اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهرستان دشتی در تاسوعای حسینی گریست

مراسم تاسوعای حسینی در مناطق مختلف دشتی باشکوه خاصی برگزار شد.

شهرستان دشتی در تاسوعای حسینی گریست

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتی، همزمان با تاسوعا عزاداران حسینی در حسنیه‌ها، تکایا، و در قالب هیئت‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی در گلزار شهدا و خیابان‌ها به عزاداری پرداختند.

در شهر خورموج عصر تاسوعا تمام هیئت‌های مذهبی در خیابان مطهری با زنجیرزنی، سینه‌زنی و مرثیه‌خوانی ارادت خود را به اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران باوفایش نشان دادند.

در این مراسم مادرانی که کودکان خردسال داشتند با لباس‌های مشکی و پیشانی بندهای سبز در این مراسم حضور داشتند و گروهی از کودکان نونهال نیز در میان جمعیت عزادار زنجیر می‌زدند و کودکان هیئت امام رضا (ع) نیز صورت‌های خود را گلی کرده بودند و عزاداری می‌کردند.

در روستای درازی نیز روز تاسوعا هیئت‌های مذهبی این روستا به رسم هر ساله در منزل شهید ابراهیم زارعی حضور یافتند و ضمن مراسم علم‌گردانی، به چاووش‌خوانی، زنجیرزنی و سینه‌زنی پرداختند و سپس از مسجدالنبی روستا تا گلزار شهدا را در قالب گروه‌های زنجیرزنی و سینه‌‎زنی این مسافت را طی کرده و با تجدید میثاق با شهدا، تاسوعای حسینی را گرامی داشتند.

 مراسم علم‌گردانی در روستای فقیه حسنان برگزار شد

این مراسم که سابقه دویست ساله در این روستا دارد مرسوم است علم در تمام خانه‌های محل گردانده می‌شود و در نهایت به تکیه سید عیسی از سادات با کرامت روستا برده شده و دور علم مراسم سینه‌زنی برگزار می‌شود.

در روستای «زیزار» نیز پس از سخنرانی و روضه‌خوانی حجت‌الاسلام سید محمد اعلایی استاد دانشگاه آزاد اسلامی مرکز، عبدالحمید دشتی‌فر مشهور به ناخدا به نوحه‌خوانی پرداخت.

در شهر شنبه نیز هیئت‌های مذهبی این شهر در گلزار شهدای این شهر و در جوار آرامگاه قربانیان زلزله عزاداری کرده و از خانواده دو خادم فوت شده در زلزله اخیر حاج حسن زیارتی و کربلایی حبیب مسعودی‌زاده نیز تجلیل شد.

در شهر کاکی، بادوله و سایر روستاهای دشتی نیز مراسم عزاداری روز تاسوعا را در خیابان‌ها و حسینیه‌ها به شکل زنجیرزنی، سینه‌زنی و آیین‌های سنتی اعم از نوحه پامنبری، روضه‌های سنتی، کتاب روضه و چاوش‌خوانی برگزار کردند.

انتهای پیام/66001/ذ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول