اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تاکید کرد

رعایت اصول بهداشتی در تامین سلامت عزاداران حسینی

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل گفت: با رعایت اصول بهداشتی در سنت حسنه نذری و احسان باید از بروز مشکلات و بیماری‌ها برای عزاداران جلوگیری شود.

رعایت اصول بهداشتی در تامین سلامت عزاداران حسینی

محمد دانه‌زن امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل با تسلیت ایام به شهادت رسیدن امام حسین (ع) و یاران باوفایش اظهار داشت: از هیئت‌ها و عموم مردم که در سنتی حسنه نسبت به احسان و توزیع مواد خوردنی یا آشامیدنی نذری اقدام می‌کنند درخواست می‌شود موارد بهداشتی را مورد توجه جدی قرار دهند تا سلامتی عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با مشکلی مواجه نشوند.

وی عنوان کرد: توصیه‌های بهداشتی ارائه شده برای تامین و ارتقای سطح سلامت عزاداران حسینی برای تضمین سلامتی عزاداران ابا‌عبد‌الله‌الحسین (ع) باید رعایت شود.

وی موارد رعایت اصول بهداشتی را یادآور شد و عنوان کرد: به دلیل حل شدن مواد سرطان‌زای موجود در ظروف یکبار مصرف با منشا نایلونی پس از تماس با مواد گرم و داغ لازم است همشهریان از توزیع هرگونه شیر داغ، چای و شیرکاکائو داغ در لیوان‌های یکبار مصرف با منشا نایلونی خودداری کرده و برای توزیع موارد یاد شده از لیوان‌های کاغذی استفاده کنند و در صورت استفاده از لیوان‌های شیشه‌ای حتماً نسبت به شست‌و شو و ضدعفونی کردن لیوان‌های استفاده شده اقدام شود.

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل گفت: درصورت پخت هرگونه مواد غذایی بهتر است خرید مواد اولیه از مراکز معتبر صورت گیرد و شهروندان از خرید هرگونه گوشت قرمز یا سفید که خارج از یخچال ارائه می‌شود پرهیز کنند.

دانه‌زن تصریح کرد: در صورت استفاده از گوشت یخ‌زده برای پخت مواد غذایی و در جهت جلوگیری از آلودگی حتماً در خروج از انجماد دقت لازم را معمول داشته و از ریختن آبگرم بر روی گوشت یا قرار دادن در داخل آب گرم و داغ اجتناب کنند و باید 8 ساعت قبل از پخت در محل پخت نگهداری شود تا با دمای طبیعی خروج از انجماد صورت گیرد.

این مسئول با بیان اینکه افرادی که مستقیماً در پخت مواد غذایی دخالت دارند باید نسبت به دریافت کارت تندرستی اقدام کنند، بیان داشت: در این زمینه از آشپزهایی که به صورت مستمر از سوی بازرسان بهداشت محیط کارت تندرستی آنها کنترل می‌شود برای پخت به کار گرفته شود.

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل توصیه کرد مواد غذایی نذری پس از پخت نیز باید در شرایط بهداشتی نگهداری شوند تا احتمال آلودگی وجود نداشته باشد.

دانه‌زن افزود: برای توزیع هرگونه مواد غذایی باید از ظروف یکبار مصرف با منشا گیاهی یا ظروف آلومینیومی استفاده شود چرا که استفاده از ظروف یکبار مصرف با منشا نایلونی به دلیل حل شدن مواد سرطان‌زای موجود در آن پس از تماس با مواد غذایی داغ سلامت استفاده‌کنندگان را تهدید می‌کند.

این مسئول توصیه کرد تا نسبت به تهیه سطل‌های بزرگ یا کیسه‌های بزرگ زباله و قرار دادن در مجاورت محل‌های توزیع نذری اقدام شود تا از پراکنده شدن پسماندهای تولید شده توسط عزاداران پس از تبرک نذری جلوگیری شود.

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل همچنین به عزاداران حسینی توصیه کرد از استفاده از رنگ زعفران با هر عنوان و نام تجاری به ویژه از رنگ زعفران شیمیایی خطرناک با عنوان «صفارالزعفران» که از کشورهای عربی به صورت قاچاق وارد می‌شود، خودداری کنند.

دانه‌زن در پایان گفت‌و گوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل اذعان داشت: همشهریان حسینی اردبیل می‌توانند برای دریافت هرگونه راهنمایی در مراحل تهیه، نگهداری، پخت، نگهداری پس از پخت و زمان توزیع و استفاده از توصیه بهداشتی و استفاده از نظرات و راهنمایی کارشناسان و بازرسان بهداشت محیط با شماره‌ تلفن‌های 5521900 و 5522174 که به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی است، تماس بگیرند.

انتهای پیام/62005/ق40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول