اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص‌پژوه:

مشارکت شهروندان در امور شهری موتور محرکه مدیریت شهری است

رئیس پژوهشگاه مدیریت بحران‌های طبیعی شاخص‌پژوه گفت: مشارکت شهروندان، موتور محرکه مدیریت شهری است، به این ترتیب مشارکت آنان در اداره تمام امور شهر ضروری است و باید از طریق ساز و کارهای مناسب، به صورت معنادار وجود داشته باشد.

مشارکت شهروندان در امور شهری موتور محرکه مدیریت شهری است

امیر محمودزاده امروز در ‌گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه ‌شهر به عنوان یک منبع توسعه مطرح است و جایگاه مدیریت شهری در روند توسعه آن بسیار مهم و تعیین کننده  است، اظهار کرد: روند شهرنشینی و شهرگرایی در طول چند دهه اخیر، شدت گرفته است، به گونه‌ای که غالب جمعیت کشور، شهر‌نشین شده و یا علاقمند به شهرنشینی هستند.

وی با بیان اینکه این شهرها و این خیل عظیمی که در مکانی به نام شهر در حال زندگی و فعالیت هستند نیاز به یک مدیریت شایسته و یکپارچه دارند، افزود: مهم‌ترین هدف مدیریت شهری را می‌توان در ارتقای شرایط کار و زندگی جمعیت ساکن و در قالب اقشار و گروه‌های مختلف دانست.

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص‌پژوه تصریح کرد: هنگامی که شهر، دارای مشکلاتی در چرخه امور خود است می‌توان به این نتیجه رسید که گروه‌های مدیریت شهری آن در تنگنا و نارسایی به سر می‌برد و در این زمان باید مدیریت شهری برنامه‌های تازه‌ای را جهت رفع مشکلات تدوین نموده و بر اساس آنها به ترسیم آینده ایده‌آلی که بر مبنای واقعیت‌ها و شرایط زمان و مکان قرار دارد بپردازد.

وی ادامه داد: زندگی پیچیده شهری خود نیازهای مشترک بسیاری پدید می‌آورد که سبب ایجاد نظام مدیریت شهری می‌شود.

محمودزاده در ادامه به بررسی و ارزیابی سیستم مدیریت شهری موجود در ایران پرداخت و گفت: ارزیابی سیستم مدیریت شهری در سطح ملی، سطح منطقه‌ای و سطح محلی است و همان گونه که در ابتدا نیز عنوان شد، هر دولت و ملتی می‌تواند مدیریت شهری خود را به گونه‌ای که بخواهد تعریف کند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین سطوح مورد نظر سطح محلی و شهروندان است، افزود: مشارکت شهروندان، موتور محرکه مدیریت شهری است، به این ترتیب مشارکت آنان در اداره تمام امور شهر ضروری است و باید از طریق ساز و کارهای مناسب، به صورت معنادار وجود داشته باشد.

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص‌پژوه تاکید کرد: با دخیل نمودن نظرات مردم در امور شهری همچون  فضای سبز و نظایر آن، نیازها و خواسته‌های محلی به دولت انتقال پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های اجتماعی سبب توسعه حس مالکیت در شهروندان می‌شود، تصریح کرد: امروزه به مشارکت مردمی به منزله راهبردی جدید در توسعه نگریسته می‌شود و امید بر آن است که با به کارگیری موثر مشارکت مردمی، توسعه پایدار و متعادل حاصل آید.

محمودزاده با بیان اینکه در زمان وقوع بحران یکی از اساسی‌ترین و موثرترین بخش‌ها مردم هستند، اظهار کرد: در صورتی که مشارکت مدیریت شود نقش کلیدی مثبت و در صورتی که لجام گسیخته و بی‌نظم باشند نقش منفی دارد.

وی افزود: بنابراین در صورتی که مدیریت شهری به این مهم توجه کند و برای آن به درستی برنامه‌ریزی نماید می‌توان انتظار کمترین خسارات را داشت.

انتهای پیام/63012/ل30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول