اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی صورت می‌گیرد

یک ایده جالب برای دوست‌داران کتاب‌خوان/ کتابخانه سراغ شما می‌آید

پایین بودن سرانه مطالعه در کشور و ضرورت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در سال‌های گذشته موضوعی تکراری است اما این بار کتابخانه شیخ کلینی(ره) خود به سراغ دوست‌داران کتاب می‌رود.

یک ایده جالب برای دوست‌داران کتاب‌خوان/ کتابخانه سراغ شما می‌آید

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به‌نقل از روابط‌عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20، پایین بودن سرانه مطالعه در کشور و ضرورت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در سال‌های گذشته موضوعی تکراری است. دیگر سخن از یار مهربان آنقدر تکراری شده است که کسی حوصله نمی‌کند به این خبرها توجهی داشته باشد.

کلانشهر تهران اگرچه از دیگر شهرها باسوادتر است و به نظر کتاب‌خوان‌تر می‌آید اما واقعیت تهران شهر دود و ترافیک چیز دیگری است. اگرچه هر منطقه تهران کتابخانه دارد اما کتاب‌خانه‌ها بیشتر تبدیل به فضای درس خواندن کنکوری‌ها شده‌اند و شهروندان شاغل یا گرفتار مشغله‌های زندگی مدرن کمتر مخاطب کتاب‌خانه‌ها هستند. در واقع کلانشهرها دزد وقت هستند، ساعت‌های کاری زیاد مشغله‌های زندگی و شهری و ترافیک همه و همه دل و دماغی برای شما نمی‌گذارد تا شال و کلاه کنید و سری به فضای دوست‌داشتنی کتاب‌خانه بزنید.

 این‌بار کتابخانه سراغ شما می‌آید

حال یکی از کتاب‌خانه‌های این شهر شلوغ فکر بکری کرده است تا کتاب‌خانه را به محل کار کتاب دوستان بیاورد. تصور کنید یک کتاب‌خانه سیار در خدمت شماست. آن هم رایگان رایگان. این اتفاق نزدیک سه ماه است که به ابتکار کتابخانه شیخ کلینی (ره) سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در منطقه 20 تهران (شهر ری) با عنوان «طرح سفیر مهر» اجرایی شده است.

در این طرح دو کتاب‌دار متخصص هر هفته در محل کار اهالی منطقه 20 حاضر می‌شوند و ضمن معرفی فعالیت‌های فرهنگی هنری، علاقمندان را به صورت رایگان عضو ویژه کتاب‌خانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می‌کنند. متخصصان کتابدار با توجه به جو کاری محلی که مراجعه می‌کنند کتاب‌هایی را از پیش در کوله‌های خود برای مخاطبان قرار می‌دهند.

حضور در کتاب‌خانه در پشت میز کار!

در واقع در این طرح به جای اینکه شما به کتاب‌خانه بروید یار دانا و خوش زبان برای اثبات مهربانی خود دقیقا پشت میز شما می‌آید. پس از عضویت علاقمندان می‌توانند به سایت tlib.ir مراجعه کنند و نام کتاب درخواستی خود را پیدا کنند تا در هفته آینده به طور رایگان سفیر مهر کتاب را به دست آن‌ها برساند.

مجید طبرزدی، مدیر کتابخانه شیخ کلینی (ره) در توضیح هدف این طرح بیان کرد: کتابخانه شیخ کلینی (ره) در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه و با هدف صرفه جویی در وقت و تسهیل در دسترس‌پذیری کتاب و همچنین مطالعه کتاب توسط بیماران یا همراهان وی، کارمندان بانک ها و درمانگاه‌ها این طرح را اجرا می‌کند.

طبرزدی گفت: در ابتدا، این طرح در 7 مرکز اجرا می‌شد که با توجه به استقبال از این طرح اکنون 13 مرکز اداری و یا بیمارستانی تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

طبرزدی با اشاره به استقبال از طرح سفیر مهر ذکر کرد:  با اجرای این طرح تعداد عضوگیری و امانت‌دهی در کتاب‌خانه شیخ کلینی دو برابر شده است و یک‌هزار و 200 نفر عضو فعال کتاب‌خانه شده‌اند و ماهانه 4 هزار کتاب در قالب این طرح به دست علاقمندان می‌رسد.

وی با اشاره به وظایف کتابداران این طرح افزود: کتاب‌داران سه وظیفه از جمله معرفی کتابخانه شیخ کلینی(ره) و مراکز فرهنگی هنری شهرری، عضوگیری رایگان برای کتابخانه و امانت دادن کتاب دارند که باید در راستای این وظایف عمل کنند.

مدیر کتابخانه شیخ کلینی(ره) ادامه داد: به دلیل اینکه کتاب‌ها بسیار زیاد است و کتابداران نمی‌توانند تمام این کتاب‌ها را با خود ببرند این طرح به‌صورت سفارش‌گیری کتاب انجام می‌شود.

وی بیان کرد: کتابخانه کلینی دارای 40 هزار عنوان کتاب است و کتاب‌داران آدرس سایت کتابخانه www.tlib.ir را در اختیار پرسنل قرار می‌دهند و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این سایت کتاب‌ها را انتخاب و به کتاب‌داران معرفی کنند و مسئولان این طرح در نوبت بعدی که به مراکز می‌روند و کتاب را به آن‌ها تحویل می‌دهند.

طبرزدی درباره سایت tlib.ir افزود: در این سایت مخاطبان علاوه بر مشاهده و دانلود رایگان یک میلیون مقاله فارسی می‌توانند یک میلیون و 200 هزار عنوان کتاب با موضوعات مختلف را مشاهده کنند.

مدیر کتابخانه شیخ کلینی(ره) درباره علاقمندی‌های مخاطبان طرح سفیر مهر بیان کرد: در این طرح بیشترین درخواست کتاب از کتاب‌های رمان، ورزشی، اقتصاد و تغذیه بوده که با استقبال بسیار زیاد از سوی مراجعان مواجه شده است.

انتهای پیام/2462/ک/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول