اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سقا شدن کودکان و پختن انواع غذاهای محلی در دلفان

پختن انواع غذاهای محلی، علم‌گردانی و سقا شدن کودکان و ... از جمله آداب و رسوم مردم دلفان لرستان است.

سقا شدن کودکان و پختن انواع غذاهای محلی در دلفان

به گزارش خبرگزاری فارس از دلفان، با فرا رسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) مردم شهرستان دلفان نیز همچون سایر مناطق کشور با برپایی آئین‌های ویژه سالروز شهادت آن امام مظلوم و یاران با وفایش را گرامی می‌دارند.

محرم ماهی به رنگ عشق است، عشق به حسین (ع) و یاران باوفایش و آئین‌های مربوط به این ماه در اقصی نقاط کشور با شور و شعور خاصی برگزار می‌شود و مردم شهرستان لک‌ زبان دلفان لرستان هم با برپایی خیمه‌های عزای حسینی‌، عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان ابراز می‌کنند.

پوشیدن لباس سیاه و سیاه‌پوش کردن اماکن مذهبی، فرهنگی، اداری و سردرب منازل و ... نخستین گام در آماده شدن برای ورود به محرم و عزاداری در سوگ آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایشان است.

مردم شهرستان دلفان در شمال ‌غربی استان لرستان نیز همچون سایر نقاط کشور با نصب پرچم‌های سیاه و علم‌های مخصوص عزاداری در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و سر درب دستگاه‌های دولتی و محل‌های کسب و کار، تشکیل دسته‌های عزاداری و برگزاری آیین‌های سوگواری در حسینیه‌ها و مساجد به عزاداری می‌پردازند.

در این شهرستان دسته‌های عزاداری سنتی از روز اول محرم با اجتماع در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا و عبور از خیابان‌های شهر در ساعات عصر و شب، اقدام به برگزاری مراسم سینه‌زنی، زنجیرزنی و عزاداری می‌کنند و مرثیه‌خوانان و مداحان اهل بیت (ع) نیز بر سوز و شور مراثی و مدیحه‌های خود می‌افزایند.

*علم‌گردانی در دلفان

سینه‌زنی، زنجیرزنی، روضه‌خوانی، علم‌گردانی و تعزیه‌خوانی از شیوه‌های عزاداری ماه محرم در دلفان و دیگر روستاهای این شهرستان است.

از آئین‌های ویژه محرم در شهرستان  دلفان در روز عاشورا تعزیه خوانی، حمل علم و گهواره و کجاوه از سوی بعضی از دسته‌های عزاداری است و نیز نمایش نمادین اسرایی با لباس‌های سبز رنگ وجود برگزار می‌شود که توسط سپاه یزید مورد حمله و اذیت و آزار قرار می‌گیرند و این مراسم از احترام خاصی در بین مردم برخوردار است.

عزاداران حسینی در ایام عزاداری ماه محرم از هر مسجدی با در دست گرفتن بیرق و علم و پرچم سیاه در مراسم‌های عزاداری حضور پیدا کرده و به مناسبت شهادت مولای خود عزاداری می‌کنند.

این آئین که با همراهی تعدادی از مردم عزادار و حضور شورانگیز جوانان انجام می‌شود، با سینه‌زنی و مداحی نیز همراه است. حضور مردم مشتاق در این مراسم و ادای نذورات آنان، بیانگر عشق و ارادت خالصانه آنها به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش است.

*پختن انواع غذاهای محلی در دلفان

پختن انواع غذاهای محلی و توزیع آن در میان عزاداران از دیگر آئین‌های سنتی عزاداری ماه محرم در دلفان است. از جمله آئین حسنه شهرستان دلفان و روستاهای تابعه در روز تاسوعا، دسته‌روی و زیارت اهل قبور است که این مراسم در اغلب روستاها و بخش‌های دلفان انجام می‌شود.

 

*سقا شدن کودکان دلفانی

سقا شدن برخی از کودکان در روز عاشورا با لباس سبز و سربند «یاحسین‌» مظلوم و «یا عباس» از جلوه‌های عزاداری خالصانه به یاد لب‌تشنگان صحرای کربلا در دلفان است و مادران با این روش در واقع فرزندان خود را بیمه حضرت ابوالفضل و امام حسین (ع) می‌کنند.

*آتش زدن خیمه‌ها در دلفان

تعزیه‌خوانی، آتش زدن خیمه‌ها، راه‌اندازی کاروان‌های اسب با سواران سبزپوش و سرخ‌پوش از دیگر آئین‌های سوگواری شهادت سالار شهیدان کربلا و 72 تن از یاران باوفایش در عاشورا در شهرستان دلفان است.

شام غریبان و عزاداری با روشن کردن شمع و فانوس در شهر و روستا در شامگاه عاشورای حسینی از دیگر آیین‌های سنتی در این شهرستان است. در این آئین عزاداران حسینی با تشکیل دسته‌های سینه‌زنی و با در دست گرفتن شمع‌های روشن در کوچه و خیابان‌ها به راه می‌افتند و ‌نوحه خوانی می‌کنند.

سید نصرت‌الله موسوی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دلفان نیز در این‌باره با اشاره به اینکه 222 هیئت مذهبی در دلفان شناسایی و ساماندهی شده است، متذکر شد: این تعداد هیئت عزاداری که در مرکز شهرستان، بخش کاکاوند و مرکزی فعالیت دارند که در مناسبت‌های مختلف مذهبی به ویژه محرم به اقامه عزا می‌پردازند.

باز محرم و عاشورا و باز ذوالجناح غرق به خون امام حسین (ع) و تعزیه‌خوانی، باز عاشورا و طبل و سنج و علم‌کشی و سینه‌زنی و زنجیرزنی و باز دسته‌روی، باز هم تاسوعا و عاشورای حسینی شد و بازهم دل‌های شیعیان شکست و چشمانشان گریست و باز این چه شورش است که در خلق عالم است.

گزارش از سمیه فتحی

انتهای پیام/2304/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول