به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاعرسانی زیارت، محمدرضا پورمعین گفت: زیارت در لغت به معنای دیدن، دیده شدن و مورد نگاه قرار گرفتن است، ولی در فرهنگ ما زیارت عموماً برای اماکن و افراد مقدس و شخصیتهای بزرگ به عنوان یک کار با احترام و مقدس استفاده میشود.
رئیس جمعیت قرآنی تهران با بیان اینکه عموماً در جهان اسلام و حتی جهان غیر اسلام اماکن زیارتی و زیارتگاهها تبدیل به مرکز تمدن شدهاند، اظهار کرد: به عنوان مثال مدینه یک شهر بوده است و زمانی که پیامبر (ص) پای در آنجا گذاشتند، مدینةالنبی نام گرفت، یا میتوان از بقیع و حتی امامزادگان نام برد که منشاء تمدنسازی بودهاند.
پورمعین ادامه داد: در کنار مرقد مطهر امام رضا (ع) نیز ما شاهد حوزههای علمیه هستیم که به همراه موزهها، کتابخانهها و مراکز علمی اطراف حرم مطهر، محور تمدنسازی هستند.
رئیس جمعیت قرآنی تهران با بیان اینکه زندگی ولایی و ولایتمداری همان قانونمداری است، تصریح کرد: ولایت یعنی قانون خدا و از این رو کسانی که زندگی خود را بر محور ولایت قرار دادهاند در پناه خداوند متعال هستند.
وی افزود: کسی که خود را آمیخته با زندگی بزرگان کرده و از الگوهای رفتاری بزرگان استفاده میکند، در واقع رفتار خویش را گزینش میکند تا بر این اساس با تطهیر ظاهری و باطنی خود، حیات طیبه خود را در قالب زیارت افزایش دهد و بازپروری کند.
پورمعین تدوین نقشه راه برای زیارت را گامی موثر در توسعه فرهنگ زیارت دانست و تاکید کرد: باید سیاستگذاریها مبنی بر محوریت قرار دادن زیارتگاهها باشد که این هدف از طریق آموزشهای فردی و اجتماعی، بهداشت و سلامت روحی، تدوین برنامه منظم و داشتن پشتوانههای مناسب میسر خواهد بود.
انتهای پیام/2202/ط/چ3000