اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

با برپایی اجتماع ۳ هزار نفری در کابل صورت گرفت

مخالفت با اعطای مصونیت قضایی و ایجاد پایگاه‌های آمریکایی در افغانستان+تصاویر

بیش از 3 هزار نفر از علما،دانشمندان،رهبران جهادی و نمایندگان مردم از سراسر افغانستان با حضور در کابل مخالفت شدید خود را با ایجاد پایگاه نظامی و اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی اعلام داشتند.

مخالفت با اعطای مصونیت قضایی و ایجاد پایگاه‌های آمریکایی در افغانستان+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، در اجتماع 3 هزار نفری امروز برخی چهره‌های مطرح سیاسی و مردم افغانستان ضمن مخالفت با برخی فشارهای کشورهای خارجی تاکید شد که امضای پیمان امنیتی با آمریکا به معنی سپردن عزت، دین، وطن و حاکمیت ملی به آمریکا است با امضای آن مخالفت می‌شود.

«وحید مژده» کارشناس مسائل نظامی و سیاسی افغانستان در این اجلاس خطاب به حاضرین گفت: آمریکا در تلاش است از آزادی عمل قابل ملاحظه و بدون محدودیت بعد از سال 2014 در افغانستان برخوردار باشد و هیئت مذاکره کننده افغانستان و آمریکا تایید کرده‌اند که آنان چنین خواستی را از دولت افغانستان دارند.

وی افزود: در این سند آمریکا می‌خواهد فعالیت مرکز اطلاعات آمریکا و اطلاعات پرواز هواپیماهای بدون سرنشین خود را از اعمال نظارت افغانستان خارج و آزادانه در این خصوص به فعالیت بپردازد.

به گفته مژده ،در این سند آمده است که آمریکا از پذیرفتن هرگونه الزام و تحقیق در این زمینه اجتناب می‌ورزد و آنان هیچ تعهدی در قبال افغانستان در سند یاد شده نخواهند داشت.

مژده افزود: آمریکا هیچ محدودیتی را در فعالیت‏های اطلاعاتی خود در این کشور را نمی پذیرد و هرگاه محدودیتی در آن وضع شود تعهدنامه برای آمریکا قابل قبول نیست.

این کارشناس افغان گفت: در این سند همچنین تذکر داده شده که آمریکا نمی‌تواند هیچ تعهد مالی به دولت افغانستان داشته باشد که برای اجرایی کردن آن الزامی وجود داشته باشد.

وی افزود: در متن این سند همچنین آمده است، آمریکا هیچ تعهدی مبنی بر کمک مشخص مالی به این کشور را نمی‏پذیرد و همچنین پس از سال 2014 آمریکا هیچ محدویتی برای نیروهای خود در افغانستان قائل نیست.

مژده در ادامه همچنین خاطرنشان کرد که آمریکا در این سند گفته است، آمریکا تعهدی نسبت به افغانستان در قبال حملات خارجی ندارد.

به گفته مژده در این موافقت‏نامه تنها چیزی که تذکر داده می‏شود این است آمریکایی‏ها در افغانستان باقی می‏مانند و سی آی ای عملیات‏های خودسرانه را در این کشور انجام می‏دهد و پهپادهای آمریکا منطقه را تحت کنترل می‏گیرد و افغانستان نیز در ازای آن به جز دشمنی کشورهای همسایه چیزی دیگری را به دست نخواهند آورد.

وی تاکید کرد که امضای پیمان امنیتی به معنی تداوم جنگ در این کشور است و ما از مردم، پارلمان و کسانی که در لویه جرگه مشورتی خواسته می‏شوند، می‌خواهیم که چنین پیمانی ننگینی را امضا نکنند که در صورت امضا، نام آنان در لیست خیانت کاران بزرگ ثبت خواهد شد.

«عبدالقیوم کوچی» نیز در سخنرانی خود خطاب به شرکت کنندگان این مجلس گفت: سرنوشت کشور به دست افغان‏هاست و ما یک کشور اسلامی هستیم و در طول تاریخ افغان‏ها به اثبات رسانده‌اند که حاکمیت خارجی را نمی‌پذیرند.

وی افزود: مردم افغانستان با ابر قدرت‏های انگلیس و روسیه برای حاکمیت ملی خود مردانه جنگیده‏اند و امروز نیز نمی‏خواهند که آمریکا بر سرنوشت این ملت حاکم شود.

کوچی گفت: آمریکا و کشورهای خارجی خواست‏های سیاسی و ژئوپلتیکی خود را دارند و برای رسیدن به اهداف سیاسی و نظامی خود خواستار امضای این پیمان هستند.

زین‏العابدین فرید، عضو جبهه مخالف با ایجاد پایگاه‏های دائمی آمریکا در افغانستان و عضو پیشین مجلس نمایندگان، حضور نظامی آمریکا و ایجاد پایگاه‌های دائمی آن کشور در افغانستان را مخالف با اعتقادات دینی و ملی افغان‏ها دانست و تاکید کرد: ما صدای ملت مظلوم و نمایندگان واقعی مردم را به گوش افغان‏ها و جهانیان می‏رسانیم که امضای پیمان برخلاف خواست ملت افغانستان است و ما هرگز آن را نمی‏پذیریم.

وی گفت: آمریکا در 11 سال گذشته با حضور بیش از یک صد هزار نظامی خود نتوانست در این کشور امنیت را تامین کند چگونه پس از بیرون کردن هزاران نظامی کشورهای عضو ناتو با داشتن چند پایگاه محدود امنیت را در افغانستان تامین می‏کند.

وی گفت: مصونیت قضایی به این معنی است که هر سرباز آمریکایی که هرگونه جرمی را درافغانستان مرتکب شود از پیگرد قضایی معاف باشد و ما هرگز نمی‌خواهیم جنایاتکاران آمریکایی با ارتکاب جنایت‌های گوناگون از پیگرد قانونی معاف شوند.

عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان تاکید کرد که اگر نظامیان آمریکایی نیت انجام جنایت در این کشور را در آینده ندارند، چرا مصونیت قضایی می‌خواهند؟

وی گفت: آمریکایی‌ها در سال‏های گذشته که در این کشور حضور داشتند؛ قرآن را به آتش کشیدند، به پیامبر اسلام توهین کرده، به منازل مردم یورش برده و زنان و کودکان را بشهادت رساندند و به عزت مردم تجاوز کردند. حال با وجود این همه جنایت، چگونه مصونیت قضایی می‏خواهند؟

در ادامه، «صفت‏الله قانت» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: نمایندگان واقعی افغانستان در این مجلس حضور دارند و خواست‏های واقعی خود را در مخالفت با ایجاد پایگاه نظامی آمریکا و سپردن مصونیت قضایی بیان کردند اما متاسفانه تعدادی از افراد محدود می‏خواهد خواست‏های غیرمشروع خود را بر مردم تحمیل و با راه اندازی جرگه ساختگی به نظامیان آمریکایی در این کشور اجازه خودسری و تجاوز دهند.

وی افزود: آمریکا می خواهد با ایجاد پایگاه نظامی به گسترش اهداف نظامی و سیاسی خود در کشورهای منطقه ادامه دهد که این کار از جمله اهداف بنیادی آمریکا است.

وی لویه جرگه را فاقد صلاحیت خواند و گفت: آنانی که در این جرگه شرکت می‏کنند، کسانی‏ هستند که از دولت و آمریکا پول دریافت کرده و در ازای آن سند امنیتی با آمریکا را تایید می‏کنند.

قانت تصریح کرد که آمریکا در کشورهای ژاپن، آلمان، فیلیپین، کویت و عربستان پایگاه نظامی دارد و مردم کشورهای یاد شده اکنون به اشتباه خود پی‏برده و می‏دانند که دادن مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی چه اشتباهی است.

در پایان نیز بیش از 3 هزار نفر که در این مجلس از سراسر افغانستان حضور یافته بودند با دادن مصونیت قضایی به سربازان آمریکایی مخالفت جدی خود را اعلام و تاکید کردند که اعطای مصونیت قضایی به سربازان آمریکایی به معنی فروختن دین و وطن است و هرگز آنرا نمی‌پذیرند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول