اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
سفیر آمریکا در عشق‌‏آباد:

ترکمنستان برای پرتاب ماهواره ملی، موشک آمریکایی انتخاب کرد+تصاویر

سفیر آمریکا در عشق‌‏آباد با اشاره به نخستین ماهواره ملی ترکمنستان که قرار است اواخر سال آینده میلادی (2014) به فضا پرتاب شود، گفت: برای پرتاب این ماهواره به فضا، موشک آمریکایی انتخاب شده ‏است.

ترکمنستان برای پرتاب ماهواره ملی، موشک آمریکایی انتخاب کرد+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌‏آباد، سفیر آمریکا در عشق‌‏آباد با اشاره به نخستین ماهواره ملی ترکمنستان که قرار است اواخر سال آینده میلادی(2014) به فضا پرتاب شود، گفت: برای پرتاب این ماهواره به فضا موشک آمریکایی انتخاب شده ‏است.

«رابرت پاترسان» سفیر آمریکا در عشق‌‏آباد، در سخنان خود در همایش مشترک بازاریابی ترکمنستان و آمریکا که شب گذشته در عشق‌آباد به کار خود پایان داد، ضمن تأیید مطلب فوق، تصریح کرد: ماهواره ملی ترکمنستان از خاک آمریکا  به وسیله موشک حامل به فضا پرتاب خواهد شد.

 

 

انتخاب موشک آمریکایی برای پرتاب اولین ماهواره ملی ترکمنستان در حالی است که پیش از این عشق‌‏آباد به طور رسمی اعلام کرده بود که ماهواره ترکمنستان از مرکز پرتاب ماهواره (Xichang) در چین به وسیله موشک  «B3 Changzhenبه فضا پرتاب خواهد شد.

 

 

اما گزارش‏‌ها حاکی از آن است که برخی از اجزای ماهواره‏ای آمریکایی در ماهواره ترکمنستانی به کار برده می‌شود و بنا به برخی ملاحظات طرف آمریکایی، نمی‏‌توان آن را به خاک چین منتقل کرد.

لازم به ذکر است که ترکمنستان تا اواخر سال آینده میلادی با همکاری یک شرکت فرانسوی نخستین ماهواره ملی خود که «Türkmen Älem» نامگذاری شده به فضا پرتاب می‏‌کند.

 

 

این در حالی است که چندی پیش در عشق‌‏آباد ماکت این ماهواره برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی مخابرات و ارتباطات ترکمنستان موسوم به «ترکمن تل2013» به نمایش گذاشته شد.

در همین حال، یک مقام سازمان دولتی هوا-فضای ترکمنستان در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری فارس حاضر در نمایشگاه بین‌المللی ترکمن تل 2013 ترکمنستان اعلام کرد که توافق با شرکت «تالس آلنیا اسپیس» و شرکت ماهواره سازی «SpaceX» اواخر سال 2014 ماهواره ملی این کشور به نام«Türkmen Älem» لانچ خواهد شد.

وی افزود: این ماهواره با کمک موشک فالکون 9TH برای موقعیت 52 درجه شرق و قدرت 10 کیلووات 38 فرستنده باند Ku تنظیم می‌شود و عمری حدود 16 سال دارد.

دولت ترکمنستان اعلام کرد که توسعه شبکه‌های تلویزیونی و نیز دسترسی آسان به اینترنت و توسعه فعالیت‌ها و تحقیقات علمی-فضایی و نیز تحقیقات برای توسعه و کشف منابع گاز و نفت از مهمترین اهداف ساخت این ماهواره است.

شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ترکمنستان هم اکنون توسط ماهواره «یامال» روسیه پخش می‌شوند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول