اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

برگزاری مراسم تعزیه و شبیه‌خوانی در ازنا

برگزاری مراسم تعزیه و شبیه خوانی، توزیع نذر قیمه و عدس پلو و تجمع عزاداران در گلزار شهدا از جمله آئین‎های عزاداری در شهرستان ازنا است.

برگزاری مراسم تعزیه و شبیه‌خوانی در ازنا

به گزارش خبرگزاری فارس از ازنا، همه ساله با فرارسیدن ماه محرم موجی از شور حسینی در شهرستان ازنا برپا می‎شود.‎

*آئین سیاه‌پوشی در ازنا

در چند روز نخست محرم آئین سیاه‌پوش کردن مساجد و حسینیه‎ها انجام شده و در و دیوار شهر با پرچم‎ها و پارچه‎های منقش به جملات و اشعار عاشورایی حال و هوای شهر را کربلایی می‎کند.

سینه زنان و زنجیر زنان هم لباس‎های سیاه برتن می‎کنند، البته برخی هیئت‎ها نیز با لباس محلی و متحدالشکل به عزاداری می‎پردازند.

*سقاخانه‎ها در ازنا

به یاد لب‎های تشنه امام حسین (ع) و اصحاب و یارانش در گذرها و محله‎های مختلف سقاخانه‎هایی با دیوارهای گلی ساخته می‎شود و گروهایی از جوانان با توزیع چای و شربت گلوی عزاداران حسینی را با نوای سلام بر حسین تازه می‎کنند.

*عزاداری ازنایی‎ها در حسینه‎ها

اگرچه مرکز اصلی عزاداری در شهرستان ازنا مساجد هستند، اما برخی تکایا و حسینیه‎ها نیز در این ایام برپا می‎شود که معمولا محل تجمع جوانان است.

*تعزیه‌خوانی در ازنا

برگزاری مراسم تعزیه و شبیه‎خوانی یکی دیگر از مراسمات عاشورایی شهر ازناست که معمولا در دهه اول، دوم و سوم برگزار می‎شود که در این میان تعزیه روستای مدآباد شهرت خاصی دارد.

*توزیع غذای نذری در ازنا

در دهه محرم خصوصا در روزهای تاسوعا و عاشورا بازار توزیع غذای نذری در ازنا داغ داغ است، در هر مسجد و حسینیه‎ای که بروی صدها نفر در حال صرف آبگوشت نذری هستند، البته در سال‎های اخیر غذاهایی مثل: قیمه و عدس پلو هم به جمع غذاهای محرمی پیوسته است.

*تجمع عاشورایی در ازنا

همه ساله در دو روز تاسوعا و عاشورا آوردگاه عزاداران حسینی میدان فرمانداری در کنار گلزار شهدای شهر است.

عزاداران با حضور در این مکان به یاد شهدای کربلا به مقام شامخ شهدا ابراز احترام می‎کنند.

*نماز ظهر عاشورا در ازنا

از آنجا که ابا عبدالله‎الحسین علیه‌السلام هدف قیام خود را احیای امر به معروف دانسته و در ظهر عاشورا نماز برپا نمود، مردم ازنا نیز پس از عزاداری در مصلای شهر اقدام به برپایی نماز ظهر عاشورا می‎کنند.

*شام غریبان در ازنا

به یاد مظلومیت شهدای کربلا و همدردی با بی‌بی دو عالم زینب کبری(س) مراسم شالم غریبان در این شهر با حزن و اندوه فراوان برگزار شده و تقریبا آخرین مراسم دهه اول محرم است.

شایان ذکر است، در سال‎های اخیر به همت امام جمعه شهرستان در دهه‎های دوم و سوم محرم هم مراسم و برنامه‎های فرهنگی و با حضور مداحان و سخنرانان مشهور کشوری و با هدف تجلی شعور حسینی در کنار شور حسینی برگزار می‎شود.

==============

گزارش از: محسن دهقانژاد

==============

انتهای پیام/2304/ط40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول