اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار ملکشاهی:

شهدای ما با تبعیت از فرهنگ عاشورا از ایران اسلامی دفاع کردند

فرماندار ملکشاهی گفت: شهدای ما با تبعیت از فرهنگ عاشورا از ایران اسلامی دفاع کردند.

شهدای ما با تبعیت از فرهنگ عاشورا از ایران اسلامی دفاع کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، عبدالرضا حسن‌پور ظهر امروز در مراسم محلی «چمر» نخستین یادواره 97 شهید گرانقدر بخش گچی شهرستان ملکشاهی در شهر مهر (مرکز بخش گچی) اظهار داشت: همزمان شدن این مراسم با ماه محرم فرصت مناسبی برای تبیین فرهنگ عاشوراست.

وی ادامه داد: مردم این دیار با عنایت به فرهنگ عاشورا از کیان ایران اسلامی دفاع کرده و در این راه کوشیدند.

این مسئول اضافه کرد: شهادت 97 تن از فرزندان این منطقه از استان ایلام در کنار 6 هزار شهید استان تنها گوشه‌ای از رشادت‌های مردم این دیار است.

حسن‌پور تصریح کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امری ضروری بوده که این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

در ادامه این آیین نیز مراسم سوگواری "چمر" در ملکشاهی ایلام برگزار شد، این مراسم محلی به مناسبت گرامیداشت یادواره شهدای ملکشاهی برپا شد.

این مراسم معنوی با حضور شماری از مسئولان محلی، خانواده معظم شاهد و ایثارگران، روحانیون، بسیجیان و دیگر اقشار مختلف جامعه برپا شد.

در مناطق روستایى و عشایرى استان ایلام "چمر" نواى غمبارى است که در سوگ عزیزان از است رفته نواخته مى‌شود، این مراسم در هنگام تدفین و سوگواری عزیزان از دست رفته قوم کرد و لر در استان ایلام برپا می‌شود.

"چمر" با صف بستن زنان مویه‌خوان، نوازندگان ساز و دهل و شاعران محل شروع مى‌شود، با بالا آمدن آفتاب و به نوا درآمدن سرنا و دهل نواى چمرى آغاز مى‌شود، بعد از صف بستن و قرار گرفتن علم و کتل‌ها در قسمت‌هاى مختلف صف، "بویش" ها و "راوکر"ها یا همسرایان مرثیه‌خوانى با نوائى مانند هق‌هق آغاز مى‌شود. همسرایان با این نوا از جلوى صف گذشته و با رسیدن به پایان صف به آرامى باز مى‌گردند و این کار تکرار مى‌شود، این مراسم تا نیمروز ادامه مى‌یابد.

بعد از صرف ناهار و چای، مراسم تا تاریک شدن هوا ادامه مى‌یابد، این مراسم یک تا سه روز به ‌طول مى‌انجامد، چنانچه مراسم چند روز ادامه یابد، هر غروب میهمانان به خانه‌هاى خود باز مى‌گردند، اما در مرحله آخر به آنها شام مى‌دهند که به آن "شه و شیم" (شام عزا) گفته مى‌شود.

در لغت نامه‌های مختلف تعاریفی مختلف در مقابل واژه "چمر" نوشته شده است، در فرهنگ مردوخ، "چمر" به معنی چنیر حلقه و دایره آمده است.

چمری خم به دهل عزا گفته شده است، در فرهنگ حال نوشته شده است که چمر یعنی مویه کردن بر مرده، در فرهنگ دهخدا هم آمده است چمر یعنی آشکار، پیدا و روشن، به طور کلی واژه چمر می‌تواند از کلماتی مانند (چه مه ره) یعنی چشم به راه و منتظر کسی یا مساوی بودن و یا چم و چمانن به معنای خم و خم شدن کنایه از خم شدن پشت بر اثر غم گرفته شده باشد. 

افزون بر تعاریفی که در مورد چمر نقل شده است، تعاریفی به صورت گوناگون در درون آن پیداست، تعاریفی مانند حلقه بستن برای عزا، پاکوفتن و داد و بیداد کردن برای متوفی، پشت خم کردن برای نشان دادن ناراحتی از مرگ کسی که از دست رفته و همچنین چشم به راه بودن صاحبان عزا برای رسیدن کسانی که در این مراسم شرکت می‌کنند.

چمر، گونه‌‌ای از مراسم ویژه سنتی و نمایش آیینی است که در گروه تعزیه به حساب می‌آید، آهنگ عزای چمر که با ساز و دهل نواخته می‌شود در زبان مردم به چمر یا چمریانه مشهور است.

انتهای پیام/2246/ب۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول