اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قمه‌زنی بدعتی از سوی افراطی‌گرایان/ برخورد نیروی انتظامی با قمه‌زنان

در هر مراسم و هر حرکتی در طول تاریخ بدعت‌هایی توسط برخی‌ها وارد می‌شود تا این حرکت از راه به در شود که ورود بدعتی به نام قمه‌زنی از جمله خرافاتی است که حرکت عظیم قیام عاشورا تهدید می‌کند.

قمه‌زنی بدعتی از سوی افراطی‌گرایان/ برخورد نیروی انتظامی با قمه‌زنان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، قمه‌زنی نوعی بدعت است که در میان برخی رواج دارد و طی آن افراد با ضربه زدن توسط آلت برنده‌ای از جمله قمه بر سر خود باعث ایجاد جراحت و خونریزی در آن می‌شود.

این نوع عزاداری در میان گروهی از شیعیان در مراسم عزاداری ماه محرم با هدف ابراز علاقه و ارادت نسبت به امام حسین(ع) انجام می‌شود، معمولاً شرکت‌کنندگان در این مراسم در صبح روز عاشورا با پوشیدن لباس‌های سفید به انجام این عمل مبادرت می‌کنند، این عمل گاهی بر کودکان نیز انجام می‌شود.

انجام این عمل از دیرباز موجب بحث میان علمای شیعه بوده ‌است برخی از علما اجازه انجام این عمل را داده‌اند و برخی دیگر آن را موجب وهن اسلام دانسته و تحریم کرده‌اند.

اینگونه عزاداری از ترک‌های آذربایجان به سایر اقوام فارس و عرب و سایر بلاد منتقل شده‌ است، این مراسم ریشه عربی ندارد، از لحاظ تاریخی نیز انجام این عمل در ایران پیش از صفویه رواج نداشته ‌است و در حال حاضر نیز کاملاً مشخص نیست این عمل چگونه وارد ایران شده‌ است.

قمه‌زنی در دوران قاجاریه گسترش بیشتری یافت، اما در دوران رضا شاه مخالفت‌های زیادی با این قضیه شد، نخستین تلاش ها از سوی دولتمردان ایرانی برای برانداختن قمه‌زنی با امیرکبیر آغاز شد، او برای این کار فتوای امام جمعه تهران را نیز گرفت که گفته بود که این رسم مخالف شریعت است.

قمه‌زنی امروزه به مراسم عاشورا محدود نمانده و در برخی از مراسم‌ها نیز این پدیده دیده می‌شود. در پی پیروزی انقلاب امام خمینی (ره) هم مبارزاتی را با افراط‌گرایی در عزاداری انجام داد، این عمل وی با همراهی افرادی نظیر محمد باقر صدر و مطهری همراه بود.

مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی خود در جمع روحانیون در کهگیلویه و بویر احمد در جمع روحانیون در ماه محرم سال 73 در این خصوص فرمودند، با ابراز ناراحتی از این وضعیت مردم را از قمه زدن باز داشتند.

سیاست نظام جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بر جلوگیری از انجام مراسم قمه‌زنی بوده‌است، این سیاست گاه درگیری‌هایی را میان قمه‌زنان و نیروی انتظامی موجب شده‌ است.

گفتنی است، مراجع تقلید نیز در این خصوص نظرات خود را مطرح کرده و بسیاری این عمل را مغایر با اصول اسلامی عنوان کرده‌اند.

فرمانده انتظامی استان زنجان از برخورد جدی نیروی انتظامی با قمه زنان در سال‌جاری خبر داد و افزود: با افرادی که بخواهند با اعمال خود عزاداری برای امام حسین(ع) را با اقدامات نامناسب و به دور از شانی همچون قمه‌زنی زیر سوال ببرند به شدت برخورد می‌شود.

سردار علیرضا صالحی با اشاره به برنامه‌های مختلف پلیس در ماه محرم برخورد با هنجارشکنان را از برنامه‌های جدی نیروی انتظامی عنوان کرد.

وی افزود: ساماندهی حرکت دستجات و ارتقای امنیت مراسم عزاداری های از برنامه‌های نیروی انتظامی است.

وی تصریح‌ کرد: در روزهای خاصی همچون هشتم و یازدهم محرم همزمان با حرکت دسته‌های عزاداری حسینیه اعظم و زینبیه اعظم زنجان پاسگاه محرم با حضور همه نیروها دایر می‌شود تا امنیت این مراسم باشکوه را که همه ساله برپا می‌شود، تامین شود.

وی اصلی‌ترین وظیفه پلیس را امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و افزود: باید همه آحاد جامعه برای احیای این فریضه مهم اقدام کنند.

این مسئول با تاکید بر توجه افراد به رعایت شئونات اسلامی در مراسم عزاداری، گفت: وضعیت تولید و فروش قمه و چاقو در استان باید شفاف شود تا در این ایام با مشکل مواجه نشویم.

گفتنی است اگر چه قمه‌زنی در حال حاضر در زنجان بسیار کاهش یافته است اما افرادی هستند که بدون توجه به هشدارهای علما و نیروی انتظامی همچنان به این عمل دست می‌زنند.

زنجان همواره شاهد چین اعمالی بوده و گاهی این افراد در دستجات عزاداری نیز دیده می‌شوند که این امر می‌طلبد اقدامات بیشتری در این زمینه انجام شود.

صحنه‌های زشت قمه‌زنی برخی افراد جاهل موجب سوء استفاده‌های تبلیغاتی دشمنان برای خشن نشان دادن چهره شیعیان می‌شود.

انتهای پیام/73003/ی30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول