اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با هفته کتاب

164 کتاب چاپ سنگی و نسخه خطی به کتابخانه مرکزی ارومیه اهدا شد

همزمان با هفته کتاب 164 کتاب چاپ سنگی و نسخه خطی به کتابخانه مرکزی ارومیه اهدا شد.

164 کتاب چاپ سنگی و نسخه خطی به کتابخانه مرکزی ارومیه اهدا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، ظهر امروز بهزاد تمدن، پسر مرحوم محمد تمدن از عارفان اواخر دوره قاجار با حضور در کتابخانه مرکزی ارومیه مجموعه کتب قدیمی گردآوری شده پدرش را به کتابخانه مرکزی ارومیه اهدا کرد.

مجموعا 164 کتاب توسط بهزاد تمدن به کتابخانه مرکزی ارومیه اهدا شد که کتب اهدایی شامل 32 اثر نسخه خطی و 132 اثر چاپ سنگی بوده و این آثار قدمتی 120 تا 200 سال دارند.

شایان ذکر است این کتب توسط محمد تمدن جمع‌آوری شده و یا از پدرش مرحوم ملا عباسقلی به ایشان رسیده است.

مرحوم محمد تمدن از عارفان اواخر دوره قاجار در سال 1268 در ارومیه در محله علی گورگه دیده به جهان گشود و پدرش مرحوم آقا میرزا حاجی آقا کتابچی موسس نخستین کتابفروشی در دوران مشروطه در ارومیه به نام کتابفروشی پیش‌نماززاده بود و ایشان مردی فرهنگ دوست بودند.

آقا میرزا در سال 1243 در محله علی گورگه به دنیا آمد و پدرش ملا عباسقلی امام جماعت مسجد حاج عبدالله بود و این خانواده سال‌ها با نام پیش‌نماززاده خطاب می‌شدند.

مرحوم ملا عباسقلی مردی مومن و اهل کتاب بود چنانکه گویی صاحب هزاران جلد کتاب خطی بود که به پسرشان و بعدا به نوه ایشان می‌رسد.

مرحوم محمد تمدن در سال 1300 چاپخانه‌ تمدن را تاسیس کرده و با این کار گام بزرگی در راستای ارتقای سطح علمی و فرهنگی ارومیه برداشت.

شایان ذکر است ارومیه سومین شهر در ایران بود که صنعت چاپ در آنجا رواج داشت.

در منزل شخصی مرحوم محمد تمدن کتابخانه‌ای وجود داشت که شامل انواع کتاب‌های خطی و چاپ قدیمی در زمینه علوم نجوم، هندسه، کتب اشعار و مینیاتور و تاریخ بود که مقدار زیادی از این کتاب‌ها در زمان تاسیس موزه ارومیه به موزه اهدا شد.

مرحوم محمد تمدن علاوه بر اینکه همواره در راستای ارتقای سطح فرهنگ ارومیه در تلاش بود در راه آبادسازی این شهر تاریخی نیز تلاش بسیاری کردند.

فعالیت‌های میرزا محمد تمدن در زمینه‌های مختلف برای آبادسازی ارومیه شامل عضویت در هیئت موسسین ، تاسیس دارالتربیه‌های شبانه‌روزی برای کودکان بی سرپرست، خبرنگار روزنامه اطلاعات، تاسیس سینمای شیر خورشید برای کمک مالی به بیمارستان شیر خورشید، عضویت در تاسیس شهرداری، اقدام برای احداث خیابان امام، کاشانی و جاده بند، ایجاد چاپخانه بسیار بزرگ، کاشت نخستین باغ پسته و ... بود.

دیوان طرزی افشار، اوضاع ایران در جنگ اول یا تاریخ رضائیه، قصه پر ماجرای یوسف و زلیخا، محرم نامه، نوروز نامه و... از تالیفات چاپ شده مرحوم محمد تمدن است.

انتهای پیام/61005/ت30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول