اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم‌مقام پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان‌ رضوی:

تناسبی میان زیرساخت‌های گردشگری مذهبی با تعداد زائران وجود ندارد

قائم‌مقام پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان‌ رضوی گفت: تناسبی میان زیرساخت‌های گردشگری مذهبی با تعداد زائران خارجی و داخلی وجود ندارد.

تناسبی میان زیرساخت‌های گردشگری مذهبی با تعداد زائران وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی زیارت، مژگان عظیمی اظهار کرد: گردشگری مذهبی مهم‌‌ترین نوع گردشگری در کلانشهر مذهبی مشهد است.

قائم‌مقام پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان‌ رضوی افزود: در سال 1390، موضوع گردشگری به طور عام و گردشگری مذهبی به طور اخص به عنوان مسئله و موضوع تخصصی پژوهشکده گردشگری مدنظر قرار گرفت و بر همین اساس تدوین و اجرای برنامه پژوهشی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت پژوهشی گردشگری با تاکید بر گردشگری مذهبی و حفظ و ارتقای شهرت حرفه‌ای در سطح شهر، استان و کشور در زمینه تخصصی گردشگری مذهبی از جمله اهداف این پژوهشکده است.

وی با بیان اینکه در یک سمت این پیوستار، زیارت و در سمت دیگر آن گردشگری قرار گرفته است، گفت: گردشگری مذهبی نقطه میانی این پیوستار است.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به تفاوت رویکردی زیارتی و گردشگری گفت: زائر تنها به قصد زیارت و گردشگر نیز با قصد فراغت عازم سفر می‌شود و در این میان گردشگری مذهبی نقطه میانی این دو بوده، یعنی نوعی گردشگری که با انگیزه‌های مذهبی همراه است.

عظیمی افزود: مطالعات انجام شده در پژوهشکده گردشگری نشان می‌دهد 96 درصد کسانی که به مشهد سفر می‌کنند، زیارت را به عنوان انگیزه اصلی سفر خود عنوان کرده‌اند، اگر چه ممکن است این امر با انگیزه‌های دیگری نیز همراه باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شهر مقدس مشهد میزبان بیش از میلیون‌ها زائر و مسافر است که پیش‌بینی شده این میزان در افق 1410 به بیش از 40 میلیون نفر برسد، ادامه داد: ظرفیت‌های ایران در گردشگری مذهبی و نوع‌های دیگر گردشگری و شکاف بین ظرفیت‌های موجود و بهره‌برداری از آنها جز با انجام مطالعات مستمر و ایجاد یک کانون علمی و پژوهشی فعال در این زمینه تنها در قالب یک پژوهشکده علمی تخصصی امکان‌پذیر نخواهد بود.

عظیمی خاطرنشان کرد: مطالعات انجام شده در طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا (ع) بیانگر این است که در برخی از بخش‌ها تناسبی میان زیرساخت‌های گردشگری مذهبی با تعداد زائران خارجی و داخلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در طرح دیگری با عنوان «مدل شهر زیارتی مشهد»، شاخص‌های مختلف مشهد توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است، اضافه کرد: در این طرح مشخص شد که مشهد برای دستیابی به توسعه پایدار در عرصه زیارت، باید اولویت خود را در زمینه شاخص‌های زیرساختی قرار دهد.

عظیمی در ادامه به برخی از نتایج حاصله از مطالعات پرداخت و اظهار کرد: عدم مدیریت یکپارچه، دسترسی نداشتن به اطلاعات دقیق برای برنامه‌ریزی و تفرق در مراجع سیاستگذار از مهم‌‌ترین مشکلاتی است که در حوزه زیارت شهر مشهد وجود دارد.

انتهای پیام/2202/ز/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول