اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سالروز شهادت امام حسین (ع)

آیین مقتل‌خوانی در اردبیل برگزار شد / شبیه‌خوانی همچنان پرطرفدارترین سنت دیرین اردبیلی‌ها

مراسم مقتل‌خوانی در سالروز شهادت حضرت سید‌الشهدا (ع) در مسجد داشچیلار اردبیل با حضور عزاداران حسینی برگزار شد.

آیین مقتل‌خوانی در اردبیل برگزار شد / شبیه‌خوانی همچنان پرطرفدارترین سنت دیرین اردبیلی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که شرکت‌کنندگان برای شناخت و آشنایی با ابعاد فلسفه عاشورا گرد هم آمده بودند یکی از روحانیون اردبیل در سخنانی، اظهار داشت: بعد از گذشت 14 قرن اندیشه و تفکر امام حسین (ع) در دنیا سرآمد تمام رویدادهاست؛ به طوری که بسیاری از دشمنان اسلام همچنان از غنا و محتوای فرهنگ عاشورایی و اندیشه ناب حسینی در هراس و واهمه هستند.

حجت‌الاسلام بهنام لطفی عنوان کرد: عاشورا یک فرهنگ کامل و متعالی است و حماسه سرخ حسینی و نهضت عظیم حضرت سید‌الشهدا (ع) در عاشورا به ملت‌ها در همه عصر‌ها و نسل‌ها پیام زندگی و عزت می‌دهد.

وی، احیای ارزش‌های اسلامی را در سایه ترویج تفکر ناب اهل بیت (ع) یادآور شد و افزود: یکی از ابعاد عاشورای حسینی آشکار شدن چهره ظلم و ظالمان و تجلی ارزش‌های حقیقی اسلام از اهداف این قیام بود.

این خطیب توانا، انقلاب اسلامی را احیا‌گر این اندیشه تحول‌خواه توصیف کرد و یادآور شد: همانگونه که روح نهضت حسینی مبارزه با هر استبداد و طغیان در برابر سرکشان روزگار بود ملت ایران نیز در برابر حاکمیت ظلم و جور به پا خواست و اجازه نداد مستکبران بخواهند بر آزادیخواهان دنیا غلبه کنند.

لطفی، بزرگترین پیام عاشورا را ادامه حق و پشت کردن به ناحق اعلام کرد و گفت: همه باید با این پیام امام حسین (ع) آشنا شویم که اطاعات از ظالمان جز ذلت و خواری هیچ ثمری ندارد.

اما در گرامیداشت یوم عاشورا در جای جای استان اردبیل تعزیه و شبیه‌خوانی نیز که از آداب و رسوم کهن و مورد علاقه مردم است با شکل و شمایل سنتی برپاست.

تعزیه و شبیه‌خوانی که بازگویی رویداد کربلاست با شیوه و روشی که در مناطق شهری و روستایی استان اردبیل برگزار می‌شود، تاثیر‌گذاری خوبی بر بینندگان و شنوندگان دارد به طوری که با گذشت سال‌ها تعزیه و شبیه‌خوانی همچنان با استقبال خوب مردمی روبروست و از روش‌های انتقال واقعه عاشوراست که ماندگاری آن به دلیل خلق صحنه‌های زیبا از رشادت‌های اهل بیت عصمت و طهارت (ع) قابل تامل است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مراسم‌ که با استقبال مسافران و میهمانان ورودی به استان اردبیل روبرو شده است به عنوان هنر مذهبی تجسمی از مظلومیت، شجاعت و غربت ائمه اطهار است که همه با دیدن لحظات زیبایی از شبیه‌خوانی به ویژه نقش ائمه اطهار (ع) و خاندان پاک امام حسین (ع) حال و هوایی خاص داشته و نمودی از عشق و ارادت به ساحت سید‌الشهدا (ع) دارد.

تعزیه و شبیه‌خوانی نتیجه جامعه دینی و سنتی ایرانی است که به وسیله آن حماسه‌های دینی و مذهبی روایت می‌شود و شکی نیست روایت و بازنمایی‌های حماسه‌ها به ویژه قیام عاشورا از طریق تعزیه و شبیه‌خوانی نقش برجسته‌ای در فرهنگ، ادب و هنر این سرزمین دارد.

علاوه بر اردبیل در روستاها و شهرهای مختلف آیین سنتی – مذهبی شبیه‌خوانی به شکلی منظم و در قالب دو گروه یزیدیان ملعون و صحابه امام حسین (ع) تا عصر برگزار شده و بعد از پایان مراسم عزاداران با حضور در منازلی که سفره‌های احسان و نذری مهیا شده شرکت کرده و پذیرایی می‌شوند.

انتهای پیام/62005/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول