اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فارین‌پالیسی گزارش داد

جنگ اطلاعاتی اسرائیل در کنگره آمریکا برای شکست مذاکرات هسته‌ای

یک نشریه آمریکایی از آمارهای غیرواقعی مقامات اسرئیلی به نمایندگان کنگره برای به شکست کشاندن مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

جنگ اطلاعاتی اسرائیل در کنگره آمریکا برای شکست مذاکرات هسته‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس، چندین نفر از مقامات کنگره آمریکا گفته‌اند «ران درمر» سفیر اسرائیل در آمریکا و کمیته امور عمومی آمریکا ـ اسرائیل (آیپک) در حال تحریک کنگره هستند تا تلاشهای دولت اوباما برای توافق هسته‌ای موقت با ایران را به شکست بکشانند.

نشریه فارین‌پالیسی ضمن اعلام این خبر افزوده این تلاشها با سفر  «نفتالی بنت» وزیر اقتصاد اسرائیل که در حال رایزنی با نمایندگان کنگره درباره پرونده هسته‌ای ایران است، مقارن شده است.

بر اساس این گزارش اسرائیلی‌ها در این تلاشها که  نوعی جنگ اطلاعاتی با دولت اوباما را آغاز کرده‌اند با تک تک نمایندگان ملاقات می‌کنند و آمارهایی به آنها ارائه می‌کنند که تفاوت‌های زیادی با آمار و ارقام رسمی واشنگتن دارد.

دولت اوباما ظرف هفته گذشته شروع به ارائه آمار و ارقامی در ارتباط با پیشنهاد کاهش تحریم‌ها به نمایندگان کنگره ارائه داده و از آنها خواسته است تا دولت را در رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران یاری دهند. اما نمایندگان کنگره به این آمارها اعتمادی ندارند و  به اطلاعاتی استناد می‌کنند که مقامات بلندپایه اسرائیلی فراهم می‌کنند.     

نتیجه این امر آن بوده که نمایندگان کنگره به آمارها و ارقامی اشاره می‌کنند که دولت اوباما آنها را نادرست و غیردقیق توصیف می‌کند.

به عنوان مثال، یک منبع که مقامات  بلندپایه آمریکا او را در  جریان تحریم‌های ایران در مذاکرات هسته‌ای قرار داده‌اند گفته است کاهش در تحریم‌ها که دولت اوباما به ایران پیشنهاد داده از 9 میلیارد دلار تجاوز نمی کند، اما از سوری دیگر مقامات اسرائیلی به نمایندگان گفته اند پیشنهاد آمریکا به ایران  در زمینه تحریم‌ها 20 میلیارد دلار ارزش داشته است و اگر صحبت‌های یوال اشتاینیتز، وزیر امور اطلاعاتی و راهبری اسرائیل ملاک باشد، این رقم بیش از 40 میلیارد دلار است.

مقامات اسرائیلی همچنین در گزارش‌هایی که به کنگره‌ای‌ها ارائه کرده‌اند مدعی شده‌اند امتیازهای اعطا شده توسط ایران برنامه هسته‌ای ایران را تنها به اندازه 24 روز به عقب برمی‌گرداند؛ آمارهایی که دولت اوباما ارائه می‌کند باز هم با این مدعا متفاوت است.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه بی‌آنکه نامی از مقامات اسرائیلی ببرد گفت: « درباره آنچه روی میز است اعداد و ارقامی منتشر می‌شوند که تا بسیار بزرگ اما غیرواقعی و اشتباه هستند.»

فارین‌پالیسی گزارش داده این تناقض‌ها منجر به تضاد دیدگاه‌های بین دو طرف در نشست محرمانه روز چهارشنبه بین جان کری، وزیر خارجه آمریکا و کمیته بانکداری مجلس سنا شده است. یک نماینده جمهوری‌خواه سنا گفته است دولت آمریکا بارها اطلاعاتی که سناتورها از مقامات اسرائیلی گرفته بودند را رد کرد.

به گفته این نماینده جمهوری‌خواه جان کری در این نشست گفته است: «شما دارید دیدگاه اسرائیل را بیان می‌کنید و آنها می‌گویند که این اشتباه است ـ اسرائیلی‌ها نمی‌دانند دارند درباره چه چیزی صحبت می‌کنند. دولت این را قبول نخواهد کرد. این اطلاعات غیردقیق هستند.»

یکی از سناتورهایی که به اطلاعات فراهم شده از سوی اسرائیلی‌ها استناد می‌کرد، «مارک کرک» بوده که پس از اتمام این نشست گفته بود اظهارات جان کری ضد اسرائیلی بود.

وی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته بود: «متاسفانه دولت گفت چیزی که اسرائیلی‌ها می‌گویند را زیاد جدی نگیرید. من این کار را نخواهم کرد. به نظر من اسرائیلی‌ها سازمان‌های اطلاعاتی بسیار خوبی دارند.»

کرک در این نشست خبری گفته بود که یک مقام بلندپایه اسرائیلی با او صحبت کرده است اما از ذکر نام آن مقام خودداری کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول