اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

برگزاری همایش «بزرگداشت واقعه عاشورا» در استانبول

همایش «بزرگداشت واقعه عاشورا» در استانبول که با سخنرانی رئیس دفتر نمایندگی فارس در ترکیه همراه بود، با استقبال گسترده دوستداران اهل بیت(ع) و عاشقان آن حضرت روبه‌رو شد.

برگزاری همایش «بزرگداشت واقعه عاشورا» در استانبول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آنکارا، این روزها در جای جای کشور اسلامی ترکیه مراسم و نشست های متعددی به مناسبت محرم و عاشورای حسینی (ع) برگزار می‌شود. یکی از این نشست‌ها همایشی تحت عنوان «بزرگداشت واقعه عاشورا» به مناسبت یک‌هزار و سیصد و هفتاد و پنجمین سالگرد فاجعه کربلا و عاشورای حسینی (ع) بود. این همایش شب گذشته به همت انجمن بررسی، احیا و همبستگی اجتماعی اعتقادات اهل بیت (ع) در استانبول برگزار شد.

در این همایش که امسال برای پنجمین بار برگزار می‌شد، مراسم مرثیه خوانی و سخنرانی برخی از نویسندگان و صاحبنظران و شخصیت‌های سرشناس با استقبال گسترده شرکت کنندگان روبه رو شد.

سخنرانان این همایش محمد اوزدورماز از شخصیت‌های شناخته شده جامعه علویان ترکیه، اسماعیل بندی داریان، نویسنده و رئیس دفتر خبرنگاری فارس در استانبول، خانم نیل موتلو ار، جامعه شناس و احمد تورگوت، نویسنده اهل سنت ترکیه که سه رمان درباره ماجرای کربلا به رشته تحریر درآورده به تشریح دلایل واقعه کربلا و دستاوردهای این قیام با شکوه پرداختند.

خانم نیل موتلو ار در سخنرانی خود با اشاره به موارد مشابه ابعاد اجتماعی حقایق کربلا و تاکید بر اینکه قیام حسینی به معنای تکیه بر محور عدالت و مساوات است در ادامه تاکید کرد که جهان اسلام باید بیش از این به درک حقایق امام حسین (ع) و شخصیت آن حضرت بپردازد.

احمد تورگوت نیز تاکید کرد که دنیا در سال های اخیر بهتر از گذشته شروع به درک حقیقت امام حسین (ع) نموده و مقاومت اهل بیت (ع) در برابر ظلم باعث شده تا مهر و محبت اهل بیت (ع) بر دل ها بنشیند.

اسماعیل بندی داریان رئیس دفتر نمایندگی خبرگزاری فارس در استانبول نیز در سخنرانی مفصل خود اظهار داشت برای درک بهتر قیام کربلا باید به روزهای نخستین اسلام برگشت و واقعه غدیرخم و پیمان سقیفه و شخصیت والای امام علی (ع) را بهتر درک نمود. بندی داریان خاطرنشان کرد که درباره حضرت علی (ع) آیات بسیاری در قرآن نازل شده، امام علی (ع) در عین اینکه قهرمان عرصه های جنگ با کفار بود، دروازه علم و حامی یتیمان نیز بود. وی تاکید کرد انحراف امت اسلام بلافاصله پس از فوت رسول اکرم (ص) و به شهادت رساندن اولاد آن حضرت با بی رحمی هرچه تمام ناشی از خودخواهی و دنیاپرستی بوده و یزید در واقع روندی که قابیل با کشتن برادرش هابیل آغازگر آن بود را ادامه داده، اما امام حسین (ع) و اولادش برای جلوگیری از انحراف اسلام جان خود را فدا نموده و به همین علت مذاهب اسلامی باید حول محور امام حسین (ع) متحد شوند.

سخنرانان شرکت کننده در این همایش در خلال سخنرانی های خود به نکات مهم قیام عاشورا و دستاوردهای آن منجمله ضرورت روبرو شدن با این فاجعه دردناک و دستاورد مهم آن که همان نجات اسلام از انحراف بود و نیز ضرورت شناخت امام حسین (ع) به عنوان زبان مظلومین جهان و الگو قرار دادن آن حضرت در دوران حاضر برای کل بشریت و اجرای فرمان الهی مبنی بر قرار گرفتن در کنار حق تحت هر شرایطی و حب اهل بیت (ع) تاکید کردند

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول