اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

راه هرگونه بدعت در عزاداری‌ها بر بدعت‌گذاران بسته شود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بایستی به گونه‌ای برای مراسم عزاداری ائمه اطهار برنامه‌ریزی شود که راه هر گونه بدعت بر بدعت‌گذاران بسته باشد و تحت نظر علمای اسلام این بدعت‌ها شناسایی شود.

راه هرگونه بدعت در عزاداری‌ها بر بدعت‌گذاران بسته شود

حجت‌الاسلام مهدی گرجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با مولفه‌های صحیح عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) بیان کرد: افتخار برگزاری مراسم عزاداری و مرثیه و اشک ریختن برای حضرت اباعبدلله الحسین(ع) از اعظم کارها محسوب می‌شود که مایه مباهات شیعیان است.

وی ادامه داد: توجه به اهداف شهید کربلا و یاران ایشان که جان خود را برای رسیدن به اهداف والای الهی قربانی کردند بسیار ارزنده است.

کارشناس مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: البته بایستی توجه کرد که گریه بر اهل بیت و اظهار تسلیت خدمت صاحب الزمان (عج) بخشی از عزاداری است و بخش دیگر که اهمیت زیادی نیز دارد زنده نگاه داشتن آرمان حضرت اباعبدالله الحسین است که چیزی جز آزادی و ظلم ستیزی نیست.

وی تصریح کرد: مجموعاً در مراسم عزاداری بایستی به دنبال معرفی مکتب، ایده و منش و شخصیت اهل بیت باشیم. وی اضافه کرد: اگر چه گریاندن بر مصیبت اهل بیت دارای فضیلت است و عاملی برای تزکیه جان، اما بایستی به جنبه های دیگر عزاداری بر اهل بیت نیز توجه کرد.

گرجی ادامه داد: در طول تاریخ، ائمه اطهار(ع) از شعرایی که در وصف قیام عاشورا شعر می‌سرودند و یا اقدامات نمادینی چون پیراهن سیاه بر تن کردن حمایت می‌کردند و امروزه هم اقدامات نمادین خاصی از سوی دوستداران اهل بیت صورت می گیرد از جمله راهپیمایی دسته‌جات عزاداری و اطعام و بایستی به این نکته توجه داشته باشیم که در تمام این ابراز ارادت‌ها به ساحت اهل بیت که مطابقت با موازین شرعی و فتوای مراجع تقلید اهمیت زیادی دارد.

کارشناس مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه در مورد بدعت‌هایی که در دل این مراسم ممکن است از جانب برخی افراد ناآگاه شکل بگیرد و تاثیر نامطلوبی برجا گذارد گفت: در طول تاریخ دشمنان اهل بیت (ع) برای تخریب چهره سوگواران اهل بیت (ع) دست به اقدامات مختلفی زده‌اند.

وی بهترین راه برای جلوگیری از رواج این بدعت ها را اینگونه بیان کرد: بایستی به گونه‌ای برای مراسم عزاداری ائمه اطهار برنامه‌ریزی شود که راه هر گونه بدعت بر بدعت‌گذاران بسته باشد و تحت نظر علمای اسلام این بدعت‌ها شناسایی شود.

گرجی در پایان اضافه کرد: بایستی متولیان برگزاری اینگونه مراسم، برنامه‌های دارای بار معنوی و پرمحتوا را تدارک ببینند تا مخاطبان نهایت استفاده را از این عزاداری‌ها ببرند.

انتهای پیام/2301/ل30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول