اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مرکز بهداشت خانواده:

روند رشد جمعیت به سمت منفی شدن است

کارشناس مرکز بهداشت خانواده شهرستان سمنان گفت: روند رشد جمعیت به سمت منفی شدن است و باید در این زمینه فکری شود.

روند رشد جمعیت به سمت منفی شدن است

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی سپاه استان، طیبه نادری امروز اظهار کرد: اطلاعات حاصل از سرشماری نشان می‏دهد در سال‏های اخیر میزان باروری در کشور کاهش یافته و تداوم این امر می‏تواند سبب شود که رشد جمعیت کشور در سال‏های آینده به صفر برسد.

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات جمعیت‏شناسی و دیدگاه‏های جمعیت‏شناسان در صورت تداوم روند فعلی باروری، رشد جمعیت در حدود سال 1415 تا 1420 صفر خواهد شد و در صورت ادامه روند رشد جمعیت به سوی منفی شدن ادامه خواهد یافت.

کارشناس مرکز بهداشت خانواده شهرستان سمنان بیان کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود فرمودند «جمعیت جوان و با نشاط و تحصیل‎کرده و باسواد کشور امروز یکی از عوامل مهم پیشرفت هستند و در این سیاست تحدید نسل حتماً بایستی تجدیدنظر شود و کار درستی باید انجام گیرد» که این امر موجب بازنگری در سیاست‏های باروری و سلامت جمعیت توسط وزارت بهداشت شده است.

نادری افزود: عواملی از قبیل افزایش متوسط سن ازدواج و داشتن زمان کمتر برای فرزندآوری، تحصیل و اشتغال بانوان، فراهم‎ نبودن تسهیلات لازم برای مادران شاغل، مشکلات ناباروری، طلاق‏های رسمی و عاطفی، مسائل اقتصادی و ... موجب شده است که خانواده‏ها به سوی تک فرزندی و فرزند کمتر بروند که خود موجب آثار روحی و روانی زیادی روی این فرزندان شده است.

این مسئول افزود: فرزندان این خانواده‏ها با احساس تنهایی به جای بازی و معاشرت با همسالان خود در دنیای دیجیتال و در تنهایی خود غرق هستند که معمولاً بچه‏هایی از نظر شخصیتی خودخواه، منزوی، ناتوان در برقراری ارتباط با دیگران می‏شوند که این مشکلات در خانواده‏های پرجمعیت و با فرزندان بیشتر بسیار کمتر است.

رسانه‏ها در فرهنگ‎‏سازی جمعیت نقش دارند

مسئله جمعیت در ساختارهای مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تأثیرگذار است و از این حیث یکی از مهم‏ترین و حساس‏ترین موضوعات حال حاضر است و باید برنامه‏ریزی‏های مدون و مدبرانه‏ای توسط کارشناسان در این زمینه انجام شود.

رسانه‏ها در خصوص فرهنگ‎‏سازی در هر زمینه‏ای نقش دارند و باید در زمینه تبیین مسئله جمعیت نیز فعالانه وارد میدان شده و به آگاهی‏بخشی عمومی بپردازند.

مسئله جمعیت مستلزم بررسی کارشناسانه و علمی است و باید در این راستا آینده‎نگری شود که شعار فرزند کمتر زندگی بهتر کشور را به گور نبرد چرا که اگر رشد جمعیتی کشور بدین صورت ادامه یابد در 40 سال آینده رشد ما منفی می‏شود و شاهد کشوری پیر و از کارافتاده خواهیم بود.

انتهای پیام/2249/ر/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول