اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با راه‌اندازی 450 مرکز پرورش ماهی و 7 مرکز پرورش ماهی

تولید ماهی در آذربایجان‌شرقی به 5 هزار تن می‌رسد

مدیرامور شیلات و آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر با راه‌اندازی بیش از 450 مرکز پرورش ماهی و هفت مرکز تکثیر و پرورش بچه ماهی، تولید ماهی پرورشی استان به مرز 5 هزار تن خواهد رسید.

تولید ماهی در آذربایجان‌شرقی به 5 هزار تن می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد صمدزاده صبح امروز در گفت‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: این استان با قرار گرفتن در سه حوزه آبریز ارس، قزل‌اوزن و دریاچه ارومیه و با 20 هزار حلقه چاه، 66 دهنه رودخانه فعال، بیش از 120 سد، 2500 رشته چشمه و قنات از ظرفیت بالایی در توسعه آبزی‌پروری برخوردار و می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های شیلاتی کشور در بین استان‌های غیرساحلی مطرح باشد.

وی افزود: در حال حاضر با راه‌اندازی بیش از 450 مرکز پرورش ماهی و هفت مرکز تکثیر و پرورش بچه ماهی، تولید ماهی پرورشی استان در سال 91 به بیش از 4500 تن رسیده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این میزان سال جاری به مرز 5 هزار تن خواهد رسید.

وی افزود: در این استان دو نوع ماهی سردآبی و گرم آبی پرورش داده می‌شود که از جمله ماهیان سردآبی می‌توان به ماهی قزل آلا رنگین کمان که در مزارع پرورش داده می‌شود اشاره کرد اما ماهیان گرم آبی پرورشی در استان در 4 گونه ماهی کپور، فیتو فاک، آمور و ماهی سرگنده بوده و بیشتر در استخرهای دومنظوره کشاورزی، استخرهای بزرگ خاکی و دریاچه‌های پشت سدها پرورش داده می‌شوند.

مدیرامور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: در استان 2420 تن ماهی قزل‌آلا و 2150 تن ماهی گرم آبی پرورش داده می‌شود و می‌توان گفت شتاب توسعه شیلات با وجود اینکه استان ما غیرساحلی است، در سال‌های اخیر بسیار مطلوب بوده به گونه‌ای که در این سال‌ها سرمایه‌گذاری در حوزه‌های شیلات افزایش یافته و در حال حاضر به عنوان یک فعالیت اقتصادی و مولد در بین سرمایه‌گذاران و جوانان جویای کار مورد استقبال قرار گرفته است.

صمدزاده گفت: اهداف حوزه شیلات سازمان بر دو محور استوار است، یکی از این محورها توسعه از طریق افزایش تولید در واحد سطح مزارع موجود با استفاده از مکانیزاسیون بوده و محور دیگر نیز توسعه سطح استخر با استفاده از استخرهای ذخیره موجود کشاورزی و استفاده از آب کشاورزی برای آبزی پروری با هدف ارتقاء بهره‌وری آب، ایجاد مزارع جدید در منابع آبی موجود و پایاب سدها و انهار، پرورش ماهی با استفاده از حفر چاه‌های سطحی در حاشیه رودخانه‌های پرآب استان از جمله ارس، قزل اوزن، قرانقو و آیدغموش باتوجه به عقد تفاهمنامه‌های مورد نیاز با شرکت آب منطقه‌ای استان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط است.

انتهای پیام/60002/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول