اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کتابدار نمونه کشوری مطرح کرد

ضرورت توجه به نقش کتابداران در اشاعه فرهنگ مطالعه

کتابدار نمونه کشوری نقش کتابداران را در اشاعه فرهنگ مطالعه موثر دانست و گفت: اگر کتابداران به حرفه خود عشق و علاقه داشته باشند، شاهد ارتقای فرهنگ مطالعه خواهیم بود.

ضرورت توجه به نقش کتابداران در اشاعه فرهنگ مطالعه

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، فاطمه لطیفی به عنوان یکی از کتابداران شهرستان ملایر، فعالیت خود را از سال 87 در کتابخانه ازندریان آغاز کرد و یک ماه و هشت روز است که به کتابخانه ملایر منتقل شده است.

وی به خاطر شناساندن جایگاه ویژه کتاب و کتابخوانی به اعضا و مراجعین کتابخانه ازندریان، به عنوان کتابدار نمونه کشوری شناخته شده است.

در این راستا به گفت‌وگو با وی پرداختیم تا نظر وی در مورد جایگاه کتاب و کتابدار را جویا شویم.

کتابدار نمونه کشوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: هدف من از خدمت‌رسانی به اعضای کتابخانه ازندریان اشاعه فرهنگ مطالعه در سطح بهینه بود که از طریق کلاس‌های فرهنگی و فوق برنامه در تابستان برپا می‌کردم.

فاطمه لطیفی افزود: این برنامه‌ها با توجه به سنین مختلف سنی تدارک دیده شده بود به طوری که از کودک دو ساله تا پیرمرد 90 ساله در برنامه‌ها شرکت می‌کردند و شور و شوقی که در این افراد بود قوت قلبی برای من می‌شد.

وی به نقش مهم کتابخانه‌ها در شناساندن کتاب به مردم اشاره کرد و گفت: کتابخانه ازندریان در کل زمینه‌ها و اطلاع‌رسانی از جمله تازه‌های کتاب، طرح کتاب من، اینترنت، فعالیت‌های فرهنگی، مراسم و جشن‌ها بسیار فعال و شاداب بود.

کتابدار نمونه کشوری ادامه داد: محیط کتابخانه به خصوص بخش کودک را شاداب و جذاب کردیم تا مردم میل و رغبت بیشتری برای عضویت در کتابخانه‌ها پیدا کنند.

وی به عضویت یک‌هزار و 200 عضو در این کتابخانه اشاره کرد و افزود: خانواده نخستین نهادی است که افراد پا در آن می‌گذارند و هرچه خانواده تمایل بیشتری با کتاب داشته باشد، تمایل فرزندان به کتاب و کتابخوانی بیشتر خواهد شد.

لطیفی افزود: کتابداران همپای خانواده‌ها این نقش را بر عهده دارند و برای جذب افراد و کودکان به کتاب نقش بسزایی دارند.

وی ادامه داد: یک کتابدار با رفتار خود می‌تواند انگیزه مطالعه و دوستی با کتاب را در افراد به خصوص کودکان ایجاد کند.

کتابدار نمونه کشوری عنوان کرد: کتابخانه ازندریان در مدت زمان کتابداری من، از رتبه هشتم به رتبه پنجم ارتقا پیدا کرد و این به خاطر تلاش کتابدارانی بود که به کار خود و کتاب عشق می‌ورزیدند.

وی طرح «کتاب من» را یکی از طرح‌های مفید و موثر در بالا بردن سرانه مطالعه دانست و تصریح کرد: این طرح می‌تواند کتاب و کتابخانه‌ها را به مردم بشناساند و آن‌ها را از رکود خارج کند.

لطیفی در پایان سخنان خود با اشاره به محیط زیبا و پرنشاط کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: اگر کتابداران به حرفه خود عشق و علاقه داشته باشند، شاهد رشد و شکوفایی کتابخانه‌ها و در نتیجه ارتقای فرهنگ مطالعه خواهیم بود.

انتهای پیام/89029/ط30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول