اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مقام ارشد آمریکایی: اختلافمان با اسرائیل در مورد ایران تاکتیکی است، اما هدفمان یکی است

یک مقام ارشد آمریکایی که بعد از مذاکرات ژنو به فلسطین اشغالی سفر کرده، با وجود اذعان به اختلاف میان آمریکا و اسرائیل در مورد پرونده هسته‌ای ایران، می‌گوید این اختلاف تاکتیکی است، اما هدف نهایی یکسان است.

مقام ارشد آمریکایی: اختلافمان با اسرائیل در مورد ایران تاکتیکی است، اما هدفمان یکی است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل، یک مقام ارشد آمریکایی که به همراه هیئت مذاکره‌کننده این کشور برای گزارش‌دهی در مورد گفت‌وگوهای اخیر هسته‌ای در ژنو به بیت‌المقدس سفر کرده، می‌گوید اختلاف میان آمریکا و اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای ایران تاکتیکی است و واشنگتن همچنان به تعهد خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پایبند است.

ایران و گروه موسوم به 1+5 روز پنج‌شنبه دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای را در شهر «ژنو» سوئیس آغاز کردند. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که می‌گوید از جزئیات طرح مورد بررسی در این مذاکرات آگاه است، نسبت به «معامله بد» با ایران هشدار داده و از آمریکا خواسته است از چنین توافقی با ایران خودداری کند.

با این حال، مقام آمریکایی می‌گوید آمریکا و اسرائیل تنها در تعیین بهترین راهبرد برای دستیابی به هدف مشترکشان اختلاف دارند. در حالی که آمریکا و 5 عضو دیگر گروه مذاکره‌کننده با ایران معتقد به امضای توافقی موقت با ایران و اجرای مرحله به مرحله توافق است، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی می‌گوید باید در همین ابتدا توافقی کامل با ایران امضا شود که تمام فعالیت‌های غنی‌سازی این کشور را متوقف کند.

این مقام ارشد آمریکایی در مورد همکاری‌های دوجانبه واشنگتن تل‌آویو در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران، گفته است: ایالات متحده و اسرائیل همکاری بسیار نزدیکی با هم داشته و معمولا در مورد راه‌های پیشروی، با هم رایزنی می‌کنند. البته ممکن برخی عدم توافق‌ها در مورد تاکتیک‌ها وجود داشته باشد.

وی افزود: اما، ما کاملا در مورد هدف تفاهم داریم و کاملا با ضرورت دستیابی به توافقی جامع موافقیم و امیدواریم هرچه زودتر به چنین توافقی برسیم.

این مقام آمریکایی با بیان اینکه 1+5 می‌خواهد ایران اولین گام را بردارد، می‌گوید: همه ما مثل اسرائیل به دنبال موافقتنامه‌ای جامع هستیم. فقط سوال این است که چطور باید به این توافق دست یافت. ما و 1+5 معتقدیم که در گام اول باید از عدم پیشروی بیشتر برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل کنیم. در حقیقت بخش‌هایی از این برنامه باید رو به عقب برود تا ما برای مذاکره در جهت دستیابی به موافقتنامه‌ای جامع، زمان به دست آوریم.

به گفته این مقام آمریکایی، گام اول نباید بیش از 6 ماه طول بکشد. 1+5 امیدوار است که بتواند در این مدت توافقنامه پایانی را با ایران به امضا برساند و یکبار برای همیشه به مناقشه هسته‌ای پایان دهد.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، در این توافق موقت، ایران غنی‌سازی 20درصد را متوقف کرده، اما به غنی‌سازی 3.5درصد در سایت‌های نطنز و فردو ادامه می‌دهد. علاوه بر این ذخایر اورانیوم با غنای 20درصد ایران هم احتمالا به میله‌های سوختی تبدیل می‌شود. طرف غربی توقف ساخت نیروگاه آب‌سنگین اراک را نیز خواستار شده است. در مقابل حدود 3 میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه‌شده ایران آزاد می‌شود و ضمنا بخشی از تحریم‌های صنعت پتروشیمی، خودروسازی و همچنین تجارت فلزات گرانبها لغو می‌شود. پایگاه صهیونیستی «دبکا» ارزش مجموع امتیاز پیشنهادشده به ایران را حدود 20 میلیارد دلار ارزیابی کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول