اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

معاون وزارت دفاع افغانستان:

گرامیداشت عاشورای حسینی یک واجب دینی است

یک مقام ارشد دولتی افغانستان تجلیل و بزرگداشت قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا را یک واجب دینی عنوان کرد.

گرامیداشت عاشورای حسینی یک واجب دینی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، به مناسبت عاشورای حسینی، امروز با حضور شماری از علمای برجسته شیعه و سنی و مقامات بلندپایه وزارت دفاع افغانستان، مراسم ویژه‌ ای برگزار شد.

ژنرال «بازمحمد جوهری»، معاون وزارت دفاع افغانستان در این مراسم، تجلیل از عاشورا را یک واجب دینی عنوان کرد و گفت که این امر خداوند است که ارزش‌‏ها را بایستی پاس داشت.

در همین حال، معاون وزارت دفاع افغانستان اظهار داشت که بایستی نیروهای امنیتی افغانستان در خط مقدم جبهه حسینی قرار داشته باشند. 

همچنان، حجت‏ السلام و المسلمین «محمد فیاض ارزگانی»، عضو برجسته شورای اخوت اسلامی افغانستان ضمن تمجید از برگزاری این مراسم، با تحلیل وصیت‏نامه امام حسین (علیه‎السلام) که به برادرش «محمد حنفیه» نوشته بود، پیرامون اهداف قیام امام حسین (علیه‏السلام) سخنرانی کرد.

فیاض افزود: بیان اصول عقاید (وحدانیت، نبوت و معاد)، رد انگیزه‏‌های نامشروع، هدف قیام و بیان روش مبارزه، سخن با مخالفان و موافقان و سرانجام استقامت و پایداری پنج محور اساسی بود که امام حسین (علیه‏السلام) در قالب یک وصیت‏نامه برای برادرش نوشت.

درس‏ استقامت در برابر ظلم از نهضت عاشورا

وی با اشاره به اصل پنجم وصیت‏نامه امام حسین (علیه‏السلام) گفت: تمام رفتار امام حسین (‏علیه السلام) به ویژه اصل استقامت و پایداری‏ برای نیروهای امنیتی افغانستان یک الگو است.

به گفته این عضو برجسته شورای اخوت اسلامی، پیش از حرکت امام، برخی‏ به ‏ایشان می‏گفتند که به عراق نرود؛ زیرا خطر او را تهدید می‏‌کند؛ اما امام حسین (‏علیه السلام) گفت که اگر به اندازه جای پا در زمین جایی برایم نماند، در برابر ظلم و ستم می‌‏ایستم.

فیاض ارزگانی تصریح کرد؛ بایستی این حرف نوه بزرگوار پیامبر اکرم (ص) آویزه گوش نیروهای امنیتی افغانستان باشد و از این سرزمین دفاع کنند.

به گفته وی، نیروهای امنیتی افغانستان به جایگاه بلندی از توانایی‏‌ها دست‏ یافته و این نیروها روز به روز قدرتمندتر می‏‌شوند.

ارزگانی ضمن استقبال از بومی شدن امنیت در افغانستان، اظهار امیدواری کرد که این نیروها بتوانند در گام‏‌های بعدی، توانایی‏‌های خود را برای مردم افغانستان و جهان ثابت سازند.

وی افزود که مردم افغانستان، از نیروهای امنیتی به ویژه ارتش حمایت می‏‌کنند؛ زیرا این نیروها، فداکار و مومن هستند.

این عضو شورای اخوت اسلامی گفت: وقتی ارتش جان خود را در راه حفظ استقلال وطن، آبرو و عزت مردم فدا می‏‌کند؛ خود به معنای حرکت در راه امام حسین (‏علیه السلام) است.

تأکید به اخوت اسلامی

همچنان فیاض ارزگانی، در خصوص گرامی داشت قیام ماندگار امام حسین (‏علیه السلام) گفت: زمانی که امام دست به قیام زد، مسئله شیعه و سنی مطرح نبود و حالا هم هر مذهب به روش خود به تجلیل از این قیام می‏‌پردازند.

وی گفت: درسی که از مکتب عاشورا می‏‌توان گرفت، درس اخوت، وحدت، استقامت، ایثارگری و فداکاری است و امروز ما به همه این‏ها نیاز داریم.

 

 

امام حسین (‏علیه السلام) محور اتفاق مسلمانان

در این مراسم مولوی «شهزاده شاهد»؛ عضو پارلمان و سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان نیز پیرامون قیام عاشورا و وحدت اسلامی سخنرانی کرد.

این عالم بلندپایه اهل سنت افغانستان، امام حسین (‏علیه السلام) را محور اتفاق شیعه و سنی عنوان کرد و گفت: امام، از حق دفاع کرد و وظیفه ما نیز حمایت از حق است.

وی گفت که می‏‌توان از عاشورا درس عزت و وحدت آموخت و تجلیل از عاشورای حسینی به معنای تجدید عهد با سالار شهدای کربلا است.

عضو پارلمان افغانستان با بیان اینکه یزید ظلم‏ گسترده‌‏ای را انجام داد، گفت که او در نخستین سال حکم‏روایی خود، نوه پیامبر اسلام (ص) را شهید کرد، در سال دوم مدینه‏ الرسول را تاراج و در سال سوم به مکه لشکرکشی کرد.

وی با اشاره به جان‏بازی‏‌های نیروهای امنیتی افغانستان، خطاب به آنان گفت: شما از عزت و شرف مردم افغانستان دفاع می‏کنید و این اعمالتان، خود، نوعی عبادت و جهاد در راه خدا (ج) است.

حرکت امام از مدینه، حرکت امر به معروف و نهی از منکر

 

مولوی «عبدالمالک ضیایی» رئیس امور مساجد و حسینیه‏‌های وزارت حج و اوقاف افغانستان نیز در سخنانی، حرکت امام حسین از مدینه را حرکت امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: نوه پاک رسول مبارک (ص) با جهان‏ بینی که داشت، می‏‌دانست اگر قیام نکند، دین در خطر بیش‏تر قرار می‏‌گیرد.

همچنان ضیایی، به پیشینه روز عاشورا اشاره کرد و گفت که در این روز، موسی (علیه‏السلام) بر فرعون پیروز شد، کشتی حضرت نوح (علیه‏السلام) بر فراز کوه "جودی" نشست، حضرت آدم (علیه‏السلام) به بهشت داخل می‏‌شود و در نهایت این روز، روز کاشت انسانیت است.

وی در پایان، چشم ‏انداز مثبت و روشنی از سال 2014 و خروج نیروهای خارجی از افغانستان ارائه کرد و گفت، نیروهای امنیتی افغانستان به خوبی از عهده تأمین امنیت به گونه‌ای شایسته برخواهند آمد.

 

انتهای پیام/ز

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول