد.

همچنین «محمد رشید قبانی» مفتی لبنان دو انفجار امروز را اقدامی تروریستی برشمرده و اظهار داشت: این عملیات تروریستی دلیل روشنی بر پافشاری جنایتکاران بر ایجاد نامنی و توسعه دامنه کشتار و نیز شعله‌ور کردن آتش فتنه بین مردم لبنان به ویژه مسلمانان است تا به این ترتیب این کشور به اجبار وارد درگیری‌های منطقه‌ای شود».

شیخ «عبد الأمیر قبلان» رئیس مجلس اسلامی شیعیان لبنان نیز تاکید کرد: «لبنان همواره حامی مقاومت بوده و تهدید و انفجار نمی‌تواند آن را از ادامه انجام وظیفه خود مبنی بر مقابله با استعمارگری و عوامل تکفیری باز دارد بلکه لبنان همواره حامی تمام نیروهای مقاومت در قبال اسرائیل باقی خواهد ماند».

«فایز غصن» وزیر دفاع لبنان نیز با حضور در محل وقوع انفجار تاکید کرد: «حملات تروریستی به لبنان در حال شدت گرفتن است».

اما «مروان شربل» وزیر کشور دستیابی به تفاهم برای نجات لبنان از تنگنای کنونی را خواستار شد.

«ودیع الخازن» یک وزیر سابق لبنانی نیز نگرانی خود را از تبدیل این کشور به عراقی دیگر ابراز داشت.

«علی عید» دبیر کل حزب «دموکراسی عربی» دو انفجار امروز را تجاوزی جنایتکارانه و حمله آشکار به لبنان و وحدت آن دانسته و اظهار داشت: هدف از این انفجارها غرق کردن لبنان در دریای خون است».

اما در صحنه بین‌المللی نیز «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل انفجار امروز را محکوم کرد.

«مرضیه افخم» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز با تایید خبر شهادت «ابراهیم انصاری» رایزن فرهنگی سفارت ایران در انفجار امروز بیروت، انفجارهای بیروت را در راستای منافع اسرائیل دانست که با استفاده از برخی ابزارها در بیروت رخ داد.

دولت سوریه نیز این انفجار تروریستی را محکوم و تاکید کرد که مبارزه با تروریسم وظیفه تمام ملت‌ها و دولت‌های جهان است.

رئیس جمهور فرانسه نیز با صدور بیانیه‌ای حمله به سفارت ایران را محکوم و بار دیگر بر حمایت از دولت لبنان به منظور حفظ وحدت ملی این کشور تاکید کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول