اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

بیش از 200 کیلوگرم زعفران از مزارع سمنان برداشت می‏شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برداشت 204 کیلوگرم زعفران از مزارع زیرکشت این محصول در استان سمنان خبر داد.

بیش از 200 کیلوگرم زعفران از مزارع سمنان برداشت می‏شود

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، لطف‎الله رضایی امروز گفت: برداشت زعفران نیمه آبان ماه از 68 هکتار از مزارع استان سمنان شروع شده است که حدود یک ماه طول خواهد کشید و برآورد می‎شود از هر هکتار حدود سه کیلوگرم محصول برداشت شود.

وی افزود: شهرستان شاهرود با حدود 40 هکتار اراضی زیرکشت این محصول بیشترین سطح کشت زعفران در استان سمنان را به خود اختصاص داده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با توجه به جایگاه زعفران ایران در جهان و اهمیت موضوع از جنبه جابه‎جایی پیاز آن بیان کرد: با عنایت به اینکه مبدأ کل زعفران دنیا از ایران است و به جهت جلوگیری از صادرات بی‎رویه پیاز زعفران از کشور به عنوان منبع اولیه تولید، برنامه‎های حمایتی توسعه کشت این محصول در کشور و جلوگیری از قاچاق پیاز آن به سایر کشورها از جمله پاکستان، هندوستان و افغانستان بر اساس دستورالعمل دفاتر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در حال اجراست.

وی تصریح کرد: هرگونه جابه‎جایی پیاز زعفران بین استان‎ها در داخل کشور نیازمند درخواست رسمی استان مقصد و تائید نهایی از استان مبدأ است و بر اساس این دستورالعمل که در سه سال گذشته در کشور جاری بوده، باعث شده است از حجم وسیع قاچاق این اندام تکثیری به سایر کشورها جلوگیری شود.

رضایی یادآوری کرد: با توجه به وضعیت منابع آبی استان سمنان و نیاز کم این محصول به آب، نیاز این محصول به آب در فصول خارج از نیاز آبی سایر محصولات، عاملی است که قرار دادن زعفران در زنجیره الگوی کشت استان سمنان مشکل آبی نداشته باشد و با توجه به موارد ذکر شده، استان سمنان مستعد توسعه کشت این محصول است.

انتهای پیام/2249/ق/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول