اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از حال و هوای محرمی قم گزارش می‌دهد

از چاووش محرم تا پرچم‌های مشکی روز عاشورا

مدیریت شهری قم استقبال از محرم را با به راه انداختن کاروان سفینة النجاة شروع کرد و تا برافراشتن پرچم‌های مشکی عزای شام غریبان با جدیت کار خود را دنبال می‌کند.

از چاووش محرم تا پرچم‌های مشکی روز عاشورا

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، دو روز مانده بود به محرم که صدای زنگ شتران کاروان سفینة النجاة در قم پیچید؛ همان کاروانی که آمده بود تا فرا رسیدن ماه خون و قیام را خبر دهد و چه غمگین خبری بود که می‌خواست بگوید ماه شهادت حسین(ع) آمده است، شهادت خوب‌ترین بندگان خدا و پاک‌ترین انسان‌ها و از همان زمان بود که قم آماده محرم شد و عزاداری‌ها و دسته‌ها و شور و حالی که تا نباشی و نبینی نمی‌توانیم وصفش کنیم.

مدیریت شهری قم در قالب سازمان‌های زیباسازی و پارک‌ها و فضای سبز با راه‌ انداختن این کاروان رسماً به استقبال از محرم رفت و چاووش ماه عزا در شهر پیچید؛ کاروانی متشکل از گروه‌های تعزیه، طبال‌ها، شترسواران، نی‌نوازان و تصاویری که شهدای انقلاب و دفاع مقدس را به شهدای کربلا پیوند می‌داد.

و اینگونه محرم قم شروع شد و در ادامه نیز شهروندان شاهد مجموعه‌ای از اقدامات بودند که وعده‌اش را چندین هفته پیش از آن شنیده بودند.

از یک سو تمام المان‌ها و تزیینات شهری رنگ و بوی محرم گرفتند و از سوی دیگر بیرق‌ها و پارچه‌های سیاه حال و هوایی دیگر به شهر بخشیدند؛ پرچم‌های رنگی بر روی پل‌ها و معابر جای خود را به علم‌های مشکی دادند؛ پرچم‌های کوچک و ریسه‌ای بر در و دیوار شهر به ویژه در میادین آویخته شدند و در گوشه گوشه شهر و آنجا که محل تردد بیشتر مردم و مسافران بود خیمه‌های کاروان حسینی به پا شد؛ خیمه‌هایی سرخ، سفید و سبز که یادآور چادرهای اهل بیت امام حسین(ع) در کربلاست.

علی حاجی‌رضا مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری کلانشهر قم گفت: در محرم امسال علاوه بر سیاه پوش شدن شهر، از نماسازی‌های جدید و ویژه اثر هنرمندان مختلف شهر بهره گرفته‌ایم که از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه بهره‌گیری از پوسترهای برگزیده سوگواره هنر عاشورایی در سطح شهر قم است؛ این آثار در قالب بنرهایی از سوی شهرداری قم به مناسبت فرارسیدن ایام محرم و صفر تهیه شده و در سطح معابر، میادین و خیابان‌های قم نصب شده اند و پیش زمینه همه این اقدامات و تبلیغات شهری و همچنین تبلیغات هیئت‌های مذهبی برگزاری جلسات کارشناسی با حضور مسئولان مربوطه پیش از شروع محرم و  انجام هماهنگی‌های لازم بوده است.

آمادگی برای ارائه تسهیلات به عزاداران حسینی

سعید عزیزنژاد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کلانشهر قم می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم سفرهای هموطنان به منظور شرکت در مراسم تاسوعا و عاشورا حسینی در شهر مقدس قم و زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش زیادی داشته باشد و به همین دلیل نیز تمهیدات لازم برای عبور و مرور وسائط نقلیه در سطح شهر و به ویژه هسته مرکزی و همچنین جلوگیری از ترافیک در خروجی‌ها و ورودی‌های شهر پیش بینی شده است؛ عوامل کنترل ترافیک شهرداری قم با اعمال طرح‌های ویژه برای محدوده مسجد مقدس جمکران آماده کنترل و رفع ترافیک احتمالی این محدوده هستند.

وی همچنین با بیان این مطلب که خیابان‌های مشرف به حرم از ساعت24 روز سه شنبه مقارن با شب تاسوعای حسینی پاک‌سازی شده و توقف هر‌گونه وسیله نقلیه در آن ممنوع است اضافه کرد: با اجرای طرح ویژه ترافیکی در هسته مرکزی شهر از جمله جلوگیری از عدم تردد خودروها در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در هسته مرکزی شهر و محدوده حرم مطهر نظیر خیابان‌های ارم از تقاطع طالقانی تا چهار راه شهدا، خیابان انقلاب حدفاصل بلوار عمار یاسر و خیابان ارم، پل حجتیه، پل علیخانی و خیابان طالقانی حدفاصل بلوار عمار یاسر تا خیابان شهید لواسانی سعی داریم تا امکان تردد روان هیئت مذهبی را جهت حضور در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه را سهولت بخشیم و در این میان با همکاری پلیس راهور استان و نیروهای ترافیک شهرداری قم، در دیگر شوارع اصلی و فرعی شهر قم نیز به جز ترددهای ضروری آتش نشانی و اورژانس که تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شده است اولویت تردد با هیئت‌های مذهبی خواهد بود.

ناوگان اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی قم به منظور سرویس‌دهی به عزاداران حسینی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز فعال خواهند بود و همچنین پارکینگ‌های اطراف حرم مطهر نظیر پارکینگ طبقاتی زائر با ظرفیت 2000 خودرو، پارکینگ مکانیزه معلم با ظرفیت 144 خودرو و پارکینگ ضلع شرقی حرم مطهر آماده خدمت‌رسانی به زائرین و مجاورین حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی خواهند بود.

اینکه این تمهیدات تا چه حد توانسته است باری از دوش شهر بردارد و عزاداران و دسته‌های مذهبی بتوانند با راحتی بیشتری تاسوعا و عاشورای حسینی را با شکوه بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برگزار کنند را باید در گفت‌وگو با مردم جستجو کرد.

سعید محبی یکی از جوانان فعال هیئت «حضرت قاسم(ع)» یکی از محلات قم است. وی‌ می‌گوید: معمولا رسم بر این بود که هیئت‌های مذهبی و مساجد هر جا برنامه داشتند بنرها و پارچه‌نوشته‌هایی را هم در کوچه و خیابان نصب می‌کردند ولی همین امر سبب می‌شود یک نوع ناهماهنگی و یک دست نبودن در تبلیغات شهری به وجود بیاید به همین دلیل اقدامات اخیر شهرداری قم به ویژه در سال‌جاری را می‌پسندم که با طراحی و نصب المان، پرچم و سایر نمادهای مذهبی، یک‌دستی و ظرافت ویژه‌ای به این نوع تبلیغات بخشیده و توانسته است چهره شهر را به صورتی هماهنگ و کامل آماده استقبال از محرم و گرامیداشت تاسوعا و عاشورای حسینی کند.

همین موضوع را با محمد تقی‌پور، یکی از کسبه خیابان ارم مطرح می‌کنیم و او هم عقیده دارد امسال شاهد تبلیغات شهری بهتری در زمینه اعلام محرم و سیاه‌پوش کردن شهر هستیم.

تقی‌پور در این زمینه می‌گوید: واقعیت این است که در این حوزه هر سال ایده‌ها و اندیشه‌های بهتری جایگزین تبلیغات قدیمی می‌شوند و همین مایه مباهات ماست که در شهری زندگی می‌کنیم که مسئولانش تنها به فکر تبلیغاتی نیستند که برایشان درآمد داشته باشد بلکه به احترام محرم و صفر و هر مناسبت مذهبی دیگری دیگر تبلیغات کمرنگ شده و جای آن را تبلیغات مذهبی می‌گیرد.

بنرهایی که عاشورا را به تصویر می‌کشند

زنی نسبتاً میانسال در حال عکس گرفتن با گوشی همراه خود از یکی از بنرهای نصب شده در 55 متری عمار یاسر است؛ بنری که او عکسش را می‌گیرد امام حسین(ع) را در هاله‌ای از نور به تصویر کشیده که طفل شش ماهه خود را بر روی دست گرفته در حالیکه تیری بر گلوی علی اصغرش نشسته است.

خانم عزیزی می‌گوید: تبلیغات شهری را نسبت به گذشته در زمینه محرم و صفر بهتر از قبل می‌بینم هرچند هنوز نقص‌هایی هم وجود دارد ولی حرکت به سمت ایده‌آل‌ها و گرامیداشت بهتر مناسبت‌های مذهبی در قم دیده می‌شود. همین بنر را در گذشته شاید به شکل و شمایلی دیگر در قالب پوستر و بروشورهایی می‌دیدیم که توسط بچه‌های هیئت در میان مردم توزیع می‌شد ولی حالا با این ابعاد بزرگ و با زیبایی و هنر بیشتری در میانه یکی از بزرگ‌ترین بلوارهای قم نصب شده و همه با دیدن آن به یاد محرم و مظلومت اباعبدالله(ع) در روز عاشورا می‌افتند.

شهرداری قم امسال هر اقدامی انجام داده در راستای بهتر شدن و روان‌تر بودن مراسم‌های مذهبی بوده و این را می‌شود از نحوه حرکت دسته‌های عزاداری، شیوه و مکان برپایی ایستگاه‌های صلواتی و همچنین از رضایت مردمی که برای تماشای دسته‌ها و هیئت‌ها می‌آیند برداشت کرد؛ جلسات متعددی با مراکز مختلف فرهنگی و اجرایی پیش از فرا رسیدن ماه محرم و با حضور شهردار و معاونان وی تشکیل شد تا زمینه این هماهنگی‌ها به وجود بیاید؛ امید است در سال‌های آینده هم همانطور که اندیشه‌های نوین توانستند مدیریت شهری قم را متحول کنند شاهد ورود فکرهای جدید و خلاق در راستای تعظیم هرچه بیشتر شعائر دینی و مذهبی باشیم.

انتهای پیام/2258/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول