اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون ساخت و توسعه شبکه راه‌آهن کشور:

سر‌مایه‌گذاری خارجی به تکمیل پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت سرعت می‌بخشد

معاون ساخت و توسعه شبکه راه آهن کشور گفت: در صورت مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه راه آهن قزوین ـ رشت روند تکمیل آن تسریع شده و زمان بهره‌برداری از آن کوتاه‌تر می‌شود.

سر‌مایه‌گذاری خارجی به تکمیل پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت سرعت می‌بخشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، پروژه راه آهن قزوین، رشت، آستارا در دو محور به طول 205 کیلومتر از ایستگاه سیاه چشمه واقع در 15 کیلومتری جنوب غربی قزوین منشعب شده و ضمن عبور از گردنه کوهین و شهرستان‌های لوشان، منجیل، رودبار و امامزاده هاشم به رشت و سپس به بندرانزلی منتهی می‌شود.

این پروژه در حال حاضر از 85 درصد پیشرفت فیزیکی در زیرساخت‌ها برخوردار است و تاکنون برای اجرای آن 700 میلیارد تومان هزینه شده است.

پروژه راه آهن قزوین به رشت در مجموع به یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تاکنون 30 کیلومتر از مسیر ریل گذاری شده است.

هیئتی متشکل از سفرا، سرکنسول و مقامات ارشد کشورهای عضو اکو از جمله ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان و کنسول روسیه و فنلاند در سفر یک روزه به استان قزوین از مسیر اجرای پروژه راه آهن قزوین، رشت، آستارا و ایستگاه‌های مسیر و پل‌های رو گذر در محدوده کوهین و شاهرود بازدید کردند.

این گروه ضمن آشنایی با روند ساخت و نقشی که تکمیل این طرح در ترانزیت کالا و مسافر مسیر شمال به جنوب خواهد داشت می‌توانند با سرمایه‌گذاری در تکمیل آن مشارکت جدی در این کار بزرگ داشته باشند.

معاون ساخت و توسعه شبکه راه آهن کشور در این بازدید اظهار کرد: پروژه راه آهن قزوین-رشت یکی از پروژه‌های مهم ملی به شمار می‌رود که نقش مهمی در اتصال کشور ایران به آسیای میانه از یک سو و از سوی دیگر در جابجایی کالا و مسافر با سرعت بیشتر ایفا می‌کند.

حسین ناززاده افزود: با توجه به اینکه این محور ارتباطی زمینه برقراری ارتباطات جدیدی را در تعاملات تجاری، اقتصادی و سیاسی در بین کشورهای آسیای میانه و شمال اروپا ایجاد می‌کند، از جایگاه ویژه‌ای در بین این کشورها برخوردار است.

این مسئول با بیان اینکه این پروژه برای جمهوری اسلامی ایران نیز بسیار دارای اهمیت است، اضافه کرد: اهمیت این پروژه برای جمهوری اسلامی ایران به حدی است که با همه توان داخلی برای اجرای آن وارد کار شده و با اعتبارات داخلی و مهندسان متخصص کشور از روند اجرایی مناسبی نیز برخوردار است.

معاون ساخت و توسعه شبکه راه آهن کشور عنوان کرد: ایران علاقه زیادی به تکمیل پروژه راه آهن قزوین- رشت برای اتصال مسیر بمبئی تا قفقاز دارد.

ناززاده تصریح کرد: انتظار می‌رود کشورهای عضو اکو نیز اهمیت این پروژه را درک کرده و در صورت علاقه‌مندی در تکمیل آن مشارکت کنند.

به گفته وی طراحی و ساخت راه آهن قزوین-رشت و نیز عملیات روسازی آن توسط یکی از قوی‌ترین شرکت‌های تراورس انجام شده و از پیشرفت مناسبی نیز برخوردار است.

این مسئول بیان کرد: مسیر این پروژه به گونه ای طراحی شده که قطارهایی با سرعت 160 کیلومتر نیز قادر به عبور از آن هستند و در آینده نیز می‌توان قطارهای برقی را از آن عبور داد.

معاون ساخت و توسعه شبکه راه آهن کشور با بیان اینکه پیشنهادات مشارکت در این پروژه مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: پس از بررسی پیشنهادات سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در این پروژه، هر یک از موارد که با استانداردهای جهانی منطبق باشد مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به رویکرد دولت جدید در خصوص تعامل با کشورهای جهان خاطرنشان کرد: رویکرد دولت جدید تعامل گسترده با کشورهای جهان است که با تعریف جدید در سیاست خارجی کشورمان، همسایگان و کشورهای اروپایی می‌توانند سهم بیشتری در اجرای پروژ‌ه‌های بزرگ داشته باشند.

انتهای پیام/77010/ت40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول