اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جشنواره فیلم رشد

مستند «ذلف‌آباد، دیار خاموش» موفق به کسب دیپلم افتخار شد

مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی گفت: فیلم مستند «ذلف آباد، دیار خاموش» موفق به کسب دیپلم افتخار و جایزه نقدی چهل و سومین جشنواره فیلم رشد شد.

مستند «ذلف‌آباد، دیار خاموش» موفق به کسب دیپلم افتخار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک حمید قربانی‌جم ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مستند «ذلف‌آباد، دیار خاموش» در بخش مستند چهل و سومین جشنواره فیلم رشد موفق به کسب دیپلم افتخار شد.

وی تصریح کرد: ذلف‌آباد دیار خاموش عنوان مستندی است به کارگردانی سیما ابراهیمی و حمیدرضا فرحی و تهیه‌کنندگی حمیدرضا فرحی که به صورت روایتی در یک قسمت 30 دقیقه‌ای و به همت صدا و سیمای استان مرکزی تهیه و تولید شده است.

به گفته مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی فیلم مستند «ذلف‌آباد دیار خاموش» به معرفی فصولی از تاریخ فراهان و مخصوصا محوطه تاریخی ذلف‌آباد واقع در شمال شرقی شهر فرمهین واقع در استان مرکزی که پیشینه 700 ساله آن دارای ارزش و اعتبار ویژه‌ای است می‌پردازد.

قربانی‌جم ادامه داد: در این مستند اطلاعاتی بر پایه مطالعات تاریخی، کاوش‌های باستان شناسی و باورهای مردمی در مورد پیشینه شهر ذلف‌آباد و پیدایش و حیات آن در دوره‌های مختلف ارائه می‌شود.

مدیر کل صدا و سیمای استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود از پخش ویژه برنامه با نوای کاروان از شبکه آفتاب خبر داد و گفت: این ویژه برنامه به مناسبت ماه محرم و با هدف آشنایی مخاطبان با قیام امام حسین(ع) از شبکه آفتاب پخش می‌شود.

شهر زیرزمینی ذلف‌آباد در 48 کیلومتری شمال اراک واقع شده است، خرابه موجود نشان می‌دهد در گذشته این شهر، آباد و بزرگ بوده است، مساحت این محوطه تاریخی 110 هکتار است و از آن آثاری از دوره ایلخانی تا قاجار آمده است.

کاوش‌های انجام شده در این محوطه باستانی نشان داده است که این شهر متعلق به دوره ایلخانان و سلجوقیان بوده و به لحاظ جایگاه اقتصادی و سیاسی ارتباط قوی با مناطق همجوار داشته است.

در این کاوش‌ها بیش از یکصد قلم شی شامل سکه، نقش مهر، گردنبند و دستبند تزئینی، انواع ظروف سفالینه و النگو کشف شده که متعلق به سده 6 تا 11 هجری بوده است برخی از اشیای به دست آمده از کاوش‌های این منطقه در موزه حمام چهار فصل اراک نگهداری می‌شود که برای بازدید همگان به نمایش در آمده ‌است.

انتهای پیام/87001/ر30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول