اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شام غریبان قافله کربلا در خلخال برگزار شد / خرابه شام بعد از شهادت ثار‌الله غم‌انگیز‌ترین مکان روی زمین

امشب شام غریبان قافله کربلا در خلخال با حضور اهالی و مردم عزادار برگزار شد.

شام غریبان قافله کربلا در خلخال برگزار شد / خرابه شام بعد از شهادت ثار‌الله غم‌انگیز‌ترین مکان روی زمین

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شهادت ثارالله در دشت نینوا زمین و زمان را سوگوار کرد و مردم ولایی خلخال نیز پس از برپایی دستجات عزاداری و برگزاری نماز ظهر عاشورا امشب در مساجد و بقاع متبرکه سر بر آستان قدسی حضرت حق نهادند و در شام غریبان شهید کربلا اشک ماتم ریختند.

پس از حادثه عاشورا و شهادت ثارالله حضرت امام حسین (ع) و یارانش در دشت سوزان کربلا و اسارت خاندانش گونه‌های آسمان در کربلا سرخ سرخ شد و از شدت غم حسین(ع) این دردانه عرش پر فروغ الهی چنان غرشی کرد که قلب زمین از ترس ترک برداشت، ابرها چنان با شدت گریستند و فریاد زدند که جهان از غم این مصیبت بزرگ بر لرزه افتاد.

امشب در شام غربیانت یا حسین (ع) غمگین‌ترین ماه آ‌سمان دنیا را تماشا می‌کند و نظاره‌گر ماتم دلدادگان توست.

آسمان چه دلگیری امشب، گویی غم و مصیبتی به گستردگی زمین، قلبت را می‌فشارد امشب زمین میزبان فرشته‌های سیاه‌پوشی است که در عزای حسین در میان خیل عاشقانش گرد هم آمده‌اند.

امشب در شام غریبان شهدای کربلا اندوه زینب تمام نشدنی است، امشب چشم‌های آسمان از گریه خونین زینب (س) ‌خون می بارد و چهره زمین از وسعت اندوهش تاریک و تاریک‌تر می‌شود.

متاب امشب ای ماه متاب، هیچ می‌دانی امشب گیسوان پریشان رقیه به خواب کدامین نوازش رفته است، متاب که دردی آشکار و سنگین بر قلب زینب (س) است، متاب که دل پر درد پیام‌رسان کربلا به شراره جدایی برادر و علی اصغر داغدار است.

ای ماه چه کم فروغ شدی امشب تو هم از حسین (ع) فرمان خاموشی گرفتی تا عهد بر آنها تمام شود و سیاهی شب بهانه برای رفتن آنها و نجات خود، پریدگی رنگ رخسارت از چیست؟

* زمین و زمان در باور از دست دادن حسین (ع) سرگردان است

امشب در شام غریبانت یا حسین اشک‌ها سپاهی ترتیب داده‌اند تا در کنار تو باشند، امشب جهان در عزای حسین و علی اصغر شش ماهه‌اش ماتم گرفته و سرود غربت سر می‌دهد و سکوتی بی‌بدیل بر عالمیان مهیا گشت.

این خون حسین (ع) بود که در کربلا جوشید و چهره تابان علی اصغر (ع) ماه شب چهارده نیز از او تبعیت کرد و ماه در آن شب فقط به جای آب خون دید بر تشنگی عطش خاندان کربلا، ای ماه شب چهارده یا علی اصغر(ع) پدرت پیروز میدان شد و زینب (س) عمه‌ات پایدارش کرد که بی‌تردید اسلام تاکنون زنده مانده است.

حسین جان تو غریب بودی و غریبانه جنگیدی اما مگذار عاشقان چشم به راهت در شام غریبان تو از آستان تو بی‌تحفه بروند و غریب باشند.

حسین جان نور شمعشان را ببین که چگونه در شب عاشورا برایت روشن می‌شود، چگونه در ماتم عزای تو شعله‌‌های شمع بیقرار زبانه می‌کشند و دلهای عاشقانت از ماتم و داغ سرشار است و چشم‌ها خون گریه می‌کند.

یا حسین چگونه دل‌های تاریک مددی می‌خواهند و با سوختن خود همچنان بی‌پروانه وجودت به یاد تو هستند به آرزوی دیدن نوری از رحمتت.

یا حسین پیروانت امشب اشک‌ریزان کربلا را به خاطر می‌سپارند و تا محرمی دیگر همچنان در آرزوی عزاداری در آستان تو می‌مانند.

یا حسین (ع) آخرین نماز عشقت، پایدارترین ستون دین اسلام را مستحکم کرد، هر چند به ظاهر تو شهید شدی اما ماندگار‌ترین کار را به ثمر نشاندی و آن اینکه دین خدا را استوار ساختی بر تمام جهان.

در شهرستان خلخال در شام غریبان امام حسین(ع) دستجات از عصر عاشورا با نوحه‌سرایی و سینه‌زنی در سوگ حادثه کربلا همچنان بر سر و سینه زده و در رثای این امام مظلوم می‌نالند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در شهرستان خلخال با همکاری کانون فرهنگی دانشگاه پیام نور خلخال دانشجویان دختر با اجرای تعزیه غم‌نامه زینب در سوگ کربلا در جمع دانشجویان به تشریح واقعه کربلا و سرگذشت اسرا و به بیان شجاعت پیام‌رسان واقعی کربلا حضرت زینب(س) پرداختند.

گروه اجرا‌کننده که متشکل از 6 نفر از کادر دانشگاه و دانشجویان رشته‌های مختلف این مرکز علمی بودند هدف خود را به نوعی تداعی عاشورا در ذهن دانشجویان و اینکه حضرت زینب (س) دانشجوی مکتب امام حسین (ع) و حضرت زهرا(س) بود که توانست در دامن گوهری همچون فاطمه زهرا (س) به صبوری تمام عالم این واقعه غم‌انگیز را به ذهن بسپارد.

مریم ملکی، دانشجوی رشته کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه پیام نور خلخال که نقش اول و نقش حضرت زینب (س) را در بین اسرا بازی می‌کرد،  در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: هدف از ایفای این نقش بیان غربت کربلا، خون‌خواهی حسین (ع) و بیان اینکه خواهران و مادران جامعه امروز ما الگویی بهتر از زینب (س) و مادرش زهرا(س) ندارند و باید مانند پیام‌رسان واقعی کربلا در صحنه باشند و از ولایت و رهبری دفاع کنیم.

ذبیح‌الله مشهدپور، مسئول کانون فرهنگی دانشگاه پیام نور و دانشجویان مینا حصاری، نسترن حیدری، اکرم جهانی و پریناز ملکی که نقش عمده در کاروان نمادین اسرای کربلا را در این تعزیه داشتند نیز به نقششان افتخار می‌کردند چرا که حتی نقش اسیر شدن در راه حسین (ع) داشتن را افتخاری رامی‌دانستند و حتی جان دادن در راه او را افتخاری بزرگ برای خود می‌دانستند.

محرمی آمد و رفت و ما هنوز باز پای درس‌های حسینیم، باشد که حسین(ع) با نگاهش یاران را همراهی کند و آگاهیم به توجهش که گوشه نگاهش برای ریزش و رویش جهان و گسترش عدل و داد کافیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شامگاه امروز اهالی ولایی در قالب دستجات عزاداری شام غریبان در کوی و برزن آمده و یکبار دیگر ندای یا حسین و یا ابوالفضل سر دادند.

شام غریبان در خلخال از وقت اذان مغرب آغاز شده و تا پاسی از شب با برپایی دستجات عزاداری در شهر خلخال و در روستاها در مساجد روستاها برگزار می‌شود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گزارش و عکس از: سید مصطفی مرادخانی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتهای پیام/62008/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول