اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

تکمیلی / صالحی در کنفرانس خبری مشترک با آمانو:

اقدامات اعتمادساز تهران داوطلبانه است

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به اینکه توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیوستی 6 بندی دارد، تصریح کرد که اقدامات ایران برای اجازه بازرسی دادن به آژانس داوطلبانه و خارج از تعهدات پادمان است.

اقدامات اعتمادساز تهران داوطلبانه است

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در نشست خبری مشترک با یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران با اشاره به مذاکرات امروز بین ایران و آژانس تصریح کرد که فرآیند خوبی بین ایران و 5+1 و ایران و آژانس در جریان است.

وی با بیان اینکه همکاری‌های ایران وسیع و شفاف است، تصریح کرد که فرآیند درباره حل برخی مسائل از گذشته مانده آغاز شده بود ولی نتوانست به توافق دوجانبه برسد اما با رویکرد جدید دولت آقای روحانی و بهره‌گیری از تجارب گذشته اکنون توانسته‌ایم با تمهیدات لازم به تفاهم دوجانبه برسیم.

وی تصریح کرد که دو طرف بیانیه مشترکی را امروز صادر کردند که این بیانیه مشترک نقشه راهی است که اقدامات دوجانبه برای حل و فصل موضوع ساختگی هسته‌ای ایران را روشن می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به اینکه بیانیه مشترک ایران و آژانس دارای پیوستی 6 ماده‌ای است تاکید کرد که دو طرف در چارچوب توافق پادمان به همکاری‌های خود ادامه خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس پادمان ما تعهدی به این امر نداریم، ادامه داد: ولی برای نشان دادن اراده خود به بازرسان آژانس اجازه بازرسی از کارخانه آب سنگین اراک و معدن گچین بندر‌عباس را به طور داوطلبانه داده‌ایم.

صالحی با بیان اینکه اجازه بازرسی از کارخانه آب سنگین و معدن گچین از شورای عالی امنیت ملی گرفته شده، تاکید کرد که تهران داوطلبانه این مسئله را اعلام کرده است.

وی افزود: این مسئله نشان از آمادگی ایران برای استفاده از انعطاف‌های لازم در زمینه حل پرونده‌ای ساختگی دارد.

وی با اشاره به اینکه هدف این اقدام ایران این است که بهانه‌ای را در اختیار دیگران قرار ندهد اظهار داشت: در رویکرد جدید ایران فاز به فاز جلو می‌رویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فاز اول برای ایجاد اعتماد متقابل بین دو طرف است تاکید کرد که مباحث مربوط به مدالیته در گذشته حل شده است.

وی تاکید کرد که اقدامات ایران می‌تواند اعتماد بین ایران و آژانس را بیش از بیش کند و در فازهای بعدی همکاران ما (در سازمان انرژی اتمی) با متخصصین آژانس (بین‌المللی انرژی اتمی) درباره فازهای بعدی گفت‌وگو می‌کنند و مدتی که در این مرحله مورد‌نظر است سه ماهه است.

صالحی با بیان اینکه ایران سندی در آژانس دارد که در آن فعالیت ایران را در چارچوب مدالیته انجام شده تاکید کرد که موضوعات باقیمانده در زمینه همکاری نیست.

وزیر امور خارجه سابق کشورمان در ادامه تصریح کرد: موارد ادعایی مانده در چارچوب گزارش‌هایی است که پیش از این آقای آمانو در گزارشات خود بیان کرده است.

وی تصریح کرد که مذاکرات امروز طولانی و فشرده بود اما به نتیجه رسید و خوشحالیم که بیانیه مشترک که تعیین کننده نقشه راه مشخص است، صادر شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پایان ابراز امیدواری کرد که سرانجام خوبی در انتظار پرونده ساختگی ایران در آژانس است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول