اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین:

گروه‌های امدادرسانی «دوام» در محلات قزوین تشکیل می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: منتخبان دوره‌های آموزشی مدیریت بحران در محله پس از گذراندن دوره‌های تخصصی، گروه‌های امدادرسانی «دوام» را در محلات قزوین تشکیل می‌دهند که رابط سازمان‌های دولتی با مردم محله به شمار می‌روند.

گروه‌های امدادرسانی «دوام» در محلات قزوین تشکیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی‌محمد آهنی بعد از ظهر امروز در مراسم آغاز به کار نخستین دوره آموزش عمومی «مدیریت بحران در محله» اظهار کرد: آموزش برای نجات جان و مال انسان‌ها از جایگاه بالایی برخوردار است که در کشور ما هنوز آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: بنابر این برای ارائه آموزش به مردم دستگاه‌های مختلف اجرایی با همکاری یکدیگر وظیفه برگزاری طرح آموزش مدیریت بحران در محله را بر عهده گرفته‌اند.

این مسئول عنوان کرد: این آموزش‌ها در هر یک از محله‌ها به هشت ساعت و در چهار جلسه به مردم ارائه می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین تصریح کرد: محله زعفرانیه شهر قزوین نخستین محله‌ای است که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است که پس از آن بقیه محله‌های شهر قزوین نیز به ترتیب تحت آموزش قرار می‌گیرند.

آهنی بیان کرد: آموزش‌های مورد نیاز در خصوص پیشگیری و مقابله با بروز حوادث مختلف اعم از حوادث طبیعی و غیرطبیعی به وسیله کارشناسان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این موضوع به مردم محلات ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه شهرها زمینه ایجاد حوادث را افزایش داده است، گفت: با توجه به توسعه شهرها و تغییر وضعیت سکونت‌گاه‌های انسانها، زمینه بروز حوادث افزایش یافته و به تبع آن خطرات ناشی از این حوادث نیز بیشتر شده است.

این مسئول با اشاره به تحقیقاتی که در خصوص اقدامات پس از بروز حادثه در استان تهران انجام شده است، عنوان کرد: بر اساس تحقیقاتی که در استان تهران انجام شده مشخص شد که 77 درصد از نجات یافتگان حوادث به وسیله مردمی که در صحنه حادثه حضور داشتند، نجات پیدا کرده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین تصریح کرد: بنابر این فقط 23 درصد از حادثه دیدگان به وسیله نیروهای سازمان‌های دولتی مانند آتش نشانی و اورژانس نجات پیدا کرده‌اند.

آهنی افزود: علت اصلی چنین تفاوت آماری این است که در زمان بروز حادثه به خصوص در سطح وسیع، همکاری مردمی که با نحوه امدادرسانی در زمان بروز حوادث آشنایی دارند، تأثیرگذارتر است زیرا در حوادثی که در سطح وسیع به وقوع می‌پیوندد امکان دسترسی نیروهای امدادرسان به تمام مصدومان با تأخیر بیشتری محقق می‌شود.

وی با اشاره به اهداف اجرای طرح آموزش عمومی مدیریت بحران در محله گفت: هدف از اجرای این طرح کاهش خسارت‌های جانی و مالی، توانمندی فکری در شرایط بحرانی، افزایش سطح دانش و آگاهی عموم مردم جامعه در خصوص مواجه به شرایط بحرانی و حوادث است.

این مسئول بیان کرد: پیشگیری از حوادث، کمک‌های اولیه، زندگی در چادر، بهداشت محیط، بهداشت روانی، امداد رسانی، مقاوم سازی ساختمانی، جلوگیری از آتش‌سوزی و چگونگی همکاری مردم با سازمان‌ها و نهادهای دولتی هنگام بروز حوادث موضوعاتی است که در این دوره آموزش داده می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با بیان اینکه افراد دارای گروه سنی بین 15 تا 65 سال در این دوره‌ها حضور دارند، اظهار کرد:‌ در هر محله 50 تا 60 نفر از افرادی که آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند برای گذراندن دوره‌های تخصصی مدیریت بحران در محله انتخاب می‌شوند.

آهنی افزود: این افراد پس از گذراندن دوره‌های تخصصی، امدادگران حرفه‌ای محله شده و در قالب گروهی به نام «دوام» به فعالیت می‌پردازند که رابط سازمان‌های دولتی با مردم محله به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: پس از اجرای طرح به صورت کامل، مرکز تجهیزات امدادرسانی در محلات راه‌اندازی می‌شود که مسئولیت آن با گروه «دوام» است.

این مسئول با بیان اینکه چشم‌انداز این طرح حدود پنج سال است، گفت: این دوره‌های آموزشی به صورت کاملا رایگان در مساجد و مدارس محلات برگزار می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین خاطرنشان کرد: برای اجرای هرچه بهتر این طرح سعی شده از وجود ائمه جمعه، معتمدان محلات، پایگاه‌های بسیج مقاومت و انجمن اولیا مدارس نیز استفاده شود.

انتهای پیام/77010/ش40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول