اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله استادی عنوان کرد

انواع ظلم در قرآن و روایات/ ترس از مرگ به دلیل دلبستگی به دنیاست

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: قرآن کریم و روایات ملاک‌هایی را برای تقسیم‌بندی ظلم مطرح کرده‌اند که شامل ظلم به خدا، ظلم به دیگران و ظلم به خود و در نهایت ظلم در حق نفس خویشتن است.

انواع ظلم در قرآن و روایات/ ترس از مرگ به دلیل دلبستگی به دنیاست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله رضا استادی امشب در جمع عزاداران حسینی در حرم مطهر فاطمه معصومه(س) اظهار داشت: در قرآن کریم برخی موارد بارها تکرار شده که از آن جمله می‌توان به آیاتی اشاره کرد که بازگشت همه امور خیر و شر به فاعل امور را مورد توجه قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: ظلم را به سه دسته تقسیم می‌کنند که شامل ظلم به خدا، به مردم و به خویشتن است؛ هر کس وحدانیت خدا را قبول نکند نسبت به خالق ظلم کرده، آنکس که به مردم بدی می‌کند ظلم به دیگران روا داشته و گناهان نیز ظلم به نفس است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه به نظر برخی علما مشرکان و کافران نیز ظلم به خدا نکرده‌اند و در حقیقت خود را مورد ظلم قرار داده‌‌اند، عنوان داشت: بر این اساس ظلم تنها به دو دسته تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: اگر آیات قرآن را در این تقسیم‌بندی ملاک قرار دهیم، ظلم تنها یک نوع است و آن هم ظلم در حق خویشتن است، چراکه همه امور در پایان به شخصی که کاری را انجام داده، باز می‌گردند.

استادی، روایتی از امام باقر(ع) را مورد توجه قرار داد و متذکر شد: ایشان ظلم را براساس قابلیت بخشش بیان فرموده‌اند؛ به این ترتیب که شرک ظلمی است که بخشیده نمی‌شود زیرا ایمان است که زمینه الطاف الهی را به وجود می‌آورد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: گناهان هم نوعی ظلم هستند که البته اگر انسان از آنها پشیمان شود می‌تواند توبه کند و زمینه بخشش الهی را فراهم سازد.

وی با بیان اینکه ظلم به دیگران یا همان حق‌الناس نوع دیگری از ظلم محسوب می‌شود، یادآور شد: در اینجا نمی‌توان تنها از خداوند خواست که آدمی را ببخشد؛ بلکه باید ابتدا رضایت مظلومان را جلب کند، اما اگر نتواند این کار را انجام دهد و چنین امری برایش مقدور نباشد، دعاهایی هستند که در آنها انسان از خداوند می‌خواهد که دیگران را از او راضی فرماید.

استادی در ادامه به جایگاه والای برخی اصحاب رسول‌الله(ص) اشاره کرد و بیان داشت: یکی از این افراد ابوذر بود که آنچنان سخنان پرمغز و پرمعنایی داشت که حتی ائمه اطهار(ع) بعضی از آنها را نقل کرده‌اند؛ از آن جمله امام صادق(ع) می‌فرمایند ابوذر به شخص سائلی گفته بود علوم مختلف هستند، اما به تنهایی نفعی نمی‌رسانند و همانطور که انسان به کسی که دوستش دارد ظلم نمی‌کند؛ حال که خویشتن را بیش از هر کس دیگری دوست می‌دارد نباید گناه کند، چراکه گناه نوعی ظلم است.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: آن شخص مجدداً از ابوذر پرسیده بود چرا انسان‌ها از مرگ می‌ترسند که صحابی حضرت محمد(ص) نیز گفته بودند که این دنیا خانه ماست و آخرت هم خانه دیگر ما محسوب می‌شود و چون آدمی در این دنیا برای آباد کردن خانه‌اش تلاش می‌کند، اما از آبادی خانه آخرت غافل است می‌ترسد که اینجا را ترک کند و به آن جهان برود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به تنبلی افرادی که برای نماز صبح بیدار نمی‌شوند، عنوان داشت: همین افراد ممکن است برای کاری مادی از شب تا صبح بیدار باشند و احساس خستگی و ناراحتی هم نکنند.

وی در پایان متذکر شد: در ادامه سئوالات آن شخص از ابوذر چگونگی ورود انسان‌ها در قیامت را پرسید و ابوذر هم جواب داد که اگر فردی مومن باشد، مانند آن است که پس از مسافرتی طولانی به خانه‌اش بازگشته و اگر گناهکار باشد همانند غلامی است که فرار کرده و اینک دستگیر شده و به نزد مولایش آورده‌اند.

انتهای پیام/78004/ذ40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول