اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک بازیگر قدیمی تعزیه استان بوشهر تشریح کرد

خاطرات 70 سال بازی در تعزیه امام حسین(ع)

مشهدی بهرام رضایی، بازیگر قدیمی تعزیه استان بوشهر به تشریح خاطرات 70 سال بازی در تعزیه امام حسین(ع) پرداخت.

خاطرات 70 سال بازی در تعزیه امام حسین(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، مشهدی بهرام رضایی امشب در جمع خبرنگاران با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع) اظهار داشت: مردم این منطقه عاشق امام حسین(ع) هستند و حضور باشکوه مردم در این مراسم‌ها نشان دهنده این مسئله است.

وی ادامه داد: تعزیه در روستای چم‌درواهی از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و بیش از یک قرن مردم در این روستا تعزیه‌خوانی کرده‌اند و پس از آن نیز با مهاجرت بخش عمده‌ای از مردم به شهر آبپخش، مراسم‌های عزاداری و تعزیه‌خوانی در این شهر تداوم پیدا کرد.

این بازیگر قدیمی تعزیه استان بوشهر خاطرنشان کرد: بنده بیش از 70 سال در مراسم‌های عزاداری در تعزیه سنتی ایفای نقش و انجام وظیفه کرده‌ام و افتخار می‌کنم که امام حسین(ع) ما را به نوکری پذیرفت و توانستیم انجام وظیفه کنیم.

رضایی تأکید کرد: قیام امام حسین(ع) یک قیام ماندگار و ارزشمند است و باید ابعاد مختلف این قیام برای جوانان و نوجوانان تبیین شود.

وی بیان کرد: در دوران نوجوانی به بازی در نقش عبدالله امام حسن(ع) پرداختم و پس از آن از 20 سالگی به عنوان شبیه امام زین‌العابدین(ع) و عابد بیمار ایفای نقش کرده‌ام.

این بازیگر ماندگار تعزیه با بیان خاطرات به ‌یادماندنی از 70 سال نقش‌آفرینی در تعزیه، عنوان داشت: همه دوران تعزیه پر از خاطره و پر از احساس و سرشار از ارادت به آقا امام حسین (ع) است و بیشتر بازیگران تعزیه در زمان بازی نمی‌توانند اشک خود را نسبت به مظلومیت امام حسین (ع) پنهان کنند.

رضایی ادامه داد: مرحوم محمد برزی که در نقش شمر ذی‌الجوشن در تعزیه روستای «چم‌درواهی» بازی می‌کرد، هنگام به شهادت رساندن حضرت امام حسین (ع)، آنچنان گریه می‌کرد که موجب توقف تعزیه می‌شد و مردم در هنگام اجرای تعزیه، گویی که در جلوی رویشان دارند سر امام حسین (ع) را به طور واقعی از بدن جدا می‌کنند، به گونه‌ای متأثر می‌شدند که باور‌کردنی نیست و این نشان‌دهنده عشق مردم به آل محمد (ص) است.

وی اذعان داشت: برادر بزرگوارم مرحوم حاج حسین رضایی که از علمای بزرگ شهرستان دشتستان است به ایفای نقش امام حسین (ع) می‌پرداخت و آنچنان معنویت داشت و چنان تأثیرگذار بازی می‌کرد که چند ماه بعد از تعزیه نیز هنوز قداست امام حسین (ع) را در چهره‌اش مشاهده می‌کردیم.  

این بازیگر قدیمی تعزیه استان بوشهر، خواستار افزایش سطح کیفیت تعزیه شد و افزود: از مسئولان انتظار داریم با حمایت از گروه‌های تعزیه‌خوان نسبت به افزایش سطح کیفی تعزیه اهتمام ورزند.

رضایی در پایان ابراز داشت: امروز دشمنان با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی به دنبال زیرسئوال بردن ارزش‌های اصیل اسلامی و معنویات هستند که باید با برنامه‌های معنوی و مذهبی در برابر دشمنان بایستیم و بدون تردید تقویت هیئت‌های مذهبی و گروه‌های تعزیه‌خوان گامی در این راستاست.

انتهای پیام/2452/ذ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول