اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

فارس گزارش می‌دهد

فابیوس چرا در ژنو برای شیوخ عرب کاسه داغ‌تر از آش می‌شود؟

وزیر امور خارجه فرانسه در حالی از منافع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی در ژنو 5 سخن گفته که این اظهارات برخلاف منافع ملی فرانسه و هویت این کشور است.

فابیوس چرا در ژنو برای شیوخ عرب کاسه داغ‌تر از آش می‌شود؟

به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری فارس، شب گذشته یکی از فشرده‌‌ترین مذاکرات بین ایران و وزیر خارجه آمریکا و مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در زمینه برنامه هسته‌ای کشورمان در ژنو برگزار شد و طرفین ساعت‌ها پشت درهای بسته به رایزنی پرداختند.

بنابر گزارش‌ها در ادامه مذاکرات که امروز برگزار شده فابیوس در گفت‌و گو با طرفهای ایرانی تندترین مواضع را اتخاذ کرده که حتی تندتر از مواضع انگلیس و آمریکا است و به واقع ماموریت کارشکنی در  ژنو 5 را به عهده گرفته است.

صبح امروز نیز وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز گفت که در حال حاضر هیچ قطعیتی درباره اینکه به توافق حاصل شود، وجود ندارد و نگرانی اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه درباره برنامه هسته‌ای ایران را باید در این مذاکرات جدی گرفت.

این سخنان طرف فرانسوی حاکی از واقعیتی است که نشان می‌دهد فرانسه بیش از آنکه به حل مشکلات با ایران توجه داشته باشد به منافع سعودی‌ها و صهیونیست‌ها در ژنو می‌اندیشند و مقامات پاریس شاید از یاد برده‌اند که قطع همکاری بین شرکت‌های ایرانی و فرانسوی چه لطماتی به صنایع این کشور وارد کرده است؟

البته این اظهارات فرانسه آنچنان غافلگیر کننده نیست چرا که پاریس در سال‌های اخیر بدل به میدانی برای سرمایه گذاری شیخ نشین‌های خلیج فارس شده و همین همکاری‌های اقتصادی روابط پاریس را با سعودی‌ها و دیگر شیخ نشین‌های نفتی خلیج فارس را بهبود بخشیده است.

هدف کشورهای حاشیه خلیج فارس از افزایش همکاری‌ها بیش از هرچیز ناشی از این تفکر بوده که دیگر آمریکا دوست قابل اعتماد گذشته برای اعراب نیست و باید همه تخم مرغ‌ها را از یک سبد برداشت.

کشورهای حاشیه خلیج فارس همزمان با آغاز بحران سوریه نگاه خود را به سوی فرانسه دوختند تا دوست جدید و قدرتمند تازه‌ای پیدا کنند و حتی کشوری همچون امارات پایگاهی نظامی در اختیار این کشور قرار داد.

همه این تلاش‌ها برای این است که اعراب روزی خود را دربرابر ایران تنها نبینند ولی این تحلیلی خطاست چون فرانسه قبل از آنکه دوست شیخ‌نشین‌ها باشد یا دوست ایران؛ دوست و متحد راهبردی رژیم صهیونیستی است.

فرانسوی‌ها هم در مسیری خطا گام برمی‌دارند چرا که سرنوشت خود در خاورمیانه را با رژیم‌های بی‌ثبات و دیکتاتورهای کلاسیک پیوند زده‌اند که با اسلوبی قبیله‌ای در حال حکمرانی هستند و رژیم‌های پیشامدرن دارند که تامین کننده منافع پاریس نخواهند بود.

این کشورهای وابسته هیچ گاه سنخیتی با هویت فرانسه به عنوان یکی از پرچمداران دموکراسی در غرب ندارند و اقتصادشان نیز چیزی فراتر از دلارهای نفتی نیست. فرانسه برای تامین منافع اقتصادی خود و همکاری‌های سیاسی و اقتصادی بهتر است بیش از این بیاندیشند و فریب دلارهای نفتی را نخورند.

این اظهارات و رفتار وزیر خارجه فرانسه در مذاکرات اخیر درحالی است که فابیوس قبل از حضور در ژنو با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پاریس دیدار کرده بود و فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور نیز با حسن روحانی همتای ایرانی‌اش در سپتامبر در نیویورک دیدار کرده بود و طرفین از بهبود روابط دو جانبه سخن گفته‌ بودند.

باید منتظر ماند و دید آیا دیپلمات‌های کشورمان می‌توانند آقای فابیوس را متقاعد کنند تا کاسه داغ‌تر از آش برای شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس نشود یا اینکه وی همانند سارکوزی در دامی همانند بحران سوریه می‌افتد و با از دست دادن نفوذ تاریخی در سوریه در سایه تحلیل‌های اشتباه عجولانه و احساسی حاکمان فرتوت عرب، اشتباهی دیگر را مرتکب می‌شوند؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول