اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از عزاداری در مسجد جمکران

تاسوعای مهدوی؛ عزاداری عشاق ثارالله در جوار حضرت بقیة‌الله

عزاداری‌های تاسوعای حسینی در مسجد جمکران همیشه حال و هوایی دیگر با رنگ مهدویت دارد.

تاسوعای مهدوی؛ عزاداری عشاق ثارالله در جوار حضرت بقیة‌الله

خبرگزاری فارس - صدرالدین فلاح: یک مکان مقدس همیشه ویژگی‌هایی دارد که آن را از دیگر جاها متمایز می‌کند ولی بعضی زمان‌ها هم هستند که مقدس‌اند و دیگر کاری به مکان ندارند؛ هر وقت بیایند رنگ تقدس و معنویت را به همه جا می‌زنند و با این توصیف فقط باید حال و هوای اماکن مقدسه را در چنین روزهایی دید و حس کرد.

مسجد مقدس جمکران از آن مکان‌هایی است که هیچ مناسبتی هم نباشد باز هم دل را به سوی خودش می‌کشد و همین بودن در فضای این مسجد خودش زمان را هم ویژگی دیگری می‌بخشد؛ این روزها که دیگر حال و هوای خودشان را دارند و اینکه در جمکران هم باشی سعادتی است که شاید نصیب هر کسی نمی‌شود و اگر اینجایی شاید مصلحتی دارد و شاید هم پاداشی باشد برای بندگان خوب خدا؛ و اینجاست که وقتی تاسوعا و عاشورای حسینی را در مکانی که منتسب به امام غایب شیعیان است گرامی می‌دارند خط سیر جریان‌های دینی را می‌توان به خوبی دید؛ آنجا که حسین(ع) قیام می‌کند تا اسلام ناب احیا شود، ائمه طاهرین پس از ایشان مبارزه علمی و عملی را در پیش می‌گیرند تا خون سرخ عاشورائیان پایمال نشود و سرانجام اندیشه مهدویت از دل این جانفشانی‌ها و فداکاری‌ها سر بر می‌آورد تا زمینه‌ساز قیامی نهایی و ظلم‌ستیز باشد.

تاسوعا و عاشورا که می‌آیند دسته‌های عزاداری را هم با خودشان می‌آورند؛ بله اینگونه است. دسته‌های عزاداری نیستند که تاسوعا را می‌آورند این روز خودش آنقدر عظمت دارد که بدون دسته‌ها هم تاسوعاست ولی عزاداران را هم با خودش به خیابان‌ها می‌آورد تا آنها هم بهره‌ای ببرند؛ همین دسته‌های عزاداری هستند که پس از چند کیلومتر مسیر پر پیچ و خم در کوچه‌ها و خیابان‌ها از وقتی که از هیئت و مسجد خود خارج می‌شوند به سمت حرم حضرت معصومه(س) در قم حرکت می‌کنند ولی مقصد بعضی‌هایشان هم یک جای دیگر در قم است که نمی‌توان به شهر کریمه اهل بیت(ع) مسافرت کرد ولی به زیارت آنها نرفت؛ آری مسجد مقدس جمکران که اگر نبود انگار قم چیزی کم داشت.

امسال حضور دسته‌های عزاداری در تاسوعای حسینی در این مکان مقدس حال و هوای دیگری دارد چه اینکه در همان نگاه نخست می‌بینیم تعدادشان نسبت به سال‌های قبل خیلی بیشتر شده و شاید برگزاری جلساتی برای هماهنگی که پیش از محرم برگزار شده بود در این میان تاثیرگذار بوده ولی هرچه هست نشان می‌دهد امسال مدیریت بهتری بر این مسئله حاکم بوده و عزاداران راحت‌تر و بدون مشکل می‌توانند به جمکران بیایند.

تاسوعای امسال مسجد جمکران میزبان هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری فراوانی است که از قم و شهرهای دیگر به این مکان مقدس آمده‌اند، حتی کاروان‌های عزای حسینی کشورهای خارجی را هم می‌توان دید؛ پاکستانی‌ها، افغانی‌ها، عراقی‌ها و آذربایجانی‌ها که تعداد شیعیانش روز به روز دارد بیشتر می‌شود.

اتباع خارجی که در ایران و شهر قم سکونت دارند همکاری لازم را داشته‌اند که بسیاری عزاداران از دیگر کشورها امسال به قم بیایند و دهه نخست محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا را در قم باشند و همین ویژگی‌هاست که نام جهان‌شهر شیعی را برازنده قم کرده است.

عبدالرحمن مولا، فردی پاکستانی و مقیم قم است که چهار سالی می‌شود به ایران آمده. می‌گوید: سال نخستی که در قم بودم برای عزاداری محرم به کشور خودم برگشتم چون به همان حال و هوا عادت داشتم ولی تعریف‌هایی که دوستانم می‌کردند مرا وادار کرد که سال دوم را در قم بمانم و همین شد که دیگر این فضا را حاضر نیستم با هیچ جای دیگری عوض کنم و حتی بسیاری از دوستانم را هم تشویق می‌کنم که بلیط تهیه کنند و حداقل تاسوعا و عاشورا را در قم باشند؛ هرچند خیلی علاقه دارم یک سالی هم این روزها را در کربلا بگذرانم ولی فعلا امکان حضور در ایران مقدورتر است. جمکران امسال خیلی بهتر از گذشته برای حضور دسته‌های عزاداری خارجی‌ها آماده شده و ما فردا هم به حرم حضرت معصومه(س) می‌رویم.

از خارجی‌ها که بگذریم امسال دسته‌های عزاداری ایرانی‌ها به ویژه از شهرها و روستاهای اطراف قم که به مسجد جمکران آمده‌اند بسیار بیشتر از سال‌های قبل است. با مهدی عظیمی، یکی از جوانانی که فعالیت زیادی در قالب یکی از دسته‌های عزاداری دارد که صحبت می‌کنیم او می‌گوید: هرچند من مسئول هیئت «عباس علمدار(ع)» روستایمان نیستم ولی همه کارها بر دوش من است و به این مسئله هم افتخار می‌کنم؛ امسال هماهنگی بهتری داشتیم و توانستیم رأس ساعتی که پیش‌بینی کرده بودیم وارد جمکران شویم و مشکلی هم نداشتیم؛ نذر هیئت ما این است که از روستایمان حرکت می‌کنیم به سمت قم و ظهر را در جمکران توقف می‌کنیم و شب هم به سمت حرم حضرت معصومه(س) می‌رویم. این کار هم هر دو روز تاسوعا و عاشورا انجام می‌شود ولی امسال چون همه هماهنگی‌ها را انجام داده بودیم توانستیم به جای 120 یا 130 نفری که هر سال می‌آمدیم حدود 270 نفر را با خودمان بیاوریم.

شاید بهتر باشد شیوه این هماهنگی‌هایی را که همه از آن صحبت می‌کنند از زبان یکی از مسئولان جمکران بشنویم. حجت‌الاسلام سید مهدی هاشمی‌زاده، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل مسجد مقدس جمکران طی مصاحبه‌ای گفته است: معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران برای هر چه با شکوه‌تر برگزار کردن مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) برنامه‌های مختلفی را طرح‌ریزی کرده که در این ایام به اجرا می‌رسد؛ برنامه قرائت زیارت عاشورا در صبح تاسوعا و عاشورا، مراسم عزاداری بعد از نماز ظهر و عصر با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میردامادیان و مداحی حاج سید علی حسین‌نژاد و همچنین برنامه مرثیه‌خوانی بعد از نماز مغرب و عشا از جمله برنامه‌هایی است که در این ایام به اجرا خواهد رسید.

صادق معصومی، جوانی است که در کنار یکی از ستون‌های صحن اصلی جمکران ایستاده و آرام اشک می‌ریزد؛ او می‌گوید: امسال در دهه نخست محرم همه روزها را به جمکران آمدم؛ واقعا حال و هوای خوبی تدارک دیده شده بود به خصوص اجرای نمایشی با مضمون شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) که واقعا تاثیر خوبی به ویژه بر روی نوجوانان و جوانان داشت.

این همان نمایشی است که حجت‌الاسلام هاشمی‌زاده هم به آن اشاره کرده و گفته بود: مرکز فرهنگی هنری گل نرگس مسجد مقدس جمکران نمایشی را با مضمون شهادت حضرت علی اصغر (ع) به روی صحنه برده است که این نمایش از شب سه‌شنبه آغاز شده و تا جمعه در دو نوبت صبح و شب در شبستان جدید الاحداث مسجد مقدس جمکران اجرا خواهد شد.

امسال همچنین قرار است زیارت ناحیه مقدسه در ساعت 16 روزهای تاسوعا تا روز یازدهم محرم در مسجد مقدس جمکران قرائت شود؛ خادمین مسجد مقدس جمکران به صورت شبانه‌روزی در این مکان مقدس حضور دارند تا بتوانند به بهترین شکل از عاشقان و دلسوختگان حسینی که برای عرض تسلیت به محضر امام زمان (ع) به این مکان مقدس مشرف می‌شوند، پذیرایی کنند.

برنامه‌های جمکران هر چند سال‌های قبل هم با حال و هوای تاسوعا و عاشورا تدوین و اجرا می‌شدند ولی استقبالی که امسال از این برنامه‌ها صورت گرفته نشان می‌دهد مدیریت جدید توانسته‌ است همانطور که پیش از این گفته شده بود، نفسی تازه را در مدیریت این مکان مقدس بدمد و موجب شود برنامه‌های جمکران از نظر کمی و کیفی نسبت به گذشته ارتقا پیدا کنند.

انتهای پیام/78004/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول