اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس خبر می‌دهد

مقتل‌خوانی آذربایجانی‌های مقیم بابل در روز عاشورا حسینی

در ظهر و عصر عاشورا و تاسوعای حسینی آذربایجانی‌های مقیم بابل با مقتل‌خوانی و بازسازی حوادث کربلا در روز عاشورا در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یارانش عزاداری کردند.

مقتل‌خوانی آذربایجانی‌های مقیم بابل در روز عاشورا حسینی

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، در مهدیه آذربایجانی‌های مقیم بابل، مراسم گهواره جنبان حضرت علی اصغر(ع) و مقتل‌خوانی امام حسین(ع) برگزار شد.

 آیین سنتی گهواره‌جنبان یکی از آیین‌های سنتی بسیار تأثیرگذار در یادآوری مظلومیت کوچک‌ترین سرباز دشت کربلا حضرت علی اصغر(ع) است که دل‌های عاشقان دلسوخته امام حسین(ع) را روانه دشت جانسوز کربلا می‌کند.

در آیین گهواره‌جنبان، چهار فرشته در حالی که گهواره حضرت علی اصغر(ع) را بر دستان خود حمل می‌کنند وارد محفل عزاداری شده و در بین عزاداران گهواره را می‌گردانند.

یک کودک ملبس به لباس فرشته با گلاب عزاداران را معطر کرده و مدیحه‌سرایان در مدح و ثنای حضرت علی اصغر(ع) و مادرش رباب مدیحه‌سرایی می‌کنند.

بعد از مدیحه‌سرایی گهواره در بین عزاداران به زمین گذاشته شده و مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی در سوگ حضرت علی اصغر(ع) آغاز می‌شود.

بعد از حدود نیم ساعت گهواره توسط کودکان ملبس به لباس فرشتگان به طبقه دوم که ویژه بانوان آذری بوده منتقل شده، زنان با مدیحه‌سرایی به شش ماهه امام حسین(ع) متوسل می‌شوند.

در شب تاسوعای حسینی نه تنها نوزادان بیمار، مادران و خواهران بلکه همه اقشار مردم در هر صنف و جایگاهی هستند به این خردسال کربلا متوسل شده تا شفاعت دنیا و آخرت شامل حال آنها شود.

یکی از کودکانی که با لباس فرشته حمل‌کننده گهواره حضرت علی اصغر(ع) بوده است به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: حاضر نیستم این حس خوب را با هیچ چیز عوض کنم.

مارال شیرمحمدی افزود:به مدت سه سال گهواره علی اصغر(ع) را حمل می‌کنم.

وی بیان داشت: بهترین درسی که از این کار گرفتم این است که به پدر و مادرم احترام بگذاریم و در نماز و درس کوتاهی نکنم.

دیگر فرشته حمل‌کننده گهواره حضرت علی اصغر(ع) گفت: امام حسین(ع) برای دفاع از اسلام به شهادت رسید و دشمن حتی به علی اصغر کوچولو رحم نکرد.

زهره مجرد افزود: وظیفه ما برپایی نماز اول وقت،حفظ حجاب و احترام به پدر و مادر است.

معصومه صادقیان، فاطمه جعفری و نرگس شکری سه فرشته دیگر حمل گهواره نیز انجام این کار را افتخار بزرگ و تاثیرگذار در آینده و سرنوشت خود عنوان کردند.

در ظهر و عصر عاشورا نیز آذربایجانی‌های مقیم بابل با مقتل‌خوانی و بازسازی حوادث کربلا در روز عاشورا در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یارانش عزاداری کردند.

انتهای پیام/86009/ذ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول