اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روایت دلدادگی اردبیلی‌ها به سقای کربلا

طنین «تشنه لب سقاسی یا ابوالفضل» در خیابان‌های اردبیل غوغا کرد / دفاع از حریم زینب و خطاب مداحان به بدخواهان

تجمع عظیم مردم اردبیل در روز تاسوعای حسینی روایتی از دلدادگی اردبیلی‌ها به سقای کربلاست که همه یکصدا فریاد زدند «تشنه لب سقاسی یا ابوالفضل».

طنین «تشنه لب سقاسی یا ابوالفضل» در خیابان‌های اردبیل غوغا کرد / دفاع از حریم زینب و خطاب مداحان به بدخواهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که دقایقی پیش به پایان رسید، مردم ولایت‌مدار و حسینی اردبیل در یوم تاسوعای حسینی که منسوب به قمر بنی هاشم(ع) است همصدا با مداحان در شأن و شوکت حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) ندای «لبیک یا حسین» و «لبیک یا ابوالفضل» را سر داده و بر طریق روشن آنها تأکید کردند.

در این مراسم 6 مداح ساعاتی به حال و هوای تاسوعای غم گرفته اردبیلی‌ها شکلی متفاوت بخشیدند و مردم اردبیل در هوای ابری پاییزی همنوا شدند و طنین «آزاده‌لر مولاسی یا ابوالفضل، شأن و شرف دریاسی یا ابوالفضل، مشکل گشا هر درده یا ابوالفضل» و ابیاتی در دفاع از حریم اهل بیت (علیهم‌السلام) و غیرت و شجاعت حضرت عباس (ع) را یکصدا سر دادند.

در این اجتماع عظیم که بارها مردم حسینی اردبیل با طریق روشن و نجات‌بخش عاشورایی تجدید بیعت کردند، یکی از مداحان با خواندن اشعار و سروده‌هایی به زبان عربی خطاب به بدخواهان و معاندان اهل بیت (ع) به ویژه گروه‌های وهابی و سلفی اعلام کرد که تهدید شما برای حرم زینب (س) و دختر معصوم حضرت امام حسین (ع) رقیه مظلوم (س) هیچ ثمری جز بدنامی دشمنان به دنبال ندارد.

در این مراسم مداح اردبیلی در اشعار و مرثیه‌ای که قرائت کرد با بیان روشن و از زبان حضرت زینب (س) خطاب به امام حسین (ع) اعلام کرد «که حسین جان خمپاره مقصدش حرم دختر تو بود / من باز هم برای رقیه سپر شدم».

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که علم‌های سیاه، سرخ و سبز در گوشه گوشه میدان عالی‌قاپو اردبیل و خیابان های همجوار به اهتزاز در‌آمده بود از زبان حال مردم اردبیل سرود عشق و دلدادگی خطاب به حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) قرائت شد که این اشعار نمودی زیبا از وصف حال مردم دلداده اردبیل در سوگ شهدای کربلا و عرض ارادت به باب‌الحوائج حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) بود.

در این مراسم که اردبیلی‌ها بار دیگر ارادت قلبی خود را به علمدار کربلا در روز تاسوعای حسینی نشان دادند، سبک و سیاق سنتی عزاداری‌ها در محلات و خیابان‌های مختلف ادامه دارد و دستجات عزاداری با طبل و شیپور و آهنگ‌های حزن‌انگیز و همچنین گروه‌های سینه‌زنی و زنجیر‌زنی و برخی‌ها نیز با پای برهنه در خیابان‌ها به عشق ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت عزاداری کردند.

انتهای پیام/62001/ذ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول