اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از هوای بارانی گیلان گزارش می‌دهد

گریه‌های بی‌امان آسمان بر ناله‌های عاشقان گیلانی در تاسوعا

برگزاری مراسم تاسوعای حسینی با شکوه خاصی در زیربارش باران جلوه‌ای از عشق و ارادت مردم گیلان را به نمایش می‌گذارد و آسمان نیز در این غم و اندوه همنوا شده است.

گریه‌های بی‌امان آسمان بر ناله‌های عاشقان گیلانی در تاسوعا

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مردم مناطق مختلف گیلان همزمان با تاسوعای حسینی با پذیرایی از عزاداران در مساجد و حسینیه‌ها و تشکیل دسته‌های مختلف سینه‌زنی، زنجیرزنی و خواندن نوحه به سوگ سالار یار باوفای سالار شهیدان نشستند.

بارش نم‌نم باران که از لحظاتی پیش آغاز شد شکوه خاصی به دسته‌های عزاداری مردم رشت و دیگر شهرستان‌ها می‌دهد و آسمان نیز همزمان با مردم گیلان در غم و اندوه از دست دادن سومین امام شیعیان جهان و یاران باوفایش می‌گرید. 

اعتقاد و باور خاص مردم گیلان به حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) و برگزاری آیین‌های ویژه سوگواری به نام این حضرت نمونه‌ای از باورداشت‌های مذهبی مردم استان است.

مردم گیلان در دهه نخست ماه محرم با حضور در مساجد و حسینیه‌ها و برگزاری مراسم نوحه، مصیبت‌خوانی و سینه‌زنی ‌و زنجیرزنی ‌با آیین‌های ویژه خود یک بار دیگر حماسه حسینی و مظلومیت اهل بیت (ع) را در باور مردم به نمایش می‌گذارند.

عزاداری مردم گیلان در شب و روز تاسوعا و عاشورا به اوج می‌رسد و در این شب‌ها و روزها ترجیح می‌دهند در خانه نمانند و برای عزاداری به خیابان‌ها، حسینیه‌ها، مساجد و تکیه‌ها می‌روند و به سوگ می‌نشینند.

هر ساله آیین‌های سوگواری مختلفی در مناطق شهری و روستایی گیلان از طرف عزاداران حسینی اجرا می‌شود که ریشه در فرهنگ دینی مردم این استان دارد.

تشکیل دسته‌های سینه‌زنی و زنجیر زنی با شیوه‌های مختلف دو ضرب، پنج ضرب و سه ضرب بر سینه و پشت نمونه‌ای از عزاداری در این ایام است که با توجه به نوع نوحه و ریتم آن در مناطق مختلف استان اجرا می‌شود.

شهرستان‌های مختلف گیلان هر کدام با روش خاصی اقدام به برپایی عزاداری حسینی می‌کنند که در نوع خود بسیار جذاب و دیدنی است.

اطعام دهی، پرداخت نذورات، شربت دهی، سقا شدن برخی از کودکان در روز عاشورا با لباس سبز و سربند یاحسین مظلوم و یا عباس (ع) از جمله نذورات و جلوه‌های زیبای مراسم‌های سوگواری در استان است.

برگزاری مراسم تعزیه خوانی، آتش‌زدن خیمه‌ها، راه‌اندازی کاروان‌ها با سواران سبزپوش و سرخ‌پوش از دیگر آیین‌های سوگواری شهادت سالار شهیدان کربلا و ‪ 72‬ تن از یاران با وفایش در گیلان است.

بارگاه سلطان سید جلال‌الدین اشرف در آستانه‌اشرفیه، امامزاده هاشم در جاده رشت به رودبار، بقعه خواهر امام رضا (ع) در رشت، بقعه دانای علی رشت، بقعه بی‌بی حوریه انزلی و... در این ایام مملو از حضور سوگواران اهل بیت (ع) است و مردم هر ساله در ماه محرم با راه‌اندازی دسته‌های مختلف عزاداری به این مکان‌های مقدس می‌روند.

انتهای پیام/2300/ع30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول