اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با زائران و عزاداران حسینی مطرح شد

رضایت زائران از ارتقاء سطح خدمت‌رسانی در قم

مشهد مقدس در زیباسازی شهری از شهرهای پیشتاز کشور است و در مناسبت‌های مختلف این شهر حال و هوای خاص خود را دارد و مسئولان مدیریت شهری قم نیز در این عرصه با جدیت وارد عمل شده‌ و به رقیبی جدی در این بخش برای مشهد تبدیل شده‌اند.

رضایت زائران از ارتقاء سطح خدمت‌رسانی در قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، تاسوعا و عاشورای حسینی به پایان رسید و هزاران نفر از زائران از شهرهای دور و نزدیک خود را به شهر مقدس قم و عش‌آل محمد رساندند تا در مراسم‌های ویژه‌ای که به مناسبت این ایام در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و دیگر نقاط شهر قم برگزار می‌شود، شرکت کنند و اکنون با پایان یافتن این ایام در حال عزیمت به شهر و دیار خود هستند.

از ماه‌ها قبل مدیریت شهری قم با تشکیل ستاد ویژه محرم تلاش خود را برای میزبانی شایسته از زائران کریمه اهل بیت و عزاداران اباعبدالله آغاز کرد و تلاش بسیار گسترده‌ای انجام شد تا در حوزه‌های مختلف خدمات مورد نیاز به زائران و عزاداران حسینی ارائه شود.

آماده‌سازی سیما و منظر شهری متناسب با ماه محرم، هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی، آماده‌سازی مسیر حرکت دسته‌های عزاداری، استقرار نیروهای آتش‌نشانی در مراکز پرتردد، هماهنگی با مسئولان هیئت‌های مذهبی، صدور مجوز برای فعالیت ایستگاه‌های صلواتی و... گوشه‌ای از ساعت‌ها تلاش و برنامه‌ریزی برای برگزاری هرچه با شکوه‌تر مراسم‌های تاسوعا و عاشورای حسینی است.

اقدامات انجام شده در شهر مقدس قم در دهه نخست محرم امسال موجب شد که رضایتمندی زائران فراهم شود و با وجود اینکه تعداد بیشتری زائر به شهر قم عزیمت کرده بودند ولی خللی در وضع عمومی شهر به وجود نیاید.

سعید علی‌نژاد مسافری است که از خرم آباد برای شرکت در مراسم‌ تاسوعا و عاشورای حسینی رهسپار شهر مقدس قم شده است؛ وی می‌گوید: در گذشته زائران در شهر قم سرگردان بودند و نمی‌دانستند که خودرو خود را باید کجا پارک کنند و یا از چه مسیری به حرم مطهر حضرت معصومه مشرف شوند. ولی امسال در روند رو‌به رشد قم که طی سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ام، اوضاع بسیار بهتر شده بود.

وی ادامه می‌دهد: پس از ورود به قم از مسیر بلوار زائر به پارکینگ زائر راهنمایی و هدایت شدیم و به سهولت خودرو خود را در این پارکینگ پارک کرده و در مدت زمان کمی توانستیم به حرم مطهر مشرف شده و همچنین در مراسم‌ عزاداری شرکت کنیم.

خانم میرزایی که همراه با همسر و دو فرزندش از اصفهان به قم عزیمت کرده‌اند در خصوص خدمت‌رسانی به زائران در شهر مقدس قم اظهار کرد: هر بار که به شهر قم عزیمت می‌کنیم تفاوت و تغییر را در این شهر مشاهده می‌کنم ولی امسال در ایام سوگواری سید‌الشهدا شاهد نظافت جالب توجه و قابل تقدیر بودم.

وی گفت: مردم مهمان‌نواز قم در گوشه و کنار این شهر و در مسیر تردد هیئت‌های مذهبی ایستگاه‌های صلواتی برپا می‌کنند و با توجه به استفاده از ظروف یک بار مصرف معمولا در حاشیه این ایستگاه‌ها همیشه با انبوهی از ظروف استفاده شده مواجه هستیم که روی زمین ریخته شده است ولی در شهر قم چنین مسئله‌ای را شاهد نبودم. در کنار هر ایستگاه چند محل برای ریختن زباله‌ها در نظر گرفته شده و از طرف دیگر نیروهای خدماتی نیز دائما مشغول پاکسازی محل بودند و این اقدام قابل تقدیر بود. البته این را هم بگویم که مردم وقتی تمیزی و پاکیزگی شهری را مشاهده کنند خود نیز در تحقق این پاکیزگی سهیم می‌شوند که چنین فرهنگی را در مردم قم مشاهده کردم.

سید طه پورشکیب هم از بوشهر به قم آمده است تا در عاشورای حسینی در جوار بارگاه کریمه اهل بیت باشد. وی می‌گوید: هر سال در ایام تاسوعا و عاشورا به یک شهر سفر می‌کنم تا با سنت‌های عزاداری مردم مناطق مختلف آشنا شوم. در قم به دلیل وجهه مذهبی که دارد مردم در تمام این دو روز به سوگواری و عزاداری مشغول هستند در حالی که در دیگر شهرها مراسم‌های عزاداری به یک یا چند مراسم خاص محدود می‌شود. در چنین شرایطی آماده کردن زمینه حضور حجم زیادی از مردم به صورت شبانه روزی در مراسم‌های مذهبی کار را دشوار می‌کند.

وی بیان می‌کند: در شهر قم هماهنگی خوبی بین دستگاه‌ها قابل مشاهده بود و همه در تلاش بودند که به زائران خدمت کنند و هر کس به وظیفه‌ای که برعهده داشت به خوبی عمل می‌کرد. در زمینه مدیریت شهری نیز در این شهر اتفاقات قابل توجهی افتاده است که در نوع خود قابل توجه است.

حجت‌الاسلام سعید هاشم‌پور هم از مشهد مقدس همراه با خانواده به شهر قم آمده است؛ وی می‌گوید: سال‌ها در قم تحصیل کردم و همیشه از اینکه شهر قم از عقب‌ماندگی رنج می‌برد ناراحت بودم اما گویا حرکتی نوین در شهر قم برای پیشرفت و آبادانی صورت گرفته است. در گذشته در جریان مشکلات ناشی از راه‌اندازی بلوار پیامبر اعظم(ص) بودم و در اخبار شنیده‌ بودم که این بلوار به بهره‌برداری رسیده است. این بار که به قم مشرف شدیم با وجود حجم بالای جمعیت از طریق این بلوار توانستیم به سهولت به مسجد جمکران عزیمت کرده و در مدت زمان کمی باز هم به حرم حضرت معصومه(س) برگشتیم. همه این پیشرفت‌ها نشان از ایجاد روحیه وحدت و همدلی در بخش مدیریت شهری است.

وی اضافه کرد: شهر مقدس مشهد در زمینه زیباسازی شهری از شهرهای پیشتاز کشور است و در مناسبت‌های مختلف این شهر حال و هوای خاص خود را دارد؛ با سفر به قم دریافتم که مسئولان مدیریت شهری قم نیز در این عرصه با جدیت وارد عمل شده‌ و به رقیبی جدی در این بخش برای مشهد تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام/2258/ع30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول