اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با فارس خبر داد

افزایش 0.5 درصدی تعداد کتاب کتابخانه‌ها در مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه برای تجهیز کتابخانه مدارس با کمبود اعتبارات مواجه هستیم، گفت: افزایش کتاب کتابخانه‌های مدارس در سال جاری تاکنون فقط نیم درصد بوده است.

افزایش 0.5 درصدی تعداد کتاب کتابخانه‌ها در مدارس

محمدتقی فخریان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: هفته کتاب روز گذشته به صورت نمادین در یکی از مدارس ناحیه 3 مشهد در دبیرستان آزادگان مشهد آغاز شد.

وی گفت: از 9 هزار و 470 مدرسه در سطح استان تعداد 5 هزار و 800 مدرسه مجهز به کتابخانه آموزشگاهی و در مقطع ابتدایی نیز از 27 هزار کلاس تعداد 18 هزار کلاس مجهز به کتابخانه کلاسی هستند.

فخریان افزود: تفاوت کتابخانه آموزشگاهی با کتابخانه کلاسی در این است که از کتابخانه آموزشگاهی به صورت متمرکز همه دانش‌آموزان می‌توانند استفاده کنند و معمولا این کتابخانه‌ها در مقاطع متوسطه اول و دوم مستقر هستند اما کتابخانه‌های کلاسی در هر کلاس و مخصوص همان پایه تحصیلی مستقر است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه گفت: تعداد 18 هزار و 300 کلاس در سطح استان مجهز به کتابخانه کلاسی و 5 هزار و 800 مدرسه نیز مجهز به کتابخانه آموزشگاهی است که در کتابخانه‌های کلاسی دانش‌آموزان ابتدایی می‌توانند هر روزه با هماهنگی معلم خود کتابی را از کتابخانه کلاسی به منزل برده و استفاده کنند.

فخریان بیان داشت: مشکل فعلی در کتابخانه‌های آموزشگاهی و کلاسی در محتوای این کتابخانه‌هاست چراکه باید هر سال کتاب‌های جدیدی در آن گذاشته شده و کتاب‌های فرسوده جمع‌آوی شود که با توجه به هفته کتاب امیدواریم به کمک سازمان‌‌ها و نهادهایی مانند کتابخانه‌های عمومی، ارشاد و استانداری بتوانیم کتاب‌های این کتابخانه‌ها را به روز کنیم.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات آموزش و پرورش در به روز کردن کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مدارس استان افزود: با کمک اداره‌کل کتابخانه‌ها این پالایش در این هفته انجام می‌گیرد ضمن اینکه 500 نمایشگاه کتاب در 500 مدرسه توسط انتشارات مدرسه و تربیت در کشور و انتشارات ضریح آفتاب استان در این هفته برگزار می‌شود که با تخفیف مناسبی مدیران مدارس می‌توانند کتاب خریداری کرده و کتاب‌های کتابخانه‌های مدارس را به روز کنند.

فخریان در بحث سرانه کتابخوانی در مدارس استان گفت: از یک میلیون و 100 هزار دانش‌آموز استان 520 هزار دانش‌آموز زیر پوشش عضویت کتابخانه‌های مدارس استان هستند که با گرفتن کتاب و بردن به منازل خود به صورت امانت به کتابخوانی می‌پردازند که این شیوه عمومی بوده و در کتابخانه‌های عمومی، آموزشگاهی و کلاسی نیز انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین زنگ کتابخوانی در مدارس و ساعت کتابخوانی در درس پرورشی به صورت دستورالعمل ابلاغ شده و در سال جاری بخشی از ساعات پرورشی به ساعات کتابخوانی دانش‌آموزان اختصاص دارد.

وی همچنین از برگزاری مسابقات کتابخوانی خبر داد و گفت: توسط معاونت پرورشی استان هر سال تعدادی کتاب معرفی شده که این کتاب‌ها در کتابخانه‌های مدارس موجود است و دانش‌آموزان می‌توانند از این کتاب‌ها استفاده کرده و در مسابقات کتابخوانی شرکت کنند.

وی همچنین افزود: تعداد کتابخانه‌های کلاسی در سال جاری هشت درصد افزایش داشته و متأسفانه تعداد کتاب در این کتابخانه‌ها افزایش نیم درصدی داشته است.

وی افزود: کمبود اعتبارات کشوری در این خصوص در سال گذشته و در سال جاری مهم‌ترین ضعف در همین زمینه است زیرا در سال گذشته مبلغ بسیار ناچیزی بوده و امسال نیز تاکنون مبلغی اعلام نشده است و اگر کتابی توزیع و یا اهدا می‌شود بیشتر از طریق خیرین و یا کمک‌هایی است که از طریق کتابخانه عمومی، شهرداری و ارشاد به مجموعه مدارس انجام شده که آن مبلغ نیز بسیار ناچیز بوده است.

وی در خاتمه گفت: در سال جاری مدیران مدارس می‌توانند اگر سرانه‌ای در اختیارشان قرار گرفت در بخش کتابخوانی هزینه کنند که متأسفانه سرانه مدارس در این سال هم بسیار محدود بوده است.

انتهای پیام/2202/غ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول