اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌‌الاسلام غرویان در گفت‌وگو با فارس:

واقعه عاشورا منطبق با فطرت انسان‌هاست

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: آنچه در کربلا اتفاق افتاده، بر اساس مطالبات فطری و وجدانی همه انسان‌هاست، زیرا مبارزه با ظلم و ستم که هدف اصلی واقعه عاشورا و کربلا بوده، امری فطری است.

واقعه عاشورا منطبق با فطرت انسان‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، عاشورا تجلی عشق‌، جوانمردی، اخلاص،‌جنگاوری و دلاورمردی مردانی است که تا آخرین قطره خون خود برای اثبات حقیقت ایستادند، عاشورا هدف اصلی ابا عبدالله الحسین(ع) را به همه شناساند، عاشورا صحنه آخرین وداع است وداع با برادر،‌ خواهر، خانواده و ...

عاشورا صحنه وفاداری برادر به برادر و‌ بی‌تابی خواهر برای برادر است و می‌توان گفت عاشورا مکتب و مدرسه‌ای است که هزار و یک حرف ناگفته دارد، و تصویری از زیبایی‌ها و زشتی‌ها را تجلی می‌کند و روز پیروزی خون بر شمشیر است.

با توجه به ابعاد گسترده واقعه عاشورا با حجت‌الاسلام محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

فارس: چه خصوصیات و ویژگی‌هایی در عاشورا نهفته است و فطرت انسان‌ها در واقعه عاشورا در چه جایگاهی قرار دارد؟ 

غرویان: حادثه عاشورا حادثه‌ای انسانی، عاطفی، الهی و مطابق با فطرت و وجدان جاویدان انسان‌ها بوده و آنچه که در کربلا اتفاق افتاده، بر اساس مطالبات فطری و وجدانی همه انسان‌هاست زیرا مبارزه با ظلم و ستم که هدف اصلی واقعه عاشورا و کربلاست امری فطری است و در نهاد همه انسان‌ها قرار دارد.

فارس: واقعه عاشورا دارای چه ویژگی است که سبب شده تا امروز ماندگار بماند و با گذشت سالیان سال کمرنگ نشود؟

غرویان:‌ حوادث واقعه کربلا مانند مظلومیت حضرت زینب(س) یا جداشدن حضرت علی اکبر(ع) از امام حسین(ع)، شهادت علی اصغر(ع) و قاسم بن حسن(ع) بر اساس عاطفه‌ها و هیجانات روحی همه انسان‌ها شکل گرفته است و همه‌ی این حوادث پیام‌های انسانی دارند و هر وجدان بیداری را مورد تاثیر قرار می‌دهند.

این عوامل سبب شده که حادثه عاشورا جاویدان شود و امروز در قلب اروپا، آمریکا، روسیه و شرق و غرب عالم انسان‌های با وجدان و منصف متاثر از واقعه عاشورا باشند و این حادثه آنها را مورد تاثیر خودش قرار داده است.

فارس: الگوسازی در واقعه عاشورا به چه صورت روی داده است؟

غرویان: در حادثه کربلا همه الگوها و نمونه‌های انسانی و عاطفی برای اصناف مختلف مردم و انسان‌ها وجود دارد، به عنوان مثال الگویی برای زنان مانند حضرت زینب(س)، ‌الگویی برای جوانان مانند حضرت علی اکبر(ع)، الگویی برای نوجوانان مانند قاسم بن حسن(ع)، الگو و نمونه‌ای از کودکان مانند علی اصغر(ع)، رابطه برادر با برادر(سیدالشهدا(ع) و حضرت عباس(ع)) و برادر و خواهر(حضرت زینب(س) و امام حسین(ع)) و پدر و فرزند و بالعکس(حضرت علی اکبر(ع) و امام حسین(ع)) است و این امر خودش یکی از عواملی است که سبب زنده بودن عاشورا در همه دوران‌ها شده است.

فارس: چگونه حادثه عاشورا نبرد بین حق و باطل را روشن کرد؟

غرویان: همیشه در طول تاریخ یک گروه حق‌طلبان و یک گروه باطل وجود دارد و حادثه کربلا حق و باطل را شناساند و حتی پیش از وقوع حادثه کربلا هنگامی که کاروان کربلائیان از مدینه به سمت مکه حرکت کردند، امام حسین(ع) به طور دائم سخنرانی‌ها و خطبه‌هایی ایراد کرده و حق و باطل را روشن کردند.

حضرت مسیر خود را مسیر پیامبر اکرم(ص)، کتاب و خدا دانست و فرمود، قیام من برای قدرت‌طلبی نیست برای رقابت و برتری در دنیا نیست بلکه قیام من برای اصلاح در امت جدم پیامبر اکرم(ص) است و انحرافاتی که در مسیر اسلام ایجاد شده است.

روشنگری‌های امام حسین(ع) حق و باطل را نشان داد و آنگاه عده‌ای با امام حسین(ع) و عده‌ای با یزید، شمر و عمر سعد همراه شدند،‌ بنابراین امام حسین(ع) پیش از شروع جنگ با خطبه‌ها و سخنرانی به افشاگری پرداخت و خلافت انحرافی بنی امیه برای مردم روشن شد و سپس درگیری و نزاع به شکل خونین کربلا اتفاق افتاد.

فارس: چگونه می توانیم قیام امام حسین(ع) و وقایع روی داده در آن را با شرایط کنونی تطبیق دهیم؟

غرویان: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» نشان می‌دهد همیشه و در هر روزگار مصادیق حق و باطل وجود دارند و در هر سرزمینی مصداق حق‌گویان و باطل‌گویان زندگی می‌کنند، بنابراین در چنین شرایطی باید مسیر خود را انتخاب کنیم.

در دوران کنونی صهیونیست و استکبار جهانی می‌خواهند بر کل عالم سلطه پیدا کنند، بنابراین جزو مصادیق ظالمان هستند.

مستضعفان و مومنانی که می‌خواهند در مسیر فطرت انسانیت و الهی حرکت کنند، جزو مصادیق لشکر سیدالشهدا(ع) هستند و باید در این شرایط هدف خود را که حفظ عزت، اقتدار و سیادت اهل ایمان است گم نکنیم.

برای رسیدن به این هدف برخی اوقات به تعبیر مقام معظم رهبری نرمش‌های قهرمانانه‌ای ضرورت دارد و آنها را باید با هوشیاری، دقت و احتیاط به گونه‌ای که عنوان سازش‌کاری نداشته باشد، رعایت کنیم و بهترین راه و شیوه در دوران کنونی حرکت پشت سر مقام معظم رهبری است همانطوری که یاران امام حسین(ع) در صحنه کربلا با اقتدا به امام و پیشوای خود در صحنه کربلا حضور پیدا کردند.

انتهای پیام/78003/ی40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول