اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

خاطرات به یادماندنی مرحوم زهرابی در دل فوتبال‌مردان گیلان

فوتبال‌مردان گیلان در کوچه‌پس کوچه‌های خاطرات ورزشی خود عروج پنج‌ساله مرحوم ایرج زهرابی رئیس اسبق هیئت فوتبال این استان را از یاد نبرده‌اند.

خاطرات به یادماندنی مرحوم زهرابی در دل فوتبال‌مردان گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هجدهم آبان یادآور روزی تلخ برای فوتبال گیلان است، روزی که فوتبال این استان یکی از مردان بزرگش را برای همیشه از دست داد.

مرحوم ایرج زهرابی یکی از مدیران ورزشی خوشنام استان گیلان و کشور محسوب می‌شود که در آبان 87 پس از یک دوره بیماری سخت به دیار باقی شتافت.

*معرفی ایرج زهرابی

زنده یاد ایرج زهرابی متولد سال 1327 در شهر رشت و دارای تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت از دانشگاه گورونبل پاریس بود.

از سوابق ورزشی مرحوم زهرابی می‌توان 11 سال ریاست هیئت فوتبال گیلان، عضو مجمع فدراسیون فوتبال کشور، عضو سازمان لیگ برتر، مدیر عامل باشگاه‌های استقلال شهرداری رشت و پگاه گیلان، مدیر تیم ملی فوتسال کشور و مشاور داریوش مصطفوی، رئیس فدراسیون فوتبال کشور را نام برد.

از سوابق مدیریت صنعتی وی می‌توان به مدیر عاملی شرکت ایران پیو، مدیر عامل کارخانه آپنتکس قم، مدیر عامل شرکت کنف‌کار و عضو هیئت مدیره شرکت ایران کنف و رئیس هیئت مدیره کارخانه فرش گیلان اشاره کرد.

ایرج زهرابی در 18 آبان 1387 در منزل خود و پس از هشت ماه مبارزه طاقت فرسا با بیماری درگذشت.

*جهانپور: خدمات زهرابی برای فوتبال گیلان انکارناپذیر است

مجید جهانپور کارشناس فوتبال گیلان و سرمربی اسبق باشگاه‌های استقلال شهرداری رشت و پگاه گیلان درباره یار قدیمی خود می‌گوید: مرحوم زهرابی سال‌ها به عنوان رئیس هیئت فوتبال گیلان به فوتبال این دیار خدمت کرده و تلاش‌های او انکار ناپذیر است.

وی با ذکر خاطره‌ای از زهرابی می‌گوید: حوالی سال 66 بنده به همراه غفور جهانی سرمربیگری تیم منتخب گیلان را در لیگ قدس به‌عهده داشتیم.

در آن سال با منتخب خوزستان در اهواز بازی داشتیم و این در حالی بود که آن دیدار در کوران جنگ تحمیلی برگزار می‌شد و شهر اهواز پر از موشک و خمپاره بود و زمانی که به اهواز رفتیم من و زنده یاد زهرابی در هتل با یکدیگر هم‌اتاقی بودیم و شب که خوابیدیم حدود ساعت 4 صبح از خواب بیدار شدم و دیدم  مرحوم زهرابی مرا صدا می‌کند. وقتی دلیل را پرسیدم گفت نگاه کن دارد باران ‌می‌بارد و از آنجا که شهر رشت به شهر باران معروف است، او گفت که انگار در رشت بازی می‌کنیم و اگر باران ببارد ما می‌بریم و اتفاقاً همین طور شد و آن بازی را در شرایطی که اهواز موشک‌باران بود ما دو بر یک بردیم و فکر می‌کنم حمیدرضا منصوری و محمد احمدزاده نیز گل‌های ما را به ثمر رساندند.

طباطبایی: زهرابی تعصب خاصی به تیم‌های گیلانی داشت

دروازه‌بان اسبق تیم ملی و باشگاه‌های استقلال رشت و تهران از آن دسته از بازیکنانی است که از رده‌های نوجوانان تا بزرگسالان سابقه عضویت در منتخب گیلان را داشته و معتقد است مرحوم ایرج زهرابی کمک‌های زیادی را به فوتبال و فوتبالیست‌های این استان انجام داده است.

هادی طباطبایی، آنچه را که در ذهنش از زنده یاد زهرابی دارد، چهره متعصب این مرد فوتبالی است و می‌گوید: او همواره  حساسیت و تعصبی مثال‌زدنی در قبال عملکرد و نتایج تیم‌های گیلانی داشت و با برد تیم‌های فوتبال از ته دل خوشحال و مسرور می‌شد و از باخت گیلانی‌ها چنان ناراحت می‌شد که حتی در پاره‌ای موارد سرمربیان نمی‌دانستند چگونه نتیجه باخت را به ایرج‌خان اعلام کنند تا او ناراحت نشود زیرا واقعاً ناراحت می‌شد و این ناشی از تعصب بالایش بود.

وی ادامه داد: یادم می‌آید روزی با منتخب گیلان نتیجه را به حریف خود واگذار کردیم و زمانی که پس از بازی مرحوم زهرابی تماس گرفت تا نتیجه را بپرسد سرمربی تیم می‌گفت، ما دو تا توپ به تیر دروازه زدیم و دو تا هم فرصت خیلی خوب را از دست دادیم اما بازی بعدی جبران میشه و شما خودت را ناراحت نکن آقای زهرابی.

طباطبایی افزود: حتی بعدها شنیدم این حرص و جوش خوردن‌های زنده یاد زهرابی موجب شده بود که او در یکی از بازی‌های استقلال رشت در مرحله پلی‌آف صعود به لیگ برتر حتی سکته خفیف هم کند و امیدواریم روحش شاد شود و یادش زنده باقی بماند.

هرندی: خاطرات زیادی از مرحوم زهرابی دارم

سرمربی اسبق باشگاه داماش و مربی اسبق باشگاه‌های استقلال شهرداری رشت و پگاه گیلان نیز در این زمینه می‌گوید: من خاطرات بسیار زیادی از آن مرحوم دارم و نمی‌دانم کدامیک را بر زبان بیاورم.

هرندی به بازی استقلال شهرداری رشت با آدنیس مشهد در مرحله نهایی راهیابی به لیگ برتر اشاره کرد و گفت: ما در مشهد با آدنیس بازی داشتیم و در دیگر بازی همزمان در تهران نیروی زمینی با پیام مشهد بازی داشت و ما در مشهد 3 بر یک شکست خوردیم و با این نتیجه تنها در صورتی می‌توانستیم صعود کنیم که نیروی زمینی در برابر پیام شکست نمی‌خورد.

این سرمربی اسبق باشگاه داماش ادامه داد: مرحوم زهرابی این بازی را در تهران از نزدیک دید و ما که در مشهد باختیم فکر کردیم از صعود باز ماندیم اما زمانی که از مشهد به فرودگاه مهرآباد آمدیم دیدیم که مرحوم زهرابی با یک دسته گل به طرف ما آمد و خبر از تساوی بازی نیروی زمینی و پیام و در نهایت صعود ما به لیگ برتر را داد و من هرگز چهره خوشحال آن روز ایرج‌خان را فراموش نمی‌کنم.

وی گفت: مرحوم زهرابی در آن دیدار از بازیکنان نیروی زمینی خواسته بود که بازی جوانمردانه را رعایت کنند و اهمیت نتیجه آن بازی برای تیم و هواداران ما را برای آنها هم توجیه کرده بود.

*ناظمی: پاداش فرش زهرابی به بازیکنان شارژ روحی بود

سرمربی داماش گیلان نیز با  ذکر یک خاطره جالب از مرحوم زهرابی اظهار کرد: زمانی که عضو تیم منتخب جوانان گیلان بودم در رشت با جوانان کرمان بازی داشتیم و برای صعود از گروه خود حتماً باید با سه گل به پیروزی می‌رسیدیم.

وی افزود: نیمه نخست بازی ما صفر بر صفر مساوی شد و در بین دو نیمه مرحوم زهرابی به رختکن ما آمد و گفت «من کاری به مسایل فنی ندارم اما شما باید این بازی را هر طور شده ببرید و اگر موفق به صعود شوید به هر کدام از شما یک حواله فرش جایزه می‌دهم»، بازیکنان ما نیز که جوان بودند با این وعده ایرج‌خان شارژ روحی شدند و در نیمه دوم سه گل به کرمانی‌ها زدیم و صعود کردیم و پس از بازی نیز مرحوم زهرابی به قولش عمل کرد.

انتهای پیام/2300/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول