اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در استان خراسان رضوی صورت گرفت

ایمن‌سازی 120 هزار رأس دام سنگین علیه تب برفکی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان خراسان رضوی از پایان مرحله دوم واکسیناسیون دام‌های سنگین این استان علیه بیماری تب برفکی در سال 92 خبر داد.

ایمن‌سازی 120 هزار رأس دام سنگین علیه تب برفکی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی، محسن عابدزاده اظهار کرد: همه دام‌های گاوداری‌های صنعتی استان به تعداد بیش از 120 هزار راس در بازه زمانی یک ماهه زیرپوشش عملیات ایمن‌سازی علیه بیماری تب برفکی قرار گرفتند.

وی گفت: در طرح یاد شده، در صورت مشاهده کانون‌های احتمالی فعال و درگیر با بیماری از واکسیناسیون آن واحد خودداری می‌شد و صرفاً بر انجام اقدامات بهداشتی قرنطینه‌ای و استفاده از مواد ضدعفونی کننده تاکید می‌شد.

این مسئول اضافه کرد: عملیات مذکور به طور رایــگــان انجام شده و لازم است پس از پایان عملیات واکسیناسیون با توجه به ویروسی بودن بیماری، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزیده و محتوای حوضچه‌های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر کرده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هر نوع دام اکیداً خودداری کنند.

وی با توجه به حساسیت موضوع، از نیروهای انتظامی نیز خواست تا از تردد بدون مجوز دام‌ها در سطح راه‌های استان به طور کامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام شود.

عابدزاده، علائم بیماری را شامل مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م‌ها دانست و خاطرنشان کرد: دامداران در صورت مشاهده هر گونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله و یا سایر نشانی‌های اعلام شده فوق مراتب را در اسرع‌ وقت به اطلاع نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی برسانند و یا از طریق سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان به شماره 300001512 اطلاع‌رسانی کنند.

انتهای پیام/2202/ز/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول